Het Shema: "Hoor Israël" - de Joodse geloofsbelijdenis
Het Shema kan omschreven worden als de dagelijkse Joodse geloofsverklaring, gereciteerd in de ochtend- en avondgebeden en voor het slapen gaan. De passage is terug te vinden in Deuteronomium 6:4-9. Deze passage begint met: Shema Jisraeel (Hoor Israël). De passage neemt een zeer essentiële plek in binnen het Jodendom en is van uitermate belang voor het Joodse Volk. In het Shema wordt de eenheid en uniciteit van G'd uitgedrukt en bevestigd. De recitatie tweemaal daags (ochtend en avond) is een Bijbels gebod. Bovendien reciteren Joden het vlak voordat ze met pensioen gaan voor de nacht, evenals in de Kedoesjah-dienst op Sjabbat. Deze beknopte verklaring is zo belangrijk geworden voor het Joodse volk dat het het hoogtepunt is van het laatste Ne'ilah-gebed van Yom Kippur en traditioneel de laatste woorden van een Jood hier op aarde.
De tekst van het Shema - Deuteronomium 6:4-9
Nederlandse tekst | Transliteratie |
Hoor Israël, Adonai, onze G'd, Adonai is Eén.
En gij zult Adonai uw G'd liefhebben met geheel uw hart en geheel uw ziel en geheel uw vermogen.
En deze woorden, die Ik u heden gebied zullen op uw hart zijn.
En gij zult ze uw kinderen inprenten en erover spreken, wanneer u in uw huis zit en wanneer u op de weg gaat en bij uw te ruste gaan en bij uw opstaan.
En gij zult ze als een teken op uw hand binden en zij zullen tot voorhoofdstekenen tussen uw ogen zijn.
En gij zult ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven.
| She-ma Yis-ro-el Ado-noy, Elo-hay-nu Ado-noy Ech-od.
Ve-o-havto Eis Ado-noy Elo-he-cho Bechol Levov-cho U-ve-chol Naf-she-cho U-ve-chol Me-o-de-cho.
Ve-ho-yu Ha-devorim Ho-ei-leh Asher O-no-chee Me-tzav-cho Ha-yom, Al Le-vovecho.
Veshi-nan-tom Levo-ne-cho Ve-dibar-to Bom, Be-shiv-techo Be-vei-se-cho Uve-lech-techo Va-derech U-ve-shochbe-cho U-veku-me-cho.
U-keshar-tom Le-os Al Yo-decho Ve-ho-yu Le-to-tofos Bein Eine-cho.
Uche-savtom Al Me-zuzos Beis-echo U-visho-recho. |
Luister naar de tekst in het Hebreeuws:
Shema. U kunt daarbij de transliteratie meelezen. Bij het uitspreken van de eerste zes woorden van het Shema is het een universeel Joods gebruik om de ogen met de rechterhand te bedekken. Waarom? Het simpele antwoord is dat je je hierdoor goed kunt concentreren zonder visuele afleiding.
In zijn geheel bestaat de Shema
1 uit drie paragrafen
2:
Deuteronomium 6:4-9,
Deuteronomium 11:13-21 en
Numeri 15:37-41.
De Hebreeuwse tekst van de Shema
ד שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָד. ה וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ וּבְכָל-מְאֹדֶךָ. ו וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל-לְבָבֶךָ. ז וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. ח וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל-יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ. ט וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ.
Uitspraak van de Shema
Bedek je ogen
3 met je rechterhand en zeg:
Sh'ma Yis-ra-eil, A-do-nai E-lo-hei-nu, A-do-nai E-chad. (Hoor Israël, Adonai, onze G'd, Adonai is Eén.)
