InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Plan je eigen leven

Plan je eigen leven

De reisgidsen voor de zomervakantie zijn waarschijnlijk al in huis gehaald, of het internet is er alweer voor afgestruind. Er wordt gewikt en gewogen en vervolgens worden de twee weken op de camping of de rondreis voorbereid. Je praat erover met anderen en leest er wat over. Al met al besteedt de gemiddelde Nederlander nogal wat tijd aan het plannen van zijn vakantie. Maar hoeveel tijd besteedt hij aan het plannen van zijn leven? Een korte terug- en vooruitblik op oudejaarsdag? Vaker?

Vakantieplannen en levensplannen

De meeste Nederlanders besteden meer tijd aan het plannen van twee weken zomervakantie dan aan het plannen van hun leven. Tijdens de reis van geboorte tot sterven wordt soms even stilgestaan om te beslissen over werk, relatie, trouwen en kinderen, maar een echt levensplan wordt door de meeste mensen niet gemaakt. En toch is de kans groot dat er van de vakantie niets terecht komt als je niet vantevoren bepaalt waar je naartoe wilt, hoe je daar wilt komen en wat je mee neemt. Datzelfde geld voor je leven en dezelfde vragen zou je dus moeten stellen over je leven.

De bestemming

De planning van een vakantie begint voor de meeste mensen met het bepalen van de bestemming. Waar gaan we naartoe dit jaar? Maar welke richting wil je met je leven in? Een aardige manier om hier eens bij stil te staan is het maken van een wensenlijst. Stel je voor dat "de goede fee" je bezoekt en je mag 10 wensen doen. Wat wens je? Voor jezelf, je naasten, rondom werk, prive, hobby's, je woonsituatie, religie, wat wens je voor je land, de wereld? Als je 10 wensen hebt, dan bekijk je in de weken daarna regelmatig je wensenlijst. Je mag details veranderen, of wensen volledig wegstrepen en vervangen door nieuwe wensen. Na deze weken heb je dus een lijst van wat jij graag zou willen. Hoe ga dit nu bereiken?

Het vervoersmiddel en route

Nadat de vakantiebestemming bepaald is, kies je een vervoersmiddel en bepaal je de route. Ga je met het vliegtuig? Ga je met de auto, wanneer vertrek je dan en hoe kom je er? Met je wensenlijst doe je nu hetzelfde. Per wens bekijk je hoe je dit zou kunnen bereiken. Een voorbeeld kan dit vrij snel duidelijk maken. Veel mensen zullen als wensen hebben dat ze gezond blijven. Hoe ga je dit bereiken? Stoppen met roken, starten met sporten, 4 bruine boterhammen per dag, 2 stuks fruit, minimaal 5 keer per week een gezonde warme maaltijd, op de fiets naar het werk, stressfactoren reduceren? Door het opstellen van een dergelijk lijstje per wens wordt je route duidelijk.

De bagage

De inhoud van je koffer zal als je gaat skieen niet hetzelfde zijn dan wanneer je naar een tropisch eiland af reist. Ditzelfde geldt natuurlijk voor de plannen die je in je leven wilt realiseren. Dus wat zou je mee willen nemen? Wat heb je nodig? Iemand die je bijstaat en motiveert, een maatje? Een andere woning? Een andere baan? Een andere relatie? Een training/ scholing? Je bekijkt dus je lijstjes die je per wens gemaakt hebt, en bepaald aan welke randvoorwaarden er voldaan zou moeten worden.

Goede reis!

Om een leuke vakantie te beleven, zul je ook de laatste stap moeten zijn. Je zult de vakantie moeten betalen en ook feitelijk moeten vertrekken, in de auto of trein moeten stappen om je reis te beginnen. Dat geldt natuurlijk ook voor het plan dat je voor je leven maakt. Je moet ervoor gaan en er voor werken.

Maar als je alles voorbereid hebt dan rest mij slechts je een goede reis te wensen.
© 2010 - 2019 Capris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Plan je eigen leven"

Reactie

Anouk, 30-06-2015 02:37 #1
Heel erg leuk artikel!

Infoteur: Capris
Gepubliceerd: 29-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 1
Schrijf mee!