InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De Vlaamse mentaliteit verschilt van de Waalse

De Vlaamse mentaliteit verschilt van de Waalse

In België is de taalproblematiek nooit uit het nieuws. Aanstootsteen voor de Vlamingen is nog altijd het feit dat Franstalige landgenoten die zich in Vlaanderen komen vestigen het niet nodig achten Nederlands te spreken en op die wijze de gemeenten steeds meer verfransen.

De taalgrens

In 1962 werd in België de taalgrens ingesteld, hetgeen inhoudt dat ten noorden ervan het gebied als homogeen Nederlandstalig wordt beschouwd terwijl ten zuiden het Frans de voertaal is. Een aantal gemeenten aan die taalgrens alsook een aantal randgemeenten rond Brussel waar een aanzienlijk aantal Franstaligen woonde werden faciliteiten toegewezen, hetgeen betekent dat deze mensen op administratief vlak in hun eigen taal werden tegemoetgekomen.

De faciliteiten scheppen problemen

Hetgeen de Vlamingen niet hadden voorzien was dat deze faciliteiten helemaal geen overgangsmaatregel bleek, geen hulpmiddel in afwachting dat de Franstaligen zich aan het Vlaamse karakter van hun gemeente zouden aanpassen. Integendeel, steeds meer Franstaligen stroomden toe en maakten gebruik van deze faciliteiten zonder aanstalten te maken het Nederlands te leren. Sindsdien staat het taalprobleem constant op de politieke agenda met Franstaligen die de verfranste gemeenten helemaal beginnen op te eisen en Nederlandstaligen die van het Vlaams karakter ervan niet willen afstappen.

Ik wil geen Nederlands leren

Toen Yves Leterme enkele jaren terug in een overmoedige bui naar de Franstaligen sneerde dat ze intellectueel te lui waren om Nederlands te leren, maakte dat veel ophef en voelden de Walen zich tot in hun diepste ziel vernederd. Maar de ex-premier had ergens wel een punt natuurlijk in de zin van dat vele Franstaligen de moeite niet nemen om de taal van de regio waarin ze verwelkomd worden te spreken. Hoe zouden Vlaamse gemeenten als Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem anders helemaal verfranst geraakt zijn?

Ergens heeft het met mentaliteit te maken. Franstaligen in het algemeen, en nu spreken we niet enkel over Walen maar ook over Franse onderdanen, zijn furieuze voorvechters van hun taal (wat op zich geen probleem is), maar verwachten van anderen als ze in een vreemd land vertoeven dat ze hen tegemoetkomen en hen aanspreken in het Frans. Het is een totaal andere ingesteldheid dan Nederlandstaligen die net wel de taal van de streek of het land zullen spreken waar ze wonen of verblijven.

Vlamingen in Wallonië

Nemen we het voorbeeld van Vlamingen die zich in Wallonië vestigen. Sedert 2005 stijgt het aantal zienderogen. Vooral gemeenten in de provincie Waals-Brabant krijgen steeds meer Vlaamse inwijkelingen op hun grondgebied. Dit heeft alles te maken met de interessantere vastgoedprijzen in Wallonië waar men gronden en huizen kan kopen die soms tot de helft goedkoper zijn dan in Vlaanderen. Voor een doorsnee gezin is dat reden genoeg om de vertrouwde Vlaamse omgeving achter zich te laten. Zo steeg het aantal Vlaamse ‘migranten’ in gemeenten als Hannuit (Hannut), Bevekom (Beauchevain), Geldenaken (Jodoigne) en Vloesberg (Flobecq) de afgelopen jaren met niet minder dan gemiddeld 10% per jaar.

Momenteel wonen er zowat één miljoen Vlamingen in Wallonië. Als men er de vreemdelingen aftrekt zou dat betekenen dat één Waal op drie… Vlaming is.

Van de nood een deugd maken

Vlamingen bekijken dat positief: zij eisen geen faciliteiten, zij eisen geen bescherming van een taalkundige minderheid, maar vervullen hun administratieve verplichtingen in het Frans (krikken hun kennis Frans wat op) en voeden hun kinderen in beide landstalen op. Zonder het te beseffen geven zij een voorbeeld hoe het taalprobleem in België kan worden opgelost.
Gerelateerde artikelen
Kibbelen over faciliteitenFaciliteitengemeente is een typisch Belgische term die ingevoerd werd in 1964 toen er een compromis tussen Vlamingen en…
Vacatureteksten: clichés & populaire woordenVacatureteksten: clichés & populaire woordenSoms kost het heel wat moeite om vacatureteksten te ontcijferen. Ze staan bol van terminologie én populaire uitdrukkinge…
De Vlaamse ReusDe Vlaamse Reus is het grootste en zwaarste konijnenras ter wereld. Het is een Belgisch ras dat geschikt is als huisdier…
Wie is Bart De Wever? Ontdek meer over deze N-VA voorzitter!Bart De Wever van de N-VA, of de Nieuw-Vlaamse Alliantie. Ontdek in dit artikel wie deze Belgische politicus is. De Weve…
De Vlaamse WoonleningDe Vlaamse WoonleningDe Vlaamse Woonlening is een goedkope lening voor gezinnen met een beperkt inkomen, die een huis willen kopen of renover…

