InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het schild van het geloof

Het schild van het geloof

In de Bijbel wordt er vaak over een schild gesproken. Ook wordt er gezegd: God is mijn schild. Wat is een schild en waarom wordt het als geloofssymbool gebruikt?

Geschiedenis

Het (Romeinse) schild werd gemaakt van gelijmde houten strips en bedekt met leer. Het schild is niet plat, maar iets gebogen, zodat elk projectiel, dat naar de soldaat geschoten werd naar verschillende kanten afgebogen zou worden. Er waren ijzeren banden gemonteerd aan de randen van het schild en een leren riem was aan de achterkant bevestigd. Om het schil vast te houden. In het midden van het schild was een metalen plaat gemonteerd, die werd om het zwaard van de tegenstander weg te duwen of de tegenstander zelf van zich af te houden. Het schild is dus zowel een verdedigings- als een aanvalswapen.

De meeste legers uit die tijd hadden groot respect voor het Romeinse leger, waren zelfs bang voor hun effectieve militaire tactieken. Een van die tactieken is het zogenaamde Schildpadeffect: de voorste rij soldaten hielden hun schilden voor zich en de volgende rijen hielden hun schilden boven hun hoofd en de soldaten aan de rand hielden hun schild naast zich, zodat een aanval aan elke kant afgebogen zou worden. Zolang de soldaten op die manier bij elkaar bleven zou de vijand grote moeite hebben om hen te verslaan. Zelfs de vurige pijlen van de vijand gedoopt in brandbare vloeistof en vervolgens aangestoken zijn niet effectief, want de Romeinen hadden het leer op hun schilden nat gemaakt voor ze ten strijde trokken.

Bijbelse vergelijking

In het Bijbelboek de Psalmen vergelijkt David de bescherming van God met een schild. Psalm 3 vers 3: U, Heer, bent een schild om mij heen, U bent mijn eer, U houdt mij staande. Psalm 18 vers 35 spreekt van verdediging, bevrijder en rots. In Psalm 7 vers 10 zegt hij: God is het schild, dat mij beschermt, Hij bevrijdt de oprechten van hart.

In de brief aan Efeze schrijft Paulus, dat het geloof voor de christen een schild is. En geloven is vertrouwen op God en Zijn Woord, zonder gezien te hebben. Efeze 6 vers 16: En draag bovenal het geloof als schild, waarmee u alle brandende pijlen van hem, die het kwaad zelf is, kunt doven. Spreuken 30 vers 5 zegt: Elk woord van God is getoetst, hij is een schild voor wie bij hem hun toevlucht zoeken.

Iedereen gaat wel eens door moeilijke tijden en gaat twijfelen aan dingen, die kort geleden nog zekerheden waren. Soms zijn dat mensen, die je proberen te overtuigen van de geweldige dingen, die je zult hebben in een leven zonder God. In moeilijke situaties is het vaak de angst, die je te pakken krijgt of zorgen, die je hebt over je leven.Maar het schild van geloof zal ook dat afbuigen in de zekerheid, dat voor de Heer niets onmogelijk is. Jeremia 32 vers 27: Ik ben de Heer, de God van al wat leeft. Is er ook maar iets, dat voor mij onmogelijk is?

Het schild van het geloof

De effectiviteit van het schild van geloof hangt af van wie je denkt dat God is. Waarom ik dat denk? In Hebreeën 11 vers 6 staat: Wie tot God komt moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie hem ernstig zoeken. Als je niet gelooft, dat God er is, zul je grote moeite hebben om het geloof in Hem als schild te ervaren. Wat is mijn geloof? God is niet een oude oordelende man, maar een liefdevolle Vader, die direct betrokken is met mij en mijn leven. God heeft dat in Zijn Woord gezegd en ook, dat Hij niet verandert:
Mal 3 vers 6 : Ik, de Heer ben niet verandert,.. en Hebreeën 13 vers 8: Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid. Dat geeft vertrouwen en zekerheid. Ook als ik in mijn leven tegenslag of verdriet ervaar. Dan lijkt het wel of er een verschil is tussen wat ik geloof en ervaar, maar ook mijn tegenslag en teleurstellingen kan ik aan hem geven en er op vertrouwen,dat Hij mijn leven verder zal leiden.
© 2009 - 2018 Yellow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het schild van het geloof"

Infoteur: Yellow
Gepubliceerd: 05-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!