Online bestelde artikelen retour zenden
Het klonk als een sprookje: online een complete garderobe aan kleding en schoenen bestellen, thuis in alle rust en ver van veel te krappe kleedhokjes alles uitproberen en wat je niet bevalt, zonder extra kosten terugsturen. Maar dat is veranderd. Met ingang van 13 juni 2014 is een gewijzigd herroepingsrecht voor de onlinehandel van kracht.
Wat zeggen de verkoopvoorwaarden over retourzending?
Met ingang van 13 juni 2014 hebben online handelaren de mogelijkheid om de kosten van retourzending aan de klant in rekening te brengen. Dat was tot dan toe alleen mogelijk in uitzonderingsgevallen. Alleen is nu de vraag in hoeverre handelaren daadwerkelijk gebruik zullen maken van deze mogelijkheid. Sommige grote postorderbedrijven en verzendhuizen hebben al aangekondigd door te zullen gaan met het voor eigen rekening nemen van de kosten van retourzending. Voor de consument wordt het dus nóg belangrijker om, alvorens te bestellen, in de voorwaarden na te lezen wat er is geregeld met betrekking tot de kosten van retourzending. Want in de verkoopvoorwaarden moeten bepalingen over annulering van een aankoop nadrukkelijk zijn vermeld.
Een aankoop annuleren
Behalve de wijziging met betrekking tot de kosten van retourzending is er nóg iets wat voor de consument zal veranderen. Simpel retourneren van artikelen zal niet meer volstaan.
Retourneren zonder opgaaf van reden
Vroeger was het zo dat men artikelen binnen een bepaald tijdsbestek (bijvoorbeeld 14 dagen) zonder opgaaf van redenen kon terugzenden. Vanaf 13 juni 2014 evenwel, moet men een aankoop expliciet annuleren. Daar staat tegenover dat dit wel kort en bondig kan gebeuren, bijvoorbeeld door een kleine notitie bij te voegen waarin je aangeeft de bestelling te annuleren. Theoretisch is het zelfs al voldoende als je het pakket bij retourzending voorziet van de opmerking “annulering”.
Nieuwe EU-richtlijnen consumentenrecht
Wie bij een online bestelling er al vanuit gaat dat hij een of meer artikelen zal terugzenden, moet zich dus vanaf midden juni 2014 op enige veranderingen instellen. Want vanaf dat moment traden de nieuwe EU-richtlijnen met betrekking tot consumentenrechten in werking. Verzendhuizen kunnen hun klanten opzadelen met de kosten van retourzending, maar hoéven dit niet te doen.
Hoe lang tijd voor retourzending?
In alle 28 EU-landen geldt vanaf 13 juni 2014, een uniforme termijn van 14 dagen voor retourzending van artikelen die werden gekocht op internet. Bedoelde termijn gaat in op de dag waarop de klant de waren in ontvangst neemt. Maar heeft een online verkoper zijn klanten niet nadrukkelijk op het recht van annulering gewezen, dan bedraagt de periode niet 14 dagen, maar één jaar.
Kan je de goederen simpelweg terugsturen?
Nee, simpele retournering van de gekochte goederen volstaat niet meer. In de toekomst moet annulering van de koop uitdrukkelijk worden aangegeven, bij voorkeur schriftelijk en onder vermelding van een klantnummer, een ordernummer en de datum. De reden van annulering hoeft men niet te motiveren. Maar bij hogere bedragen is het wel raadzaam om de annulering per aangetekende post te versturen.
Voor welke transacties gelden de nieuwe richtlijnen?
De nieuwe richtlijnen gelden niet alleen voor bestellingen op het internet, per telefoon of voor de handel van traditionele postorderbedrijven. Maar ook voor:
- verkoop aan de deur of op straat;
- bijeenkomsten die men vroeger “Tüpperware-party's” pleegde te noemen;
- georganiseerde “koffiereisjes;
- en ook online veilinghuizen als eBay vallen onder de definitie.
Maar uiteraard kunnen artikelen alleen op deze basis worden geretourneerd indien deze werden gekocht bij een commerciële leverancier.
Lees verder