Het Shema: "Hoor Israël" - de Joodse geloofsbelijdenis

Het Shema: "Hoor Israël" - de Joodse geloofsbelijdenis Het Shema kan omschreven worden als de dagelijkse Joodse geloofsverklaring, gereciteerd in de ochtend- en avondgebeden en voor het slapen gaan. De passage is terug te vinden in Deuteronomium 6:4-9. Deze passage begint met: Shema Jisraeel (Hoor Israël). De passage neemt een zeer essentiële plek in binnen het Jodendom en is van uitermate belang voor het Joodse Volk. In het Shema wordt de eenheid en uniciteit van G'd uitgedrukt en bevestigd. De recitatie tweemaal daags (ochtend en avond) is een Bijbels gebod. Bovendien reciteren Joden het vlak voordat ze met pensioen gaan voor de nacht, evenals in de Kedoesjah-dienst op Sjabbat. Deze beknopte verklaring is zo belangrijk geworden voor het Joodse volk dat het het hoogtepunt is van het laatste Ne'ilah-gebed van Yom Kippur en traditioneel de laatste woorden van een Jood hier op aarde.

De tekst van het Shema - Deuteronomium 6:4-9

Nederlandse tekstTransliteratie
Hoor Israël, Adonai, onze G'd, Adonai is Eén.
En gij zult Adonai uw G'd liefhebben met geheel uw hart en geheel uw ziel en geheel uw vermogen.
En deze woorden, die Ik u heden gebied zullen op uw hart zijn.
En gij zult ze uw kinderen inprenten en erover spreken, wanneer u in uw huis zit en wanneer u op de weg gaat en bij uw te ruste gaan en bij uw opstaan.
En gij zult ze als een teken op uw hand binden en zij zullen tot voorhoofdstekenen tussen uw ogen zijn.
En gij zult ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven.

She-ma Yis-ro-el Ado-noy, Elo-hay-nu Ado-noy Ech-od.
Ve-o-havto Eis Ado-noy Elo-he-cho Bechol Levov-cho U-ve-chol Naf-she-cho U-ve-chol Me-o-de-cho.
Ve-ho-yu Ha-devorim Ho-ei-leh Asher O-no-chee Me-tzav-cho Ha-yom, Al Le-vovecho.
Veshi-nan-tom Levo-ne-cho Ve-dibar-to Bom, Be-shiv-techo Be-vei-se-cho Uve-lech-techo Va-derech U-ve-shochbe-cho U-veku-me-cho.
U-keshar-tom Le-os Al Yo-decho Ve-ho-yu Le-to-tofos Bein Eine-cho.
Uche-savtom Al Me-zuzos Beis-echo U-visho-recho.

Luister naar de tekst in het Hebreeuws: Shema. U kunt daarbij de transliteratie meelezen.

In zijn geheel bestaat de Shema1 uit drie paragrafen2: Deuteronomium 6:4-9, Deuteronomium 11:13-21 en Numeri 15:37-41.

De Hebreeuwse tekst van de Shema

ד שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָד. ה וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ וּבְכָל-מְאֹדֶךָ. ו וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל-לְבָבֶךָ. ז וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. ח וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל-יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. ט וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ.

Uitspraak van de Shema

Bedek je ogen3 met je rechterhand en zeg:
Sh'ma Yis-ra-eil, A-do-nai E-lo-hei-nu, A-do-nai E-chad. (Hoor Israël, Adonai, onze G'd, Adonai is Eén.)

Fluisteren:
Ba-ruch sheim k'vod mal-chu-to l'o-lam va-ed. (Gezegend zij de naam van de glorie van Zijn koninkrijk voor altijd en eeuwig.)4

Bron: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Verklaringen van de tekst

Adonai - mijn Heer
Het eerste vers van het Shema bevat de heilige vierletterige G'dsnaam JHWH (de Eeuwig Zijnde) die niet mag worden uitgesproken. Daarom wordt Adonai gebruikt dat 'mijn Heer' betekent. In plaats van JHWH leest men Adonai of HaShem (de Naam).

getuige
Wanneer men het Shema reciteert, legt de mens getuigenis af van zijn of haar geloof en G'd is Getuige hiervan. Tegelijkertijd is de mens ook getuige van het feit dat G'd Israël vermaant en oproept Hem lief te hebben en te dienen.

