InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Dominique van der Heyde: journaliste voor Nieuwsuur

Dominique van der Heyde: journaliste voor Nieuwsuur

Dominique van der Heyde is, als politiek gezicht van de NOS in Den Haag, geen onbekende bij de gemiddelde televisiekijker. Als parlementair verslaggeefster voorziet zij menig politieke gebeurtenis van commentaar en weet daarbij de vaak ingewikkelde materie voor de kijker inzichtelijk te maken. Haar brede kennis en ervaring is niet uit te lucht komen vallen, maar heeft zij opgebouwd in een journalistieke carrière van een kleine twintig jaar. Daarnaast werkt zij als politiek duider voor Nieuwsuur en schrijft zij columns in dagbladen. Een vrouw met buitengewone journalistieke kwaliteiten.

Jeugd en studie

Dominique van der Heyde werd geboren in Leiden op 2 juli 1964 en groeide op in Arnhem. Haar vader, van half Deense afkomst, was Dr. Morten Niels van der Heyde, chirurg en voorzitter van de Vereniging van Heelkunde. Van haar moeder, geboren Van Erven Dorens, is bekend dat zij graag actrice had willen worden, maar met de vijf kinderen die zij kreeg, waaronder Dominique, zat dat er niet in. Dominique vertrok na haar middelbare school naar Parijs waar zij korte tijd verbleef. Eenmaal terug in Nederland deed zij vergeefse pogingen om bij de Toneelschool te worden toegelaten. Tot haar grote teleurstelling lukte haar dit niet en besloot zij Politicologie te gaan studeren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Tijdens haar studie was zij lid van het roemruchte dispuut Arktos. Dit dispuut was was altijd al een verzamelplaats geweest voor eigenzinnige jonge vrouwen. zoals criminologe en schrijfster Andreas Burnier, historica en politica Judith Belinfante en Annet Nieuwenhuijzen en dus ook "arktosiet" Dominique van der Heyde.

Journalistieke carrière

Na haar studie was het moeilijk om als politicoloog een baan te vinden en heeft zij diverse banen gehad, zoals bij Gall & Gall en bij de Sociale Verzekeringsbank. Uiteindelijk belandde zij in 1996 bij de NOS, waar zij na een proefperiode van drie maanden op de buitenlandredactie terecht kwam. Daarna werkte zij als verslaggeefster om in 2002 als parlementair verslaggeefster voor de NOS in Den Haag te gaan werken. In februari 2011 presenteerde zij, samen met Ferry Mingelen, het eerste verkiezingsdebat voor de Provinciale Staten, voor de NOS en in augustus 2012 het debat voor de Tweede Kamer-verkiezingen.

Journaliste

Ook verzorgde zij in 2012 een vragencollege voor rijkstrainees van de overheid, bij de Campus Den Haag. Het onderwerp was ‘politiek bestuurlijke gevoeligheid en integriteit’, dus aan bod kwam beeldvorming in de media en mediastrategieën waarbij de betrouwbaarheid en neutraliteit van de NOS als leidraad diende.

Sedert medio augustus 2012 schrijft Dominique van der Heyde een wekelijkse column in de gratis krant Spits. De column, onderdeel van de nieuwspagina, behandelt recente politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Daarnaast is zij sinds 2014 politiek duider voor Nieuwsuur, waarmee zij Ferry Mingelen opvolgde.

Bijzondere interviews en gebeurtenissen

Zelf ziet Domininique van der Heyde de interviews in 2011 met prinses Máxima, voor de NOS-documentaire Máxima, portret van een Prinses als een hoogtepunt van haar carrière. NOS-programmamaker Etienne Glebbeek volgde prinses Máxima sinds september 2010 bij zowel haar werkzaamheden als bij privémomenten en Dominique van der Heyde sprak viermaal uitgebreid met haar.

In 2011 ontving zij de belangrijke journalistieke prijs De Tegel in de categorie televisie voor haar berichtgeving over de brief van Klink. Op de website van De Tegel wordt deze prijs omschreven als "een erkenning van en eerbetoon aan journalisten die een bijdrage hebben geleverd aan de handhaving en verbetering van de kwaliteit van Nederlandstalige journalistieke nieuws-, achtergrond- en onderzoeksproducties en een aanmoediging voor journalistieke vernieuwing en journalistiek talent".

Privé Dominique van der Heyde

Dominique van der Heyde is op 5 november 2005 getrouwd met Annet de Jong (Rotterdam,1970), schrijfster en journaliste voor De Telegraaf. Annet de Jong is bekend als thrillerauteur van boeken als Vuurkoraal, Bitter Vocht, Dossier Tobias en meer recentelijk Levend Bewijs.
© 2012 - 2019 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Clairy Polak, journaliste van NOVA en NieuwsuurClairy Polak heeft als presentatrice en journaliste haar sporen ruimschoots verdiend. Al vanaf 1995 was zij verbonden aa…
Lekker weg in... Den HaagLekker weg in... Den HaagVeel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk geno…
Heide, zijn geschiedenisHeide, zijn geschiedenisBloeiende struikheide kan eind augustus geplukt worden. Calluna vulgaris is een plant die in de professionele kruidengen…
Schaatsen op ijsbaan of natuurijs in Den Haag en omgevingAls er weer eens geschaatst kan worden is dat voor de meeste Nederlanders eenvoudig; in ons land vind je overal wel een…
Bronnen en referenties
  • Over.nos.nl/programma-s
  • www.volkskrant.nl
  • www.parlement.com
  • www.detegel.info/de-tegel
  • www.campusdenhaag.nl
  • Opzij 22 september 2012
  • Nos.nl/koningshuis

Reageer op het artikel "Dominique van der Heyde: journaliste voor Nieuwsuur"

Reactie

Leen van der Plas, 20-09-2016 15:57 #1
Waarom zijn de journalisten van de NOS en nieuws uur niet echt objectief. Ze praten altijd de PVDA na, nooit een kritisch woord naar Samson of Dijsselbloem wel naar Rutte (zeker dat gezeur over Pleur op) omdat de PVDA er wat van gezegd heeft moet Dominique van der Heyde: er ook wat van zeggen wees eens blij dat er iemand in de politiek zijn nek uit steekt in plaats van constant de kop in het zand te steken. Ik vind dit niet objectief, nooit een vraag waarom wel alle geld naar Brussel maar niets naar de ouderen zorg gegaan is, zo ga je krijgen dat steeds meer mensen zich afkeren van de NOS, hun fouten wel. Zeker Dominique van der Heyde heeft hier een handje van, die durft ook geen vervelende vragen te stellen aan de PVDA valt wel op, zeker bang dat ze niet meer met haar willen praten. Slap hoor, als ik op mijn werk vraag of er iemand naar de NOS, VARA en nieuws uur gekeken heeft dan roept 80% nee, ze praten toch de linkse politici naar de mond. Jammer van de zendtijd.

Infoteur: Cenerentola
Laatste update: 11-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!