InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Verschil Brave New World en 1984

Verschil Brave New World en 1984

Brave New World en Nineteen Eighty-Four zijn twee belangrijke romans over de mogelijke toekomstige dystopieen. De eerste is van Huxley en de tweede van Orwell. Beide visies zijn ingenieus en komen zelfs geloofwaardig over. Bovendien gaan beide romans over een stabiele staat en politiek. Het fundamentele verschil tussen deze staten is echter de manier waarop ze in stand worden gehouden.

Brave New World

In Brave New World schetst Huxley een wereld waarin de geboorte van mensen compleet wordt geregeld in laboratoria. Embryo's worden kunstmatig verwekt en systematisch ingedeeld naar toekomstige functie. De embryo's die later fysiek zwaar werk zullen moeten verrichten worden ''dom'' gehouden door ze minder zuurstof te geven dan bijvoorbeeld toekomstige laboratoriummedewerkers. Als baby krijgen ze hun normen en waarden ingefluisterd tijdens hun slaap (hypnopaedia). Op deze manier is iedereen later perfect geschikt voor zijn baan. Niemand zal hoeven zoeken naar de zin van zijn leven. Het gevolg hiervan is dat iedereen blij is en oorlog een verschijnsel uit een ver verleden. Wanneer iemand toch negatieve gedachten krijgt hoeft hij maar een pilletje soma te nemen om zich weer gelukkig te voelen.

Nineteen Eighty-Four

De bevolking van 1984 is onderverdeeld in drie delen: The Inner Party, Outer Party en The Proles. The Inner Party is het kleinste in aantal en is een totalitair bestuur. Ze oefent alle macht uit over de overige twee. The Outer Party is wat groter en bestaat uit meerdere ministeries, zoals het Ministerie van Vrede en het Ministerie van de Waarheid. Deze ministeries doen precies het tegenovergestelde van wat hun naam suggereert. De eerste gaat over oorlogszaken en de tweede verandert de inhoud van oude krantenartikelen om de geschiedenis te manipuleren. De Proles zijn het grootst in aantal, ze vormen 85% van de totale bevolking. Deze burgers zijn onwetend en niet intelligent. Omdat ze weinig besef hebben van de onderdrukte situatie waarin ze leven, komen ze niet snel in opstand. Omdat deze bevolkingsgroep geen grote bedreiging vormt voor de stabiliteit, wordt ze wat minder in de gaten gehouden dan de Outer Party. Echter, de enige hoop van Winston Smith, de hoofdpersoon, is gevestigd in de Proles. Omdat zij veruit in de meerderheid zijn, is het alleen door hun toedoen mogelijk de overheid omver te gooien.

Verschillen

Een groot verschil tussen de twee dystopieen is de manier waarop de samenlevingen in stand worden gehouden. In Brave New World wordt iedereen in toom gehouden door geluk. Er lijkt hier geen sprake te zijn van onderdrukking, in principe is iedereen vrij om te doen wat hij wil. Wel verkiest iedereen het geluk door soma en seks boven menselijke misere. Dit vormt de basis van de stabiliteit in deze samenleving. In 1984 worden de mensen onderdrukt door de overheid. Ze worden continu in de gaten gehouden door Big Brother, via televisieschermen en andere mensen. Er is zelfs de Thoughtpolice, die personen met verdacht gedrag arresteert en uit de samenleving ''wist''. Iedere persoon die je tegenkomt kan lid zijn van of verbonden zijn met de Thoughtpolice. Een ander verschil dat voortkomt uit het eerste is dus de sfeer die heerst. De sfeer in Brave New World is blij, onbezorgd en onwetend terwijl de sfeer in 1984 beklemmend en onderdrukt is. Een laatste verschil is het omgaan met geslachtsgemeenschap. Dit wordt namelijk onderdrukt in 1984, de overheid propageert het als een misdaad en straft het dus ook. In Brave New World is dit tegenovergesteld, hier wordt het juist gestimuleerd. Het is goed om meerdere keren per week naar bed te gaan met verschillende partners. Het hebben van 1 partner is raar en ongewoon.

Overeenkomsten

In beide boeken zijn de burgers nooit alleen. Of je bent aan het werk, of je bent met andere mensen. In 1984 is dit in de vorm van gemeenschappelijke activiteiten en de tv-schermen die je continu in de gaten houden. In Brave New World is het meer gericht op uitgaan en recreatie. Zo kun je naar de Feelies gaan, een bioscoop waarin naast je ogen en oren ook je huid prikkels krijgt. Ook kun je gemeenschappelijk sporten beoefenen als Obstacle Golf.

Denkwijze Aldous Huxley over 1984

In een brief (1949) naar George Orwell uit Huxley zijn twijfels over diens toekomstscenario. HIj denkt niet dat een totalitaire politiek zoals Orwell die beschrijft het voor altijd vol zou houden. Een dergelijke samenleving zou toch protestreacties oproepen van mensen die de overheid omver willen gooien omdat ze doorhebben dat ze worden onderdrukt.
© 2014 - 2019 Balideli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 1984 - George Orwell
  • Brave New World - Aldous Huxley
  • http://www.dailymail.co.uk/news/article-2111440/Aldous-Huxley-letter-George-Orwell-1984-sheds-light-different-ideas.html

Reageer op het artikel "Verschil Brave New World en 1984"

Infoteur: Balideli
Gepubliceerd: 08-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!