Geschorst of op non-actief gesteld? Kom in actie!
Ben je als werknemer geschorst of op non-actief gesteld? Dan is het belangrijk om in actie te komen en je hier niet bij neer te leggen. Dit voorkomt namelijk nog meer ellende. In deze blog leg ik uit wat schorsing of een non-actief stelling inhoud en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Schorsing vs. non-actief stelling
Een schorsing of op non-actief gesteld worden is een heftige maatregel die aan regels gebonden is. Om te bepalen wat er geldt bij een schorsing is het van van belang of in de CAO, het bedrijfsreglement of de arbeidsovereenkomst daarover iets is overeengekomen, bijvoorbeeld hoelang je geschorst mag worden. In de meeste CAO’s vind je een maximum duur van de schorsing, meestal is dit 14 dagen.
Hieronder vind je het verschil tussen geschorst worden of op non-actief worden gesteld. In de praktijk is het wel zo dat deze termen door elkaar worden gebruikt.
- Schorsing: maatregel waarbij sprake is van verwijtbaar gedrag van de werknemer
- Non-actief: maatregel waarbij geen sprake is van verwijtbaar gedrag van de werknemer
Loondoorbetaling
Als je bent geschorst of op non-actief bent gesteld heb je recht op doorbetaling van loon (art. 7:628 BW), ook al heeft je werkgever gegronde redenen om over te gaan tot deze maatregel. Dit is alleen niet van kracht als er in de arbeidsovereenkomst iets anders is overeengekomen. De maatregel van schorsing moet altijd in verhouding staan tot de ernst van de misdraging.
Ook al staat in de CAO dat je geen recht hebt op doorbetaling bij schorsing of non-actief stelling, als dit niet in het contract staat moet de werkgever het loon altijd doorbetalen!
Wat te doen?
Het is belangrijk om de situatie aan te pakken en je niet neer te leggen bij het niet hebben van toegang tot de werkvloer. Een acceptatie houdt de erkenning van het standpunt van de werkgever in en kan je positie in een eventuele ontslag- of ontbindingsprocedure behoorlijk aantasten. Wat je wel moet doen som ik hieronder voor je op.
- Maak een afspraak met een advocaat gespecialiseerd in ontslagrecht of arbeidsrecht.
- Zet nergens je handtekening onder en stem ook nergens mondeling mee in.
- Vraag om een schriftelijke bevestiging van de schorsing inclusief de reden(en) hiervan.
- Schrijf een brief (of laat deze door je advocaat schrijven) waarin je aangeeft de werkzaamheden te willen hervatten. Laat deze brief aangetekend bij je werkgever bezorgen.
- Zet in deze brief ook dat je aanspraak maakt op doorbetaling van je salaris op basis van art. 7:628 BW.
- Lever geen bedrijfseigendommen zoals laptop of telefoon in. Zolang het dienstverband loopt zijn deze goederen door jou in bruikleen.
- Verzamel documenten die iets kunnen zeggen over je functioneren.
Kort geding
Als bovenstaande niets uithaalt dan moet je de zaak voor de rechter brengen. Via een kort geding kun je de rechter vragen om de schorsing of non-actiefstelling ongedaan te maken. Hiervoor heb je altijd een advocaat nodig. De rechter zal tijdens de procedure beoordelen of je terecht of niet geen toegang tot de werkvloer hebt.
Houd er verder ook rekening mee dat, indien de werkrelatie is beschadigd, de meeste werkgevers de rechtbank zullen vragen om ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Dit kan inhouden dat je je baan kunt verliezen met mogelijk verwijtbaar ontslag. In dit ergste scenario verlies je je recht op een uitkering.