InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hybride auto voor en nadelen

Hybride auto voor en nadelen

Hybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog beter voor het milieu ook. Hybride auto’s worden veel verkocht. Begin 2008 reden er al ruim 11.000 rond in Nederland. Deskundigen voorspellen dat over 10 jaar alle auto’s elektrisch zullen zijn. Maar wat houdt dat nou precies in hybride? Een hybride auto is geen elektrische auto. Zo een auto rijdt uitsluitend op een accu. Hybride auto’s daarentegen kunnen rijden op twee verschillende zogenaamde aandrijftechnologieën: zowel een accu als een van de reguliere brandstoffen, zoals benzine. Naast een verbrandingsmotor is een hybride-auto ook uitgerust met een accu. Deze accu moet natuurlijk worden opgeladen. Dat gebeurt tijdens het rijden. De accu wordt opgeladen door een generator die op zijn beurt weer wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.

Geld besparen

De hybride auto's die sinds 2000 in Nederland te koop zijn, combineren de voordelen die een elektromotor heeft met de voordelen van een benzinemotor. Vooral als er variatie is in de gereden snelheid, bijvoorbeeld veel optrekken en weer afremmen in de stad, is de hybride nuttig. Deze auto's hebben een elektromotor voor de aandrijving voor de lagere snelheden en een benzinemeter voor het snellere werk. De hybride auto zorgt voor minder vervuiling van de lucht. Bovendien bespaart een hybride zo'n 25 procent aan brandstofkosten. De Nederlandse regering heeft dan ook besloten de auto's een A-label toe te kennen. De labelling loopt van A tot en met G. Waarbij A het meest zuinig en G het minst zuinig is. Sinds juli 2006 krijgen auto’s met een A-label een korting op de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) van maar liefst 1000 euro. Voor auto’s met B-label is het 500 euro. In vergelijking met een auto met een C of D-label, bespaar je per jaar zo'n 360 euro. Dit bedrag is uitgerekend met als basis 6 volle tanks per jaar of 13000 kilometer. De eerste hybride auto op de markt is de Toyota Prius. Qua wegenbelasting ben je met zo’n auto ook een stuk goedkoper uit: de overheid schaalt een Prius twee schalen lager in in de ranking van de wegenbelasting. Dit scheelt op jaarbasis zo’n 150 euro. Zakelijke rijders profiteren bovendien van een gunstige bijtelling: geen 25 maar slechts 14 procent per jaar.

Milieu

Volgens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een hybride auto een gemiddelde CO2-reductie van om en nabij de 653 kilogram. Dit is ten opzichte van het gemiddelde gebruik van een auto die op benzine rijdt. Een hybride auto rijden scheelt dus aanzienlijk in het vervuilen van het milieu.

Prius

De hybride auto is zeker geen recente uitvinding. Al in 1899 bracht Ferdinand Porsche een hybride auto op de markt. De Oostenrijkse autobouwer Porsche stond aan de wieg van de automerken Volkswagen en Porsche. Het heeft echter lang geduurd voor de auto-industrie het idee heeft omhelsd. Naast de bekende Toyota Prius zijn er tegenwoordig pook veel andere merken op de markt. Honda en Lexus zijn Toyota op de voet gevolgd. De eerste hybride auto’s waren nog lelijke eendjes. Ook daarin is verandering gekomen. De modellen zijn qua uitstraling niet meer te onderscheiden van de benzine en dieselauto’s.
© 2009 - 2017 Enroute, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hybride auto voor en nadelen"

Reacties

Paulis, 02-01-2016 13:34 #2
Kan ik met een hybride auto wel een aanhangcar trekken?

G. Melssen, 26-01-2010 11:56 #1
Ik vond het een erg duidelijk artikel, maar mijn vraag is zijn er nog meer nadelen verbonden aan het rijden in een hybride auto, dan het vermogen. Mis je opbergruimte zoals bij een auto die op gas rijdt?

Infoteur: Enroute
Laatste update: 22-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!