De smartphone een afleiding voor studenten

De smartphone een afleiding voor studenten De smartphone is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het biedt enerzijds mogelijkheden voor studenten om het als educatief middel te gebruiken. Anderzijds is het een bron van afleiding tijdens de hoorcolleges of het studeren. Er zijn goede redenen voor waarom studenten hun smartphone als noodzakelijk ervaren. Voor studenten is het belangrijk om deze redenen te weten zodat ze er gericht op kunnen anticiperen. Zo kunnen ze zich beter concentreren tijdens de hoorcolleges of tijdens het studeren.

Geschiedenis smartphone

Smartphones werden uitgebracht in het jaar 2000. Het werd voor het eerst geproduceerd door Ericsson (R380). Dit was de eerste keer dat de term ‘smartphone’ werd gebruikt. De jaren die daarop volgden werd de smartphone verder ontwikkeld. In 2018 staat men zo ver met de ontwikkeling dat het gebruikt kan worden om een computer te vervangen. Alle activiteiten waarvoor je een computer gebruikt zoals het delen van informatie, het verzenden en ontvangen van e-mails, chatten, openen en bewerken van documenten, betalen voor producten, browsen en winkelen kan een smartphone nu ook. Sinds smartphones steeds meer toepassingen bieden voor verschillende gebruikssituaties, zijn ze een meer geïntegreerd onderdeel geworden in het dagelijks leven van mensen.

Smartphone en studieresultaten

De onderzoekers van de UGent en UAntwerpen hebben een onderzoek gestart naar het smartphonegebruik bij studenten. Uit dit onderzoek is gebleken dat studenten met een bovengemiddeld smartphonegebruik slechts een slaagpercentage van 60,6% hebben. Studenten met een benedengemiddeld gebruik slagen voor 68,9% van hun examens. Deze resultaten worden bevestigd wanneer men kijkt naar het smartphonegebruik tijdens de hoorcolleges en het studeren. De gemiddelde student van dit onderzoek controleert ongeveer drie tot vijf keer per hoorcollege zijn of haar smartphone. Tijdens het studeren was dat twee keer per uur. Studenten die het meer deden, behaalden lagere cijfers.

Verder wordt er aangetoond dat smartphones schadelijk zijn voor onze cognitieve prestaties. Hun gebruik vermindert de focus en verlaagt de prestaties van taken die mentale concentratie vereisen.

In 2010 schatte de Amerikaanse National Safety Council dat minstens 23% van alle verkeersongevallen per jaar te maken hebben met telefoongebruik achter het stuur. Gebruikers zijn steeds meer afgeleid door hun smartphone waardoor ze minder aandachtig zijn voor het verkeer.

Voordelen smartphone

Een eerste voordeel dat de smartphone biedt is dat het gebruikt kan worden voor sociale communicatie. Een ander voordeel van de smartphone is dat het men de mogelijkheid heeft om het leerproces te stimuleren. Door de smartphone kunnen studenten namelijk toegang krijgen tot studiemateriaal en andere vormen van informatie in verband met school.

Nadelen smartphone

Er zijn ook heel wat nadelen aan smartphones verbonden wanneer ze niet goed beheerd worden. De gemiddelde smartphonegebruiker besteedt tot vijf uur per dag aan zijn smartphone. De smartphoneverslaving is vooral te wijten aan de vele sociale netwerksites die tot op heden zijn ontstaan (Whatsapp, Facebook, Twitter, Instagram,…).

Een ander onderzoek omtrent het smartphonegebruik bij studenten van de Noord-West Universiteit (Zuid-Afrika) dat uitgevoerd werd in 2017 door Joshua Chukwuere, Mbukanma en Enwereji toont dan weer aan dat ongeveer 80% van de studenten tijdens een hoorcollege op hun gsm spelletjes spelen of chatten met elkaar. Ook de apps waarbij je mensen kunt leren kennen (datingapps) zijn populair onder de studenten. Er is aangetoond dat de smartphone een negatief effect heeft op de concentratie van studenten.

Waarom is de smartphone een afleiding?

De reden waarom de smartphone zo een afleiding is, is omdat het voortdurend meldingen weergeeft. Studenten krijgen hierdoor de drang om naar deze meldingen te kijken. Dit fenomeen wordt 'checking' genoemd. Het houdt in dat je meerdere keren naar je gsm kijkt om te controleren of er iets nieuws is (bericht, log,...).

Sociale druk

Verder valt het op dat studenten hun smartphone gebruiken omdat ze de les saai vinden of om in contact te blijven met hun vrienden. Als mens hebben we de neiging om steeds op zoek te gaan naar interacties met anderen. Aansluitend kan het ook zijn dat men in een hoorcollege anderen met hun smartphone bezig ziet. Hierdoor voel je zelf de drang om dit ook te doen. Hierbij ervaren studenten ook sociale druk. Doordat ze het medestudenten zien doen, willen ze zelf niet uit de boot vallen.

Gewoonte

Ook is het een gewoonte geworden om de smartphone te controleren. Vooral tijdens minder leuke activiteiten wordt het bovengehaald om de tijd te verdrijven.

Kick

Verder blijkt dat applicaties zoals Facebook, Instagram en andere sociale media de dopamine levels verhogen. Het krijgen van een like, bericht of een melding geeft ons een kick. Dit werkt voor jongeren erg verslavend.

