InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De kracht van herhalen

De kracht van herhalen

De kracht van herhalen Alles wat je tot nu geleerd hebt, alles wat je weet, alles wat je gelooft en alles wat voor jou waarheid is heb geleerd door het steeds weer te herhalen. Dat herhalen gebeurd onbewust en bewust. Je leert van je opvoeders, broertjes en zusjes, vriendjes en vriendinnetje, leraren en allerlei andere mensen om je heen. Allemaal hebben ze wat te vertellen en als kind al filter jij wat je belangrijk vindt en niet. Je kiest zelf wat jij voor 'waar' aanneemt, je kiest wat jij gelooft.

En zo vormt jouw waarheid, jouw overtuigingen

Steeds weer wanneer iemand over dat bepaalde onderwerp iets tegen je zegt, je er iets over leest, hoort of ervaart, wordt jouw waarheid bevestigd. Zo is het, want zo heb jij het geleerd. Soms begin je te twijfelen over je eigen waarheid, langzaam maar zeker ervaar je steeds iets anders en begin je die overtuiging om te te buigen. Doordat die waarheid steeds weer herhaald wordt, wordt dat je nieuwe overtuiging.

Herhalen is dus heel belangrijk wanneer je dingen in je leven wilt gaan veranderen

Wanneer je nu in spiegel kijkt en het eerste wat je denkt, ziet en voelt is bah, of iets wat daar op lijkt dan is dat jouw waarheid. Je bent niet lelijk of dik, maar jij vindt van wel. Jij ziet en ervaart het op die manier, dus is het jouw waarheid. Iemand anders kan wel iets anders tegen jouw zeggen en verstandelijk weet je ook wel dat het onzin in, maar het is jouw waarheid. Jij ervaart het zo. Jij hebt in het verleden als 'waar' aangenomen. Het hoeft niet te zijn dat iemand dat letterlijk tegen je gezegd heeft, maar er zijn dingen gebeurd waardoor jij dat over jezelf bent gaan denken. En steeds wanneer je weer in spiegel keek of in een ander soortgelijke situatie terecht kwam of nog iets anders waardoor je dat idee of gevoel over jezelf kreeg, was het een bevestiging voor jezelf. Je verstand is ervan overtuigd geraakt dat je dik en lelijk bent. (of elke ander onderwerp over jezelf of iets anders)

Nu is het zaak dat je je verstand ervan gaat overtuigen dat het niet zo is

Voor welke waarheid wil je kiezen? 'Ik ben mooi' zou een goed begin zijn. Ook al zie je het nu nog niet zo en voel je het nog niet, je gaat het herhalen, herhalen, herhalen en herhalen. Je gaat door, je zet door, net zolang totdat je verstand ervan overtuigd is dat je wel mooi bent. Zorg er eerst voor dat je je goed voelt. Kies iets als een herinnering, gedachte, foto, muziek of wat dan ook waar jij je goed van gaat voelen. Je kunt je namelijk niet goed voelen wanneer je voor spiegel staat en jezelf afkeurt, dat kan gewoon niet, dat gaat niet samen, dat zijn geen gelijke polen en gelijken trekken elkaar aan, geen ongelijke. Spanning in het hoofd en ontspanning in het lichaam gaat niet samen, dat kan niet. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden of je het nou wilt of niet. Het lichaam vertelt altijd de waarheid en liegt niet. Het verstand brengt je in de war, niet je gevoel, dus zorg dat je je goed voelt, dan kun je bergen verzetten.

Wanneer je je goed voelt kies je jou nieuwe waarheid

Laten we het bij 'ik ben mooi' houden en dat ga je herhalen. Doe het op de manier die voor jouw goed voelt en herhaal het. Ga voor de spiegel staan, zing er een lied over, schrijf het op, het maakt niet uit. Als je het maar herhaalt. Houd de gedachten eens 17 seconden vast en ervaar wat er dan gebeurt. Als je een bepaalde gedachte of emotie 17 seconden vasthoudt is dat voldoende om er iets bijpassend voor terug te krijgen. Situaties, gedachten, gevoelens, herinneringen enz. Het komt vanuit de meest vreemde hoeken en vaak de hoeken waaruit je het niet verwacht. Het bijpassend iets dat geleverd wordt zorgt weer voor nog meer fijne gedachten en gevoelen en zo kun je stukje bij beetje de cirkel waar je inzit veranderen. Je gaat je verstand opnieuw overtuigen. Alles heb je aangeleerd, ook je overtuigingen. Iets wat je aangeleerd hebt, kun je ook weer afleren. Het is alleen wel zo dat het verstand erg standvastig is en dus graag vasthoudt aan wat voor hem vertrouwd is. Het zal dan ook zeker proberen om jouw van de wijs te brengen zodat je vast blijft houden aan wat je altijd vast gehouden hebt. Dus houd vol, ook wanneer je even terug valt in je oude patronen. Het geeft niet, het hoort erbij. Zelfs wanneer je heel wat overtuigingen veranderd hebt, zul je ongetwijfeld zo nu en dan een 'slippertje' hebben en betrap je jezelf op oude patronen of denk je; hey, zo dacht ik vroeger altijd'. Het geeft niet, het is oké. Het houdt je alert. Je pakt het gewoon weer om en gaat weer verder waar je gebleven bent.

De kracht van herhalen, je kunt er niet zonder

Hoe leer je de tekst van een lied? Omdat je het steeds weer hoort. Hoe leer je de tafel van 8? Door te oefenen. Hoe leer je veters strikken? Door het steeds weer te doen. Kortom, wanneer je iets nieuws wilt leren, of het nou een vaardigheid of gedachte is, je maakt het eigen door te herhalen. Net zo lang tot je ervan overtuigd bent dat het zo is en het jouw nieuwe waarheid is geworden.
© 2010 - 2017 Tina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Zelf geschreven artikel en gepubliceerd op www.chronischgelukkig.web-log.nl
  • Copyright Linda Pancras (Tina) www.chronischgelukkig.nl

Reageer op het artikel "De kracht van herhalen"

Infoteur: Tina
Gepubliceerd: 01-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!