InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De aardbeving in Zeerijp, Groningen op 8 januari 2018
nieuws uitgelicht

De aardbeving in Zeerijp, Groningen op 8 januari 2018

De aardbeving in Zeerijp, Groningen op 8 januari 2018 Op 8 januari 2018 was er in een groot deel van de provincie Groningen een aanzienlijke trilling te voelen. Om 2 uur in de middag begon een aardbeving in Noordoost-Groningen die nog tot tenminste 3 uur 's middags te voelen was in delen van de provincie. De aardbeving is een van de zwaarste aardbevingen ooit gemeten in de provincie met een kracht van 3,4 op de schaal van Richter. De aardbeving is dan ook niet onopgemerkt gebleven, in en buiten de provincie Groningen. Er zijn vele schademeldingen binnengekomen van inwoners uit de provincie. Daarnaast is na de aardbeving het debat opgekomen over het terugdringen van de gaswinning.

Gegevens over de aardbeving

De aardbeving is gemeten op maandag 8 januari 2018 om 14:00. Het epicentrum van de aardbeving lag in Zeerijp, een plaats met 440 inwoners gelegen in het noordoosten van Groningen boven Loppersum. Na een uur waren de trillingen van de aardbevingen nog te voelen. Rond 15:00 kwamen er veel meldingen op sociale media uit de stad Groningen. De stad ligt op ongeveer 20 kilometer van het epicentrum van de aardbeving. Het is opvallend dat de aardbeving ook nog op een zo'n grote afstand van het epicentrum goed opgemerkt werd.

De aardbeving had een kracht van 3,4 op de schaal van Richter. Het staat daarmee op plaats 3 van zwaarste aardbevingen ooit in Groningen. De zwaarste aardbeving ooit in de provincie had een kracht van 3,6 op de schaal van Richter en het epicentrum ervan lag in Huizinge, een plaats ongeveer 7 kilometer ten westen van Zeerijp.

De drie zwaarste bevingen in Nederland gemeten van januari 2000 - januari 2018

DatumEpicentrum van de aardbevingKracht op de schaal van Richter
1 16 augustus 2012Huizinge3,6
2 8 augustus 2006Westeremden3,5
3 8 januari 2018Zeerijp3,4

De volgende kaart laat een deel van de provincie Groningen zien met daarop de locaties van de epicentra van de drie zwaarste aardbevingen van januari 2000 tot januari 2018. Nummer C laat het epicentrum zien van de aardbeving op 8 januari 2018.

Legenda
A. Epicentrum 16-08-2012
B. Epicentrum 08-08-2006
C. Epicentrum 08-01-2018

Oorzaak van de aardbeving

De aardbevingen in Groningen worden veroorzaakt door gaswinning. Sinds de jaren 60 wint Nederland aardgas uit de bodem in Noord-Nederland. Gas wordt onder de zandsteenlaag uit de bodem weggehaald. De zandsteenlaag moet daardoor een laag van 3 km aan ander gesteente dragen. Deze zandsteenlaag kan door de zware last in elkaar gedrukt worden en bodemdaling veroorzaken. Wanneer de bodemdaling schoksgewijs verloopt is er sprake van een aardbeving. Door gaswinning zijn er vanaf 1986 geregeld aardbevingen gemeten in Noord-Nederland. De eerste aardbeving werd gemeten op 26 december 1986 met een epicentrum vlakbij de Drentse hoofdstad Assen. Sindsdien zijn er door het KNMI ongeveer duizend zware en minder zware aardbevingen geregistreerd, voornamelijk in de regio Noordoost-Groningen.

Gevolg van de aardbeving

Na de aardbeving op 8 januari 2018 zijn vele schademeldingen binnengekomen bij het Centrum Veilig Wonen. Volgens een woordvoerder van de organisatie stond de teller op maandagochtend 15 januari rond 8 uur 's ochtends, ongeveer een week na de aardbeving, op 2912 meldingen. Op donderdag 11 januari 2018, drie dagen na de aardbeving, was er bij 62 van de schademeldingen aangegeven dat men zich onveilig voelde op de eigen woonplek. Een schadebedrag behorend bij de meldingen is niet bekend. Een ander gevolg van de aardbeving is dat het terugdringen van de gaswinning weer volop ter sprake kwam, in Groningen maar ook in Den Haag.

