InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Winter: zo krijg je het lekker warm!

Winter: zo krijg je het lekker warm!

Winter: zo krijg je het lekker warm! Velen hebben het vaak koud in de winter. En om het warm te krijgen doen mensen vaak verkeerde dingen. Je handen in je zakken steken bijvoorbeeld. Of lekkere warme koffie drinken. Of een stevige borrel naar binnen werken. De verwarming extra hoog zetten. Een dikke trui aantrekken. Lekker gezellig binnen blijven zitten. Allemaal fout dus! Wat je dan wel moet doen, lees je hier. Het is winter en het is koud. De meeste mensen snakken dan naar een beetje warmte. En om het warm te krijgen, gaan mensen foute dingen doen. Dingen waar je het helemaal niet warm van krijgt. Of dingen waar je het maar tijdelijk warm van krijgt. Of dingen waar je het zo warm van krijgt, dat de buitentemperatuur nog bijtender wordt. Hier een lijstje met foutieve reacties en tips voor wat je dan wel moet doen om het lekker warm te krijgen.

De uiteinden van je lichaam

Om het warm te krijgen, is het belangrijk om de uiteinden van je lichaam warm te krijgen en te houden. De uiteinden van je lichaam zijn je hoofd, je handen en je voeten. Heel belangrijk is het dus om er over te waken dat de warmte van je lichaam niet gaat lopen via je uiteinden. Zet dus steeds een muts op je hoofd wanneer je buiten gaat. Ook wanneer je gaat slapen kan een muts op je hoofd soelaas brengen. In een koude kamer is het immers ook belangrijk om je hoofd warm te houden. Trek warme sokken aan. Doe wanten of handschoenen aan. Ook thuis is het belangrijk om steeds sokken aan te trekken in de winter. Ook in je lekkere warme pantoffels. Het zal heel wat schelen.

Handen uit de zakken

Veel mensen hebben de neiging om hun handen zo diep mogelijk in hun zakken te steken wanneer het koud is. Fout! Trek handschoenen aan om te vermijden dat de warmte je lichaam zou verlaten en beweeg! Steek je handen niet weg, maar beweeg er mee! Stap energiek en laat je armen van voor naar achteren gaan tijdens het lopen. Bewegen is goed voor de doorbloeding en wanneer je uiteinden goed doorbloed zijn, krijg je het minder snel koud.

Drink een lekkere kom soep, geen koffie of thee

Koud? Veel mensen gaan dan gezellig een kopje thee of koffie drinken. Weer fout! Koffie en thee bevatten cafeïne en daar krijg je het helemaal niet warm van. Integendeel. Bovendien ga je van de cafeïne ook nog eens uitdrogen. Beter is het om een lekker bord warme soep te eten. Daar krijg je het pas lekker warm van en bovendien krijg je op deze manier ook nog de broodnodige vitaminen voor de winter binnen. Geen zin in soep? Dan is een heerlijke kom warme chocolademelk ook een optie. Een pak meer calorieën echter.

Een stevige borrel drinken

Het stereotype beeld van de winter is een berghond met een tonnetje whisky rond zijn nek. Op zoek naar verkleumde lichamen onder een dik pak sneeuw. Terug tot leven gewekt met een scheutje whisky. Foutief beeld! Van alcohol krijg je het maar heel eventjes warm. Daarna koelt het lichaam terug af. En overdrijf je met de drank, dan voel je de koude niet meer en kan je gewoon doodvriezen. Veel glühwein of ander lekkers drinken op een kerstmarkt is dus eigenlijk ook geen goed idee.

De verwarming hoog zetten

Lekker gezellig binnen en de thermostaat op 20 of zelfs 22 graden. Zalig, die tropische hitte! Niet dus! Je kan beter de verwarming lager zetten. Zo is het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur kleiner en heb je het minder snel koud wanneer je buiten komt. En bovendien nog beter voor de portemonnee ook!

Een lekkere dikke trui

Het is winter en mensen halen hun dikste kleren uit de kast. Een dikke trui, een dikke jas. Ook niet goed! Beter is het om veel dunne laagjes boven elkaar aan te doen. De lucht tussen de laagjes gaat opwarmen en een isolatielaag vormen. Ze zullen je op deze manier beter warm houden dan één dik kledingstuk. En krijg je het warm, dan trek je gewoon één laagje uit. Beter dan te zitten puffen met die dikke trui aan. En het dan toch weer koud te krijgen wanneer je naar buiten gaat.

Blijf lekker gezellig binnen met een warme deken om je heen

Lekker op de bank met een goed boek en een warme fleece om je heen. Wat is er nu gezelliger in de winter? Daar krijg je het toch warm van? Mis poes! Van stil te zitten, krijg je het nadien nog kouder wanneer je buiten komt. Beweeg, ga naar buiten! Loop, speel, doe gek met de kinderen of met de hond. Wedden dat je het nadien lekker warm hebt en dat je met knalrode kaken naar binnen komt?

Neem de auto

Koud buiten? Dan nemen we toch gewoon de auto. Niet alleen heb je in de winter vaak veel ellende om je auto op gang te krijgen, maar je krijgt het bovendien ook nog eens koud van te weinig zelf te bewegen. Dus is het veel beter om te voet te gaan of om de fiets te nemen. Je verliest geen kostbare tijd met het afkrabben van bevroren voorruiten of met het niet startende auto's aan de praat te krijgen. En zelf krijg je het lekker warm van een flinke wandeling of fietstocht!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe je het warm houdt in het winterHoe je het warm houdt in het winterDe wintermaanden staan weer voor de deur. Vele mensen zien er tegen op, vooral omdat ze het vaak koud hebben in de winte…
Hoe bescherm je jezelf tegen de vrieskou?Hoe bescherm je jezelf tegen de vrieskou?Het is winter in Nederland, de temperatuur is bijna voortdurend beneden het vriespunt. Hoe kun je zorgen dat de vrieskou…
Het koud hebben: oorzaken en remediesHet koud hebben: oorzaken en remediesDe één heeft het sneller koud dan de ander en soms ben je zo door en door koud dat het lijkt of je niet meer warm wordt.…
Hoe kom je warm de winter door?Hoe kom je warm de winter door?Het is bekend dat vrouwen het sneller koud hebben dan mannen. Minder spieren, dus het kacheltje van binnen is wat moeili…
Oorwarmers: hip en handigAangezien een muts je kapsel volledig naar de knoppen kan helpen, zijn oorwarmers voor modebewuste personen veel aangena…
Bronnen en referenties
  • HLN november 2013

Reageer op het artikel "Winter: zo krijg je het lekker warm!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Winter
Schrijf mee!