Motivatie

Studenten blijken meer intrinsiek gemotiveerd in sociale media dan in de leerstof die ze moeten studeren. Hierdoor zullen ze dus sneller geneigd zijn om hun smartphone te gebruiken in de les. Aansluitend geeft een berichtje of een gesprek met een vriend veelal een positieve ervaring. Als mensen zijn we telkens op zoek naar positieve ervaringen en proberen we het negatieve te vermijden. Dit zorgt ervoor dat we leren proberen te vermijden en focussen we ons op het positieve (de smartphone). Het zijn dus voornamelijk psychologische factoren op die ervoor zorgen dat studenten afgeleid zijn door hun smartphone.

Gevolgen smartphonegebruik hoorcolleges

Studenten die smartphones gebruiken tijdens hoorcolleges hebben de neiging minder informatie op te schrijven en op te nemen. Daarnaast blijken ze ook slechter te presteren op meerkeuzetests dan studenten die hun smartphone achterwege laten tijdens de les.

Degene die een smartphone op de campus gebruiken zijn altijd druk en aandachtig bezig met het checken van de verschillende applicaties (Facebook, Instagram, …) die ze op hun smartphone hebben staan. Dit maakt dat ze maar beperkte tijd opletten en dus passief deelnemen aan lessen. De smartphone heeft voor deze studenten een negatieve invloed op hun studieprestaties.
© 2018 - 2024 Matsieboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Motivatie, leren studerenMotivatie, leren studerenHoe groter de motivatie is tijdens het volgens van een studie, hoe groter de kans op slagen. Studeren gaat altijd met va…
Tips om studie-ontwijkend gedrag (sog) te voorkomenTips om studie-ontwijkend gedrag (sog) te voorkomenElke student en scholier doet het: soggen. Sog staat voor studie-ontwijkend gedrag, en betekent dat je bezig bent met an…
Vreemdgaan: de afleiding affaireVreemdgaan: de afleiding affaireEen van de vele motieven om vreemd te gaan is vreemdgaan te gebruiken als een afleidingsmanoeuvre. Een affaire beginnen…
Concentreren tijdens het studerenConcentreren tijdens het studerenConcentratie is erg belangrijk om goed te kunnen studeren. Leren voor je toets, examen of tentamen kan erg moeilijk en s…

De traanjagers – Herinneringen van naoorlogse walvisvaardersrecensieDe traanjagers – Herinneringen van naoorlogse walvisvaardersAnne-Goaitske Breteler ging op jacht naar walvisvaarders in Noordoost-Friesland. Daar leven ten tijde van haar zoektocht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TeroVesalainen, Pixabay (bewerkt)
  • Alfawareh, H. M., & Jusoh, S. (2014). Smartphones usage among university students: Najran University Case. International Journal of Academic Research, 6(2).
  • https://www.researchgate.net/profile/Shaidah_Jusoh/publication/261874520_Smartphones_usage_among_university_students_Najran_University_case/links/0a85e535cc714eb93a000000.pdf
  • Camilia, O. N., Ibrahim, S. D., & Dalhatu, B. L. (2013). The effect of social networking sites usage on the studies of Nigerian students. The International Journal of Engineering and Science (IJES), Nigeria, 39-46.
  • https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/31713386/F0273039046.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1524663439&Signature=DPzPjFgB8glDsjG8n220hXm2ycQ%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DThe_International_Journal_of_Engineering.pdf
  • Chukwuere, J. E., Mbukanma, I., & Enwereji, P. C. (2017). The Financial and Academic Implications of Using Smartphones Among Students: A Quantitative Study. Journal of Economics and Economic Education Research.
  • https://www.abacademies.org/articles/the-financial-and-academic-implications-of-using-smartphones-among-students-a-quantitative-study-6653.html
  • David, P., Brickmann, J., & Kim, H.-J. (2014). mobile phone distraction while studying. researchgate, 20.
  • Deloitte. (2017). gx-deloitte-tmt-2018-smartphones-report. Opgehaald van deloitte: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Images/infographics/technologymediatelecommunications/gx-deloitte-tmt-2018-smartphones-report.pdf
  • Gill, P. S., Kamath, A., & Gill, T. S. (2012). Distraction: an assessment of smartphone usage in health care work settings. Risk management and healthcare policy, 5, 105.)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3437811/
  • Goundar, S. (2014). The distraction of technology in the classroom. Journal of Education & Human Development, 3(1), 211-229.
  • http://jehdnet.com/journals/jehd/Vol_3_No_1_March_2014/14.pdf
  • Kibona, L., & Mgaya, G. (2015). Smartphones’ effects on academic performance of higher learning students. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology, 2(4), 777-784.)
  • https://pdfs.semanticscholar.org/1203/16b911f8e69ec4b79efdc5b6bda9fbf23ec6.pdf
  • Kibona, L., & Rugina, J. M. (2010). A Review on the Impact of Smartphones on Academic Performance of Students in Higher Learning Institutions in Tanzania. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology (JMEST).
  • http://www.jmest.org/wp-content/uploads/JMESTN42350601.pdf
  • Langmia, K., & Glass, A. (2014). Coping with smart phone'distractions' in a college classroom. Teaching Journalism & Mass Communication, 4(1), 13.
  • http://aejmc.us/wp-content/uploads/sites/9/2014/03/tjmc-w14-langmia-glass.pdf
  • UAntwerpen. (2018, Januari 8). nieuwsonderdeel. Opgehaald van uantwerpen: https://www.uantwerpen.be/popup/nieuwsonderdeel.aspx?newsitem_id=3140&c=HOMENL&n=100839
Matsieboy (32 artikelen)
Gepubliceerd: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Bronnen en referenties: 20
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.