Debat terugschroeven gaswinning

In 2012 is er al besloten om de gaswinning te verminderen nadat de aardbeving van 3,6 op de schaal van Richter was geregistreerd. De gaswinning ging vanaf toen van 47 miljard naar 21,6 miljard kuub per jaar. Meer dan de helft van de gaswinning werd teruggedrongen en dit was daarom een grote vermindering. Vanaf dat moment zijn er minder zware aardbevingen geregistreerd. Wel zijn in de maanden voor 8 januari 2018 veel kleinere bevingen geregistreerd. Desondanks werd een dergelijke aardbeving als op 8 januari 2018 niet verwacht.

In het regeerakkoord van kabinet-Rutte III werd aangegeven dat de gaswinning in 2018 verlaagd wordt naar 20 miljard kuub per jaar. Uit met name Groningen klonken na de aardbeving veel protesten omdat bewoners dit aantal graag nog lager wilden hebben. Mede door de zware aardbeving van 8 januari 2018 gaan er stemmen in de Tweede Kamer om dit aantal te verlagen. Minister van Economische Zaken en klimaat, Eric Wiebes, beloofde de gaswinning zo snel mogelijk terug te dringen. Hij kon toen nog niets vertellen over de snelheid waarmee dat zou gaan (gegevens januari 2018).

Op 1 februari 2018 bracht het SodM (Staatstoezicht op de Mijnen) een herhaaldelijk advies uit om de gaswinning zo snel mogelijk terug te dringen naar 12 miljard kuub per jaar. Wiebes nam dit advies aan, maar gaf aan dat het hem tijd kostte om de mogelijkheden tot het terugdringen van gaswinning te inventariseren. Hij gaf zichzelf tot het einde van maart 2018 om met een plan te komen. Op 29 maart 2018 kwam hij dan ook met het plan. In het plan is vastgelegd dat de gaswinning in 2030 volledig wordt stopgezet. Het besluit van minister Wiebes gaat verder dan het advies van SodM en wordt als historisch gezien.
© 2018 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zwaarste aardbevingen tussen 1900 en 2017De zwaarste aardbevingen tussen 1900 en 2017In Nederland horen we regelmatig nieuwsberichten over aardbevingen in Groningen. Hoewel de aardbevingen in Groningen voo…
Eredivisie 2014-2015 Groningen programmaEredivisie 2014-2015 Groningen programmaFC Groningen kende in het Eredivisie seizoen 2013-2014 een daverend einde door in de Play Offs overtuigend van Vitesse e…
Gemeente GroningenGroningen is een gemeente en stad in noord Nederland. Groningen heeft ruim 181.000 inwoners (CBS) en staat daarmee op nu…
Gaswinning – gaswinning in Werelderfgoed Waddenzeenieuws uitgelichtGaswinning – gaswinning in Werelderfgoed WaddenzeeDe aarde rommelt omdat er gas uit wordt gehaald en er niets voor terugkomt. Het noorden van Nederland heeft te kampen me…
De Stille Beving – aardbeving in Groningen op cameraDe Stille Beving – aardbeving in Groningen op cameraTwee families in het Groninger aardbevingsgebied laten zich twee jaar lang door tientallen camera’s volgen om de effecte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Angelo Giordano, Pixabay
  • http://www.gic.nl/nieuws/meldingen-van-zware-aardbeving-in-heel-groningen
  • https://nos.nl/artikel/2212012-2900-schademeldingen-na-aardbeving-groningen.html
  • https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/aardbevingen-door-gaswinning
  • https://www.knmi.nl/nederland-nu/seismologie/aardbevingen/detail_beving_3?eventid=knmi2018anwg
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/08/zware-aardbeving-in-groningen-3-4-op-schaal-van-richter-a1587514
  • https://nos.nl/artikel/2224954-hoe-wiebes-tot-historisch-besluit-kwam-om-gaskraan-dicht-te-draaien.html
  • https://nos.nl/artikel/2224890-kabinet-binnen-12-jaar-einde-aan-gaswinning-in-groningen.html

Reageer op het artikel "De aardbeving in Zeerijp, Groningen op 8 januari 2018"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 05-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!