Reageer op het artikel "De Vlaamse mentaliteit verschilt van de Waalse"

Reacties

Reactie Op Christine, 14-06-2013 20:22 #2
>Weinig Vlamingen kunnen en willen Frans spreken
Dat is zulke onzin van de hoogste orde. Jij weet net zo goed als mij dat Vlamingen verplicht zijn om Frans te leren vanaf de lagere school, terwijl de Waalse ministers het enkel nodig achten om Nederlands aan te bieden als een keuzevakje in de latere jaren van het middelbaar.
>Het zou zo een troef zijn indien alle Belgen beide talen kennen en dat zou moeten gebeuren vanaf zeer jong op school.
Inderdaad. Jammer dat de Waalse minsters er zo niet over denken.
>Wij zitten zo vastgeroest met de strijd tegen Frans
De Vlamingen zijn niet degene die massaal over de taalgrens trekken en dan zichzelf in de slachtofferrol duwen omdat ze de taal moeten leren van de plaats waar ze zich bevinden. De Vlamingen zijn niet degene die beweren "zich BEDREIGD te voelen" wanneer ze een Vlaamse vlag zien hangen in de VLAAMSE gemeente waar ze wonen. De vlamingen zijn niet degene die beweren dat Vlaams (de hoofdtaal van 2/3 van de bevolking van België) een derderangstaaltje is dat "het niet waard is om te leren" (elk van deze voorbeelden heb ik letterlijk overgenomen uit de Waalse media). Ik ben niet eens een separatist en ik ben zeker niet de "nazi" die jij je voorstelt, maar deze punten kan je toch niet gewoon negeren.

Ja, natuurlijk zijn er ook wel Walen die wel gewoon Nederlands willen leren en spreken als ze in Vlaanderen zijn (en chapeau voor hen), maar het is niets minder dan een schande dat de Waalse ministers nog steeds geen verplicht Nederlands hebben net zoals wij verplicht Frans hebben. Wij zijn de meerderheid en wij leren hun taal en passen ons aan als we in hun landdeel zijn (wat niet meer dan normaal is), maar zij doen niet hetzelfde. Dat is waar de klepel hangt en daar zal ze blijven hangen tot ook de Waalse ministers eindelijk een fundamentele beweging naar tweetaligheid toe maken, wat ik jammer genoeg niet zie gebeuren in mijn leven en dat is spijtig genoeg een gevolg van de Waalse attitude.

Christine, 17-09-2012 11:29 #1
Dit is een zeer Vlaamsgezind artikel en niet helemaal correct. Dat Vlamingen de taal spreken van de streek of het land waarin ze wonen en hun kinderen opvoeden in beide talen is voor een meerderheid van de Vlamingen incorrect. Weinig Vlamingen kunnen en willen Frans spreken, Frans is nochtans ook de taal van ons land. Wij Vlamingen spreken liever Engels en zijn zeer trots om het te spreken, en zullen Engelstaligen met veel plezier bedienen en helpen terwijl deze misschien ook al jaren in ons land wonen. Maar als het een Franstalige is! De taalkwestie is vooral door politiek en media opgehitst en het is spijtig dat het werkt. Het zou zo een troef zijn indien alle Belgen beide talen kennen en dat zou moeten gebeuren vanaf zeer jong op school. Maar een school waar ze vakken in het Frans krijgen in ons Vlaamse scholen, daar willen de Vlaamse politici niet van weten, terwijl de Franstaligen er al wel mee bezig zijn, ik denk aan "les ecoles d'immersion". De Vlaamse scholen in Brussel worden overspoeld met Franstalige leerlingen die de taal willen leren, maar nu zijn Vlaamstalige politici weer niet tevreden omdat het hun geld kost. Ze moeten weten wat ze willen! Wij zitten zo vastgeroest met de strijd tegen Frans dat wij ooit verbaast zullen toekijken hoe zij ons hebben ingehaald.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 03-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 2
Schrijf mee!