Deuteronomium 11:18-20, herhaling
In Deuteronomium 11:18-20 staan bijna dezelfde woorden als in Deuteronomium 6:6-9. Dit geeft dus aan hoe belangrijk het Shema is.

eenheid en uniciteit van God
In het Shema wordt de een heid en uniciteit van G'd uitgedrukt en bevestigd. Adonai, de Eeuwige Zijnde, is een Enige en Unieke G'd: Adonai onze G'd, Adonai is Eén.

tweemaal per dag reciteren
Het Shema wordt tweemaal per dag opgezegd. Dit heet keriat Shema (Shema lezing). Ook worden Deuteronomium 11:13-21 en Numeri 15:37-41 daarna opgelezen. Het Shema wordt 's ochtend en 's avonds bij de gebeden opgezegd.

In de ochtend wordt het Shema opgezegd met drie lofprijzingen.
  • Vóór het Shema de lofprijzingen:
    • Jotser or (Die het licht formeert)
    • Ahavah Rabbah (met grote liefde)
  • Na het Shema de lofprijzing:
    • Emet WeJatsiev (Waarachtig en Vast)

In de avond wordt het Shem opgezegd met vier lofprijzingen.
  • Vóór het Shema de lofprijzingen:
    • Ma'ariev Araviem (Die de avondschemer voortbrengt)
    • Ahavat Olam (Eeuwige liefde)
  • Na het Shema de lofprijzingen:
    • Emet WeEmoena (Waarachtig en getrouw)
    • Hashkievénoe (Doe ons rusten)

Voetnoten

1 Het Shema is één van de eerste teksten die Joodse kinderen geleerd wordt.

2 Shema is technisch gezien geen gebed.

3 Ogen worden bedekt om zich beter te kunnen concentreren en niet afgeleid te worden. Daarnaast moet gerealiseerd worden dat G'd de Enige realiteit is die bestaat.

4 Dit vers verschijnt nergens in de Bijbel en er zijn verschillende opvattingen over de oorsprong ervan. Eén bron is een discussie en een verhaal in de Talmoed waar juist deze vraag wordt gesteld: Jacob is op zijn sterfbed en zet vraagtekens bij de trouw van zijn zonen aan die ene G'd. Zijn zonen reageren met het eerste vers van de Shema die Jakob ertoe bewoog uit te roepen: "Gezegend zij de naam van de heerlijkheid van Zijn koninkrijk voor eeuwig en altijd." Omdat het geen Bijbelvers is, wordt het fluisterend gezegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie: educatie - Exodus 19:8Torastudie: educatie - Exodus 19:8Leviticus 21:1 begint met de instructie van God aan Mozes: “Spreek tot de priesters, de zonen van Aäron, en zeg tegen he…
Kabbala: de aartsvaders en het Joodse geloofGenesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvade…
Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomGeschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomDe oprichting van de moderne Joodse staat Israël wordt als één van de wonderen van deze tijd beschouwd. Ook het feit dat…
Joodse filosofie – Heschel: de Bijbel en de mensenJoodse filosofie – Heschel: de Bijbel en de mensenDe Joodse filosofie van Heschel betoogt dat de Bijbel geen abstract idee is maar een altijd aanwezige werkelijkheid die…

Joodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van IzaäkJoodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van IzaäkIzaäk ligt op zijn ziekbed. Als laatste verrichting wil hij zijn zoon Ezau zegenen. Izaäk ziet Ezau's goddeloze gedrag n…
Joodse Bijbel: de tweeling Jakob en EzauJoodse Bijbel: de tweeling Jakob en EzauNa twintig jaar krijgen Izaäk en Rebekka eindelijk kinderen: een tweeling, Jakob en Ezau. Hoewel het tweelingen zijn heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3217840/jewish/Translation.htm
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/282822/jewish/Transliteration.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/706163/jewish/In-Hebrew.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1047775/jewish/Why-Do-We-Cover-Our-Eyes-for-Shema.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/4089302/jewish/10-Facts-Every-Jew-Should-Know-About-the-Shema-Prayer.htm
  • Afbeelding bron 1: David Shankbone, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 09-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!