InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Garant staan voor iemand

Garant staan voor iemand

Als je graag wilt dat iemand uit het buitenland jou in Nederland komt opzoeken, dan kan het voorkomen dat je garant moet staan voor deze persoon. Dit is het geval wanneer iemand niet over voldoende financiële middelen beschikt. Je moet alleen garant staan voor iemand die in een visumplichtig land woont. Op de website van de rijksoverheid vind je meer informatie en een lijst over de visumplichtige nationaliteiten.

Garant staan

Het kan dat je graag wilt dat je buitenlandse partner, een familielid of een vriend of vriendin jou komt opzoeken. Als deze persoon niet genoeg verdient, dan moet je hier garant voor staan. Iemand die Nederland bezoekt, moet namelijk voldoende financiële middelen hebben. Dit is een bedrag van 34 euro per dag. Als je bezoeker niet genoeg verdient, dan moet je hier dus garant voor staan. Je moet dan zelf ook aan bepaalde financiële eisen voldoen. Zo moet je minimaal 1453 euro bruto per maand verdienen.

Toeristenvisum en Machtiging tot Voorlopig Verblijf

Het hangt af van de nationaliteit van je gast of deze een visum nodig heeft. Als je gast korter dan 90 dagen in Nederland zal verblijven, dan heeft deze een toeristenvisum nodig. Dit visum wordt ook wel een Visum Kort Verblijf genoemd, een VKV. Met dit visum mag iemand in een periode van 180 dagen, maximaal 90 dagen in Nederland blijven. Een VKV wordt ook wel een Schengenvisum genoemd. Wanneer het langer dan 90 dagen is, dan heeft deze een Machtiging tot Voorlopig Verblijf, een MVV, nodig. Als je gast in Nederland is gearriveerd, dan moet deze zich binnen drie dagen melden bij de Vreemdelingenpolitie van de gemeente waar je woont.

Formulieren

Als je garant wilt staan voor iemand, dan moet je het formulier ‘bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking’ invullen en ook ondertekenen. Dit formulier kan je downloaden via de website van de IND. Nadat je het formulier hebt ingevuld en ondertekend, moet je het laten legaliseren door de gemeente waar je woont. Daarna kan je het formulier opsturen naar je gast. Vervolgens moet je gast dit formulier, samen met een aantal andere documenten, inleveren bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in het land waar je gast vandaan komt. Hier moet je gast ook een visum aanvragen. Vaak heeft hij of zij op de ambassade of het consulaat een kort gesprekje met een medewerker over de reden van zijn of haar bezoek aan Nederland.

Loondienst en zelfstandig ondernemer

Als je in loondienst bent dan kan je bij andere formulieren denken aan een kopie van je paspoort, kopieën van recente loonstrookjes, kopieën van je arbeidscontract en eventueel een brief waarin staat hoe je je partner, vriend(in) of kennis hebt leren kennen. Als je zelfstandig ondernemer bent dan moet je ook een kopie van je paspoort meesturen. Daarnaast moet je nog een aantal andere formulieren opsturen. Dit zijn een recent uittreksel van de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, een recente definitieve aanslag inkomstenbelasting van de Belastingdienst en een recente winst- en verliesrekening, waar duidelijk in staat wat je nettowinst is.
Gerelateerde artikelen
Borg staan bij hypotheekOuders staan vaak garant voor de hypotheek van hun kind. Omdat het kind tijdelijk onvoldoende inkomen heeft om een huis…
Borg staan voor hypotheek of lening van je kindBorg staan voor hypotheek of lening van je kindBorg staan, garant staan en in het bijzonder borg staan voor de hypotheek of de lening van uw kind. Dit kan eenvoudig me…
Borg staan voor een anderBorg staan voor een anderSta nooit borg, zelfs niet voor je eigen broer. Dat is een oude familiewijsheid. Maar had iedereen zich daaraan gehouden…
Huis kopen met hulp oudersHuis kopen met hulp oudersEr zijn een aantal mogelijkheden om een huis te kopen met hulp van de ouders. Zo kunnen ouders geld lenen aan hun kind,…
Je kind financieel ondersteunen bij kopen van huisJe kind financieel ondersteunen bij kopen van huisAls je kind een huis wil kopen, maar zijn/haar inkomen is niet voldoende om bij de bank het benodigde hypotheekbedrag te…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Garant staan voor iemand"