Fluisteren:
Ba-ruch sheim k'vod mal-chu-to l'o-lam va-ed. (Gezegend zij de naam van de glorie van Zijn koninkrijk voor altijd en eeuwig.)4
Verklaringen van de tekst
Adonai - mijn Heer
Het eerste vers van het Shema bevat de heilige vierletterige G'dsnaam JHWH (de Eeuwig Zijnde) die niet mag worden uitgesproken. Daarom wordt Adonai gebruikt dat 'mijn Heer' betekent. In plaats van JHWH leest men Adonai of HaShem (de Naam).
getuige
Wanneer men het Shema reciteert, legt de mens getuigenis af van zijn of haar geloof en G'd is Getuige hiervan. Tegelijkertijd is de mens ook getuige van het feit dat G'd Israël vermaant en oproept Hem lief te hebben en te dienen.
Deuteronomium 11:18-20, herhaling
In Deuteronomium 11:18-20 staan bijna dezelfde woorden als in Deuteronomium 6:6-9. Dit geeft dus aan hoe belangrijk het Shema is.
eenheid en uniciteit van God
In het Shema wordt de een heid en uniciteit van G'd uitgedrukt en bevestigd. Adonai, de Eeuwige Zijnde, is een Enige en Unieke G'd:
Adonai onze G'd, Adonai is Eén.
Tweemaal per dag reciteren
Het Shema wordt tweemaal per dag opgezegd. Dit heet keriat Shema (Shema lezing). Ook worden Deuteronomium 11:13-21 en Numeri 15:37-41 daarna opgelezen. Het Shema wordt 's ochtend en 's avonds bij de gebeden opgezegd.
In de ochtend wordt het Shema opgezegd met drie lofprijzingen.
- Vóór het Shema de lofprijzingen:
- Jotser or (Die het licht formeert)
- Ahavah Rabbah (met grote liefde)
- Na het Shema de lofprijzing:
- Emet WeJatsiev (Waarachtig en Vast)
In de avond wordt het Shem opgezegd met vier lofprijzingen.
- Vóór het Shema de lofprijzingen:
- Ma'ariev Araviem (Die de avondschemer voortbrengt)
- Ahavat Olam (Eeuwige liefde)
- Na het Shema de lofprijzingen:
- Emet WeEmoena (Waarachtig en getrouw)
- Hashkievénoe (Doe ons rusten)
Meditatie - Likutei Torah, Drushim L'Rosh Hashanah 62d
"Horen" betekent begrijpen. Om diep te mediteren. "Israël" is de naam van je ziel, de adem van G'd in je. Dan de vierletterige naam van G'd. Wat is die naam? Het is een combinatie van de drie vormen van het werkwoord "zijn" - zodat het betekent "is, was, zal zijn", allemaal in één enkel moment, de tijd volledig overstijgend - maar toch bestaand gevend aan de tijd en alles wat zich daarin afspeelt.
Dan een andere naam van G'd, een naam die verwijst naar Zijn macht over hemel en aarde, zoals Hij wordt gevonden in de krachten van de natuur. Maar in de bezittelijke vorm: 'onze kracht'.
En dan keren we terug naar de vierletterige naam, deze keer omdat deze naam in je zit. Want je ziel en G'd versmelten als Eén. Je moet tegen je ziel zeggen: Luister, mijn ziel, en mediteer hierover:
Je kracht komt van boven de tijd.
Jij, mijn ziel, versmelt met G'd als Eén.
Voetnoten
1 Het Shema is één van de eerste teksten die Joodse kinderen geleerd wordt.
2 Shema is technisch gezien geen gebed.
3 Ogen worden bedekt om zich beter te kunnen concentreren en niet afgeleid te worden. Daarnaast moet gerealiseerd worden dat G'd de Enige realiteit is die bestaat.
4 Dit vers verschijnt nergens in de Bijbel en er zijn verschillende opvattingen over de oorsprong ervan. Eén bron is een discussie en een verhaal in de Talmoed waar juist deze vraag wordt gesteld: Jacob is op zijn sterfbed en zet vraagtekens bij de trouw van zijn zonen aan die ene G'd. Zijn zonen reageren met het eerste vers van de Shema die Jakob ertoe bewoog uit te roepen: "Gezegend zij de naam van de heerlijkheid van Zijn koninkrijk voor eeuwig en altijd." Omdat het geen Bijbelvers is, wordt het fluisterend gezegd.