InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hexakosioihexekontahexafobie: fobie voor het getal 666

Hexakosioihexekontahexafobie: fobie voor het getal 666

Hexakosioihexekontahexafobie: fobie voor het getal 666 Er zijn een aantal vreemde fobieën in de wereld. Zo bestaat er een fobie voor boeken, de zon en clowns. Waar deze fobieën vandaan komen en hoe ze ontstaan is niet altijd duidelijk. Een andere opmerkelijk fobie is Hexakosioihexekontahexafobie. Dit is een fobie voor het getal '666'. Waar komt deze fobie vandaan? Wat kan je ertegen doen?

Wat is hexakosioihexekontahexafobie?

Hexakosioihexekontahexafobie is het hebben van angst voor het getal '666'. Het getal '666' wordt vaak geassocieerd met de duivel of de antichrist in christelijke kringen. Deze associatie is gebaseerd op de Openbaring van Johannes uit het Nieuwe Testament. Deze angst komt daarom voornamelijk voor in culturen waarin het christendom een grote rol speelt.

Hexakosioihexekontahexafobie wordt door de psychiatrie niet gezien als een fobie. Deze angst leidt er namelijk niet toe dat het sociale leven van een persoon in ernstige mate wordt beïnvloed door die angst. Het kan worden vergeleken met de angst voor het getal 13. Het is een bijgeloof dat wel invloed heeft op het leven van iemand, maar dat blijft het bij.

De oorzaken van hexakosioihexekontahexafobie

In de psychologie is het algemeen geaccepteerd dat het ontstaan van een fobie voorkomt uit een combinatie van externe gebeurtenissen en interne factoren zoals genen. Vele specifieke fobieën gaan zich manifesteren op het moment van een bepaalde gebeurtenis. Meestal is een dergelijke gebeurtenis een traumatische beleving op jonge leeftijd. Genen, afkomst en de chemische reacties in het brein zorgen gezamenlijk voor het ontwikkelen van een fobie.

Bij hexakosioihexekontahexafobie speelt religie en opvoeding een hele grote rol. In de bijbel wordt namelijk het getal '666' omschreven als het getal van het Beest/de duivel/antichrist. Aangezien '666' het getal van de duivel is, wil een gelovig persoon dit getal ontlopen. De een doet dat meer dan de ander. Sommige mensen beseffen zelfs dat het stom is om een simpel getal te ontlopen. Het is maar een getal dat redelijkerwijs niks kan aanrichten. Bij andere mensen zal deze angst zich juist vergroten. Dit kan dan uiteindelijk leiden tot hexakosioihexekontahexafobie.

De oorsprong van hexakosioihexekontahexafobie en het getal '666'

Het getal '666' is het nummer van het beest oftewel de duivel of de antichrist. Dit wordt beschreven in de Openbaringen van Johannes 13:15-18 van het Nieuwe Testament. Het getal wordt maar slechts eenmaal genoemd in een passage. In Openbaringen wordt beschreven hoe Johannes een visioen kreeg over het Beest uit de zee en aarde ziet. Dit is het citaat uit Openbaringen:
"Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het Beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig'.

De gebeurtenissen uit Openbaringen zullen de apocalyps omschrijven van de natuur en zal gelden voor heel veel mensen ongeacht christelijk of niet-christelijk. Het Beest zal hiervoor verantwoordelijk zijn. Aangezien Openbaringen een beeld geeft van wat er in de toekomst zal gaan gebeuren, is het eenvoudig te zien hoe een dergelijke fobie zich zal gaan ontwikkelen.

Symptomen van hexakosioihexekontahexafobie

De angst voor het getal '666' kan zich uiten op verschillende manieren. Dit is afhankelijk van hoe ernstig de fobie bij de persoon. Sommige mensen weigeren om in een woning te gaan wonen met het huisnummer '666'. Dit heeft
Voormalig president van de Verenigde Staten: Ronald Reagan / Bron: White House Photographic Office, Wikimedia Commons (Publiek domein)Voormalig president van de Verenigde Staten: Ronald Reagan / Bron: White House Photographic Office, Wikimedia Commons (Publiek domein)
onder ander plaatsgevonden bij de voormalige president van de Verenigde Staten Ronald Reagan. Hij liet het nummer van zijn huis veranderen van '666' naar '668'.

Als de fobie ernstigere vormen aanneemt dan kan dat zich manifesteren door opzettelijk keuzes om bewust het nummer '666' in het dagelijkse leven te vermijden. Hierbij kan worden gedacht aan het doen van extra of minder boodschappen om de totaalprijs van 6,66,- te vermijden. Ook kan het zijn dat je het televisie kanaal '666' blokkeert of de kilometerteller niet wilt laten staan op '666' kilometer.

Bij angst die ontstaat bij het in contact komen van het getal 666 kunnen zich een aantal symptomen voordoen:
  • Angstaanvallen
  • Kortademigheid
  • Snelle ademhaling
  • Onregelmatige hartslag
  • (Overmatig) zweten
  • Misselijkheid
  • Droge mond
  • Niet in staat zijn om duidelijk te kunnen articuleren
  • Trillen

Het behandelen van Hexakosioihexekontahexafobie

Het is niet makkelijk om hexakosioihexekontahexafobie te behandelen. In sommige gevallen kan het worden behandeld of het negatieve effect worden verminderd. Een combinatie van therapie en medicijnen worden in de meeste gevallen gebruikt voor een behandeling.
Daarnaast kan het ook helpen om de persoon met hexakosioihexekontahexafobie met een autoriteit van de kerk te laten praten. Deze kan uitleg geven van het getal '666' en de geschiedenis van dit getal geven. Hij kan dan vertellen dat het symbool 666 geen enkele macht uit kan oefenen om kwaad te doen.
© 2015 - 2019 Kevin701, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Soorten getallenIn de wiskunde zijn verschillende soort getallen bekend. Deze soorten getallen hebben allen hun eigen eigenschappen. Zo…
Priemgetallen begrijpenPriemgetallen zijn waarschijnlijk de meest bekende getallen binnen de wiskunde, en dan met name getaltheorie. Maar wat z…
De getallenverzameling der natuurlijke getallenDe getallenverzameling der natuurlijke getallenDeze verzameling getallen mag beschouwd worden als opgebouwd uit de eenvoudigste getallen die we kennen. Het zijn de get…
Oorsprong van het getal 0Oorsprong van het getal 0Het getal 0 is overal in de wiskunde te vinden. Hoewel het getal zelf een waarde heeft die gelijk staat aan niets, is he…
Rekenen met procentenRekenen met procentenOp de middelbare school leer je het, maar hoe goed weet je het nog? Ik heb het natuurlijk over procenten. Hoe moest je o…
Bronnen en referenties
  • http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-vreemdste-fobieen/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hexakosioihexekontahexafobie
  • http://www.psychicsuniverse.com/articles/astrology/scary-number-666-what-it-really-means
  • Afbeelding bron 1: White House Photographic Office, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hexakosioihexekontahexafobie: fobie voor het getal 666"

Infoteur: Kevin701
Gepubliceerd: 06-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!