InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Digitaal rechercheur

Digitaal rechercheur

Digitaal rechercheur We worden steeds vaker slachtoffer van criminele netwerken die zich bezighouden met oplichting, fraude, spam en het verspreiden van virussen. Vertrouwelijke persoonsgegevens komen in verkeerde handen. Om computercriminelen op te sporen of internetfraude te voorkomen worden mensen opgeleid tot digitaal rechercheur. Een uitdagende baan met kans op werk in verschillende sectoren.

Digitaal rechercheur

Iedereen komt tegenwoordig in aanraking met cybercriminaliteit. Veel van wat we doen gebeurt tegenwoordig op internet. We gebruiken credit cards bij het online winkelen en laten allerlei gegevens achter op internet. We worden dan ook steeds vaker slachtoffer van criminele netwerken die zich bezighouden met oplichting, fraude, spam en het verspreiden van virussen. Onze banken en overheidsinstellingen worden gehackt, waarbij vertrouwelijke persoonsgegevens in handen komen van deze criminelen. Om deze internetcriminaliteit op te sporen maakt de politie gebruik van digitaal rechercheurs, ook wel particulier digitaal onderzoekers genoemd.

Wat doet een digitaal rechercheur?

Een digitaal rechercheur doet onderzoek naar criminele activiteiten via internet. De rechercheur doet onderzoek naar verdachte activiteiten op netwerken en internet zoals hacken en ongewenste e-mail. De particulier digitaal onderzoeker kan ook de gewone recherche helpen bij het analyseren van computers, tablets, iphones en digitale camera’s. Dit zou bijvoorbeeld het bovenwater halen van uitgewiste bestanden kunnen zijn.

Opleiding particulier digitaal onderzoeker

In Nederland is er de MBO-4 opleiding ‘Particulier digitaal onderzoeker’. Dit is een 4 jarige opleiding. Tijdens opleiding leer je alles over computersystemen (Windows, Linux), software (illegale) maar ook Nederlandse wetgeving. Daarnaast krijg je onderwijs in opsporingstechnieken en het op de goede (volgens de wet) manier speuren naar informatie. Naast opsporing komt ook het voorkomen van internetfraude aan bod. Hoe vind je zwakke plekken in computersystemen en hoe kun je die beter beveiligen.

Overzicht onderwerpen die in de studie aan bod komen:

  • Windows server
  • SQL
  • HTML / XML
  • Netwerk monitoren
  • Preventief te werk gaan (om te voorkomen)
  • Repressief te werk gaan (onderzoeken hoe iets gebeurd kan zijn)
  • Het OSI model
  • Hoe bedrijven te werk gaan en hun verschillende vormen
  • Privacy op zowel het digitale als het non-digitale vlak
  • De Nederlandse wet
  • Linux
  • FTK / EnCase
bron: Wikipedia

Toelatingseisen

Voor MBO-4 opleiding heb je minimaal een VMBO-diploma (Kaderberoepsgerichte leerweg, Gemengde leerweg of Theoretische leerweg) of overgangsbewijs van HAVO/VWO naar HAVO/VWO 4 nodig. Wanneer je niet aan deze eisen kan voldoen dan is het ook mogelijk om een korte cursus (<1 jaar) te doen. Deze worden o.a. gegeven bij Studiewereld Laudius.

Werk

Een digitaal onderzoeker heeft verschillende mogelijkheden voor het vinden van een baan. Dit kan zowel bij het bedrijfsleven (IT-sector, banken, verzekeraars) als bij overheidsinstellingen als de politie. Je kunt natuurlijk ook voor jezelf beginnen: privé digitaal detective.
© 2013 - 2019 Heinchess, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Thuiswereld Laudius
  • Website politie

Reageer op het artikel "Digitaal rechercheur"

Infoteur: Heinchess
Laatste update: 21-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!