InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Stichting Achterstevoren verovert harten

Stichting Achterstevoren verovert harten

Stichting Achterstevoren verovert harten Twee meisjes zien de film 'Achtste groepers huilen niet' en raken geïnspireerd om iets voor ernstig zieke kinderen te organiseren. Sofie en Emma begonnen Stichting Achterstevoren in 2012. De stichting doet haar best om wensen van ernstig zieke kinderen uit te laten komen. De twee zusjes zijn actief werkzaam voor de stichting.

Sofie en Emma

Toen Sofie en Emma 10 en 8 jaar oud waren, we schrijven 2012, zagen de zusjes de film Achtste groepers huilen niet, naar een boek van Jacques Vriens waarin een meisje uit groep acht ernstig ziek wordt en de klas iets bijzonders voor haar organiseert. Het inspireerde de beide meisjes om ook iets te organiseren voor ernstig zieke kinderen. Ze begonnen met een eigen actie en steeds meer bedrijven en instanties steunden het initiatief.

Team

Sofie en Emma doen het niet alleen. Elke dag veroveren ze met Achterstevoren harten, samen met een team van professionals uit het medische vak en met organisatoren. Zij zetten zich vrijwillig in en laten wensen van zieke kinderen van 4 tot 12 jaar uitkomen.
De zusjes zijn betrokken bij elke actie en voeren bijna alle wensen zelf uit. Het contact tussen de zieke kinderen en de twee meisjes staat centraal. Juist dat het kinderen zijn die de wensen van kinderen laten uitkomen maakt de acties buitengewoon. Het contact levert vele bijzondere momenten op. Alle medewerkers aan Stichting Achterstevoren doen hun werk op vrijwillige basis.

Toverteam

Stichting Achterstevoren kan altijd vrijwilligers gebruiken. De vrijwilligers vormen met elkaar toverteams die een glimlach toveren op het gezicht van een ziek kind. De werkzaamheden bestaan uit:
  • Het werven van donateurs;
  • beantwoorden van brieven;
  • organiseren van wensen;
  • andere rol.

Achterstevoren

Stichting Achterstevoren is een woord dat past bij kinderen en bij de leeftijd van de kinderen van de doelgroep. In het woord zit acht, dat refereert naar de film Achtste groepers huilen niet. In het deel tevoren van Achterstevoren kun je de letters e en o omdraaien en dan krijg je het woord toveren.
Achterstevoren betekent ook omgekeerd. Bij de wensvervullingen worden tranen omgetoverd tot een lach, waarmee het zich ziek voelende kind even vrolijk wordt.

Cadeau

Achterstevoren houdt ondermeer cadeau-acties, waarbij kinderen in ziekenhuizen een cadeau uit handen van Emma of Sofie krijgen. Sponsoren kunnen voor 25 euro een cadeau sponsoren.

Donaties

De stichting draait op donaties, die volledig worden ingezet voor zieke kinderen. Elke donatie komt daar waar hij het beste gebruikt kan worden: een ziek kind een onvergetelijke belevenis bezorgen. Door de donaties kan de Stichting Achterstevoren een beetje toveren en
Bron: AchterstevorenBron: Achterstevoren
wordt een ziek kind een onvergetelijk moment geschonken. Wie 15 euro of meer doneert ontvangt als dank de exclusieve CD Lullabies of the World, betoverende slaapliedjes uit 20 verschillende landen.
Sinds de oprichting heeft de stichting al honderden wensen vervuld.

Contact

Stichting Achterstevoren
  • Postbus 1017
  • 5700 BA Helmond
  • telefoon: 0850-033338
  • www.stichtingachterstevoren.nl
  • e-mail: info@stichtingachterstevoren.nl
  • donaties op gironummer 30003
  • tnv Stichting Achterstevoren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Film Achtste-groepers huilen nietAchtste-groepers huilen niet is een boek geschreven door Jacques Vriens. Het boek werd gepubliceerd in 1999 en is sindsd…
Boekbespreking Achtste groepers huilen nietBoekbespreking Achtste groepers huilen nietAkkie is een heel gewoon meisje. Ze zit op school en speelt altijd voetbal in de pauzes. Totdat ze een bloedtest moet ui…
Waarom huilen we?Waarom huilen we?Een brok in je keel en een dichtgeknepen gevoel, komt er een huilbui opzetten? Waarom huilen mensen eigenlijk? Waarom hu…
Informatie over huilen om verdrietIn principe huilt elk mens wel eens in zijn leven, dit is dan ook niet ongezond. Traanvocht heeft men altijd om onder an…
Een huilende baby, wat doe je?Een huilende baby, wat doe je?De enige manier voor een baby, om duidelijk te maken dat iets hem niet zint, is door te gaan huilen. Sommige baby’s huil…
Bronnen en referenties
  • Stichting Achterstevoren
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Achterstevoren

Reageer op het artikel "Stichting Achterstevoren verovert harten"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-12-2015
Gepubliceerd: 05-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Goede Doelen
Schrijf mee!