Reacties

P. Boers, 30-12-2016 01:09 #10
Ik heb een vriendin leren kennen uit Rusland en ze komt voor korte tijd naar Nederland. Ze vraagt zelf een visum aan in Rusland en heeft haar eigen garantsteling maar geen hotel hier en komt naar mij toe. Waar moet ik dan rekening mee houden en waar moeten we ons aan houden? Het gaat via een reisbureau uit Rusland, heeft ze dan nog van mij gegevens nodig voor de visumaanvraag in Rusland? Ik hoop dat iemand me kan uitleggen hoe het werkelijk zit.

Gustaaf, 29-11-2016 11:07 #9
Ik ben een gepensioneerde. Heb een inkomen van ongeveer 1670 euro. Zou ik garant kunnen staan voor het aan vragen van een mvv voor mijn vriendin?

Dahné Grassère, 24-10-2016 10:08 #8
Hallo,

Zou U mij kunnen helpen? Ik heb een Tunesische vriend en woon bij mijn vader thuis. Omdat ik niet achttien ben, kan ik niet garant staan voor mijn vriend en kan ik hem dus ook niet naar Nederland halen. Ik zou graag willen weten of mijn vader wel garant voor hem kan staan. We hebben een huis en hij heeft een groot inkomen.

Graag hoop ik antwoord te krijgen,

Met vriendelijke groet,
Dahné Grassère

Anita, 28-06-2016 10:14 #7
Een vriend uit India wil hier voor 3 weken op vakantie komen. Wat heb ik daarvoor nodig?

Jamila, 12-05-2016 13:35 #6
Ik heb garant gestaan voor een familielid en heb het vermoeden dat zij de volgende keer niet terug zal keren maar doorreizen naar familie in Frankrijk. Wat kan ik doen om dit te voorkomen en dat geen financiële problemen krijg met de IND?

Dennis Habraken, 18-10-2015 14:23 #5
Mijn vriendin uit zuid Afrika komt hier heen ik wil. Garant staan voor haar zij komt komende woensdag al ze heeft een visum. Wat moet ik nu dien Reactie infoteur, 22-10-2015
Beste Dennis,

je moet altijd ruim van tevoren beginnen met het regelen van dit soort zaken. Ik hoop dat je een manier gevonden hebt, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat. Probeer voor een volgende keer ruim de tijd te nemen om dit soort zaken te regelen. Alleen al het regelen van de papieren kan in sommige gevallen al weken in beslag nemen.

Groetjes, Marensa

Monique, 17-06-2015 14:11 #4
Een vriend uit Sri Lanka wil graag naar Nederland komen voor een vakantie van drie weken. Daar hij geen financiële middelen heeft heb al een garantie verklaring opgestuurd maar dat schijnt niet voldoende te zijn. Kan iemand vertellen wat ik nog meer nodig heb? Reactie infoteur, 19-06-2015
Beste Monique,

wat je nodig hebt is per land heel verschillend. Mensen uit Sri Lanka moeten sowieso een visum hebben om Nederland in te mogen. Wat daar nog meer bij komt kijken, dat kun je nalezen op de volgende pagina: http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/109335-visum-papieren-die-buitenlanders-nodig-hebben-in-nederland.html.

Verder kan je, voor jouw specifieke situatie, ook even de overheid raadplegen.

Groetjes, Marensa

Kelly, 31-10-2014 07:39 #3
Mijn nicht uit Hong Kong zou graag naar Nederland willen komen om te wonen/ werken. Wat zijn de mogelijkheden om haar hier naartoe te kunnen halen? Reactie infoteur, 31-10-2014
Beste Kelly,

op de eerste plaats zal je nicht de nodige papieren moeten regelen in haar eigen land. Als zij daadwerkelijk wil emigreren naar Nederland, dan moet dit ook kenbaar worden gemaakt in haar eigen land. Wat hier precies voor nodig is, dat is per land verschillend. Wat dat betreft zou ik dan ook aanraden dat zij hier zelf in haar eigen land nog even achteraan gaat. Vervolgens zal zij in Nederland moeten aangeven dat zij hier wil wonen en werken. In principe is het voldoende om aan te geven dat zij in Nederland wil wonen, want zodra er een verblijfsvergunning is, is het niet meer nodig om aan te geven dat je wil gaan werken. Je bent dan gewoon (ook) Nederlandse volgens de wet en je hebt het recht te werken waar je wilt. Mogelijk moet er eerst asiel worden aangevraagd, maar wellicht kan zij direct een aanvraag voor een verblijfsvergunning indienen.

Hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat in Nederland, dat kun je lezen in het volgende artikel:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/immigratie/immigratie-vreemdelingen

Groetjes, Marensa

Valentijn de Krom, 19-06-2014 19:03 #2
Graag zou ik willen weten of ik mijn vriendin naar Nederland kan laten komen, en haar hier laten studeren en werken voordat we besluiten te trouwen? Ze woont in de Filipijnen en ze is 25 jaar oud. Kan ze in Nederland komen voor 3 jaar zonder problemen? Reactie infoteur, 21-06-2014
Beste Valentijn,

om je vriendin naar Nederland te laten komen, zullen de nodige papieren moeten worden geregeld. Eerst zal duidelijk moeten worden of ze per direct wil gaan studeren en/of werken. Hiervoor heb je een ander visum nodig. Zij heeft zogezegd toestemming van de overheid nodig om hier te mogen studeren/werken. Als ze dit toegezegd krijgt, dan is er geen probleem. De duur wordt ook door de overheid bepaald. Ze kan dus alleen 3 jaar ongehuwd en zonder problemen in Nederland verblijven wanneer de overheid haar hiervoor de nodige papieren wil verschaffen. Mogelijk is dat er iemand borg voor haar moet staan, en in dit geval ben jij dat waarschijnlijk. Aan de andere kant kan jij juist ook een belemmering vormen, juist omdat trouwen een andere optie is om haar hier te kunnen houden. Ik denk dat je hierover nog eens goed moet nadenken en goed uit moet zoeken wat op het moment dat zij hierheen wil komen het meest voor de hand liggend is.

Succes!

Groetjes, Marensa

Bernadette Ghijselinck, 08-05-2014 01:11 #1
Een vriend uit Turkije wil bij mij enkele weken op vakantie komen. Wat moet ik doen? Welke papieren en garanties moet ik hebben? Reactie infoteur, 09-05-2014
Beste Bernadette,

deze vriend moet zelf alle nodige papieren regelen in zijn eigen land. Dit is vanuit Turkije te regelen via de organisaties die hier speciaal voor zijn. Omdat het om een bezoek binnen Europa gaat, moet hij hiervoor de nodige formulieren in Turkije aanvragen. Het kan tot 3 maanden duren voordat deze papieren geregeld en goedgekeurd zijn in Turkije, dus houdt hier rekening mee. Enkele weken is (neem ik aan) korter dan 90 dagen, dus een toeristenvisum is voldoende. Wat wel belangrijk is, is dat hij kan aantonen deze weken door te kunnen komen (financieel) zonder in Nederland te werken. Dit mag namelijk niet met een toeristenvisum. Als hij onvoldoende financiële middelen heeft om die weken in Nederland voor zichzelf te kunnen zorgen (reken ca. 1000 euro per maand), dan kun jij garant staan. Dit wil zeggen dat jij kunt aantonen dat jij hem financieel kunt onderhouden voor de tijd dat hij hier is. Hier heb jij als Nederlandse niet veel bewijsmateriaal voor nodig, behalve dan dat je moet kunnen aantonen een vast inkomen of een voldoende eigen vermogen te hebben.

Een goede tip misschien; veel mensen uit Turkije die voor enkele weken naar Nederland willen komen reizen via Duitsland. Dat wil zeggen met het vliegtuig naar Duitsland en vanuit daar met de auto door naar Nederland. Ivm het papierwerk is deze weg vaak makkelijker af te leggen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 23-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Schrijf mee!