Hoe is het Gilette Venus scheermes ontstaan?
Gillette Venus is een vorm van product-brand endorsement. Endorsement betekent goedkeuring of bevestiging. Bij endorsement branding wordt een nieuw merk (Venus) op de markt gebracht met, naast de nieuwe onbekende merknaam, ook een bekende en vertrouwde bedrijfsnaam (Gillette). De bekende en vertrouwde bedrijfsnaam geven de kracht en de associaties mee aan het nieuwe merk, waardoor de vertrouwdheid met het product hoger is. Inmiddels heeft dit bij de Gilette Venus succes; Venus is op zichzelf al een merk geworden. Maar hoe is de Gilette Venus ontstaan en wat is de concurrentie hiervan?
Procter and Gamble
De Gilette Venus is een product van Gilette, een merk dat op haar beurt weer onderdeel is van het grotere Procter and Gamble. Procter and Gamble is wereld´s grootste fabrikant van consumer goods, welke meer dan 300 merken in meer dan 180 landen heeft. Het bedrijf is voornamelijk actief in het schoonheids-, gezonheids-, baby- en het persoonlijke verzorgingsegment. Daarnaast bestaat hun productportfolio ook uit dierenvoeding, snacks en dranken. Procter and Gamble is voornamelijk actief in Amerika, Europa, het Midden Oosten, Afrika en Azië en heeft haar hoofdkantoor in Cincinatti, Ohio. Bij Procter and Gamble zijn ongeveer 138.000 mensen werkzaam.
Het bedrijf Gilette
Gilette is ontstaan in 1901 met een voor die tijd nieuw product; het veiligheidsscheermes. In de periode daarvoor werden scheermessen gebruikt die bij uitschieten diepe sneeën konden achterlaten, welke dan ook niet als veilig werden gezien. Het veiligheidsscheermes werd echter niet direct een verkoopsucces, maar nadat de consument eraan gewend was, was het veiligheidsscheermes niet meer weg te denken en was de naam Gilette gevestigd. Gillette is sinds 2005 overgenomen door Procter and Gamble, en is nog steeds fabrikant en leverancier van scheerbenodigdheden. Onder deze scheerbenodigdheden vallen onder andere scheermesjes, scheersystemen en scheergel. Gillette is actief in 5 segmenten;
- Scheermesjes en scheersystemen (Gillette Fusion, Mach3 Turbo, Gillette Venus)
- Batterijen (Duracell)
- Oral Care (Braun, OralB)
- Elektrische epileer- en scheersystemen (Braun)
- Persoonlijke verzorging (Gillette Satin Care, Gillette Series)
Waarom een scheermes voor vrouwen?
Scheermessen voor vrouwen zijn voor Gilette ook een belangrijke markt. Zo geven onderstaande gegevens een idee van de wereldwijde markt hiervoor:
- Meer dan 500 miljoen vrouwen wereldwijd ontharen zich. 400 miljoen gebruiken daarbij een scheermesje.
- 97% van de Nederlandse vrouwen onthaart zich.
- De meeste vrouwen beginnen vanaf hun veertiende met het verwijderen van ongewenste haren.
- De meeste vrouwen ontharen zich één keer per week.
- Zeven op de tien vrouwen ontharen voor ‘zichzelf’. Ze voelen zich er prettiger en sexier bij.
Ontwikkelingen in de markt
Sinds 2000 is er een duidelijke trend omhoog geweest tot 2015 met betrekking tot het ontharen voor vrouwen. De persoonlijke verzorging is bij vrouwen steeds hoger in het vaandel komen te staan, het is dan ook niet vreemd dat men kosten noch moeite spaart om er mooi en verzorgd uit te zien. Glad zijn is “in”, dit modebeeld wordt mede versterkt door de vele reclame-uitingen waarin vrouwen uitsluitend met gladgeschoren oksels, benen en bikinilijn in beeld komen.
Er zijn verschillende trends gaande in de periode 2000-2015 met betrekking tot het scheren. Oksels en benen zijn vanzelfsprekend om te scheren en zijn dan ook niet zo trendgevoelig als de bikinilijn. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het percentage vrouwen dat haar schaamhaar scheert boven de 75% ligt. Trends met betrekking tot het ontharen van de bikinilijn, zijn onder andere het verven van het schaamhaar, de schaamhaarkapper en de Total Nude trend.
Het Gilette Venus scheermes
Kwaliteit
Het kwaliteitsniveau van Gillette Venus is erg hoog. Het moederbedrijf Procter and Gamble streeft ernaar om producten op de markt te brengen van superieure kwaliteit en waarden die bijdragen aan het verbeteren van het leven van consumenten. Gillette Venus wordt ook gezien als een volwaardig A-merk, ook los van de merknaam Gilette.
Vormgeving Venus
De vormgeving van de producten van Gillette Venus zijn ergonomisch en vrouwelijk. De scheersystemen bestaan uit een ergonomische handgreep van elastomeer coating, waardoor het makkelijk in de hand ligt en goed hanteerbaar is in natte situaties. Het uiteinde is balvorming en het systeem heeft ter hoogte van de hals een extra uitstulpsel waardoor men een betere grip heeft en vloeiendere bewegingen kan maken.
Kleuren en slogan
De ovale, afgeronde en meedraaiende scheerkop met 3 mesjes, zorgt voor nog meer scheercomfort. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van kleuren die vrouwen aanspreken. Vooral pastelkleuren als roze, paars, lichtblauw, kobaltblauw, zachtgroen, oranje en geel. De merknaam is Gillette Venus, maar het product staat onder haar doelgroepen veelal bekend als simpelweg Venus. De slogan luidt: “Reveal the goddess in you”, waarmee ze willen aanduiden dat er in elke vrouw een godin schuilt en dat de producten van Gillette Venus hieraan meehelpen om die Godin in jou te ontdekken en te onthullen.
Verpakking en systemen
De scheersystemen worden verkocht in plastic sealing verpakkingen, waarin men het product en eventuele extra’s goed kan zien. Er zit een ophangsysteem aan de verpakking, alsook een stevige ondergrond, waardoor men het product kan ophangen. Bij de Gillette Venus en de Gillette Venus Divine, is er, buiten de verzorgende strips op het scheerhoofd, geen sprake van een specifieke typische eigenschap. De Gillette Venus Vibrance en de Gillette Venus Breeze hebben wel degelijk typische eigenschappen.
Gilette Venus Vibrance
De Gillette Venus Vibrance heeft als typische eigenschap het vibreren van het scheersysteem. De zachte trilling van het mesje tijdens het scheren verwijdert dode huidcellen en geeft de huid een milde peeling. De Venus Vibrance zorgt voor een gladde, zacht gepeelde huid waarop ingegroeide haartjes weinig kans krijgen.
Gilette Venus Breeze
De Gillette Venus Breeze heeft als typische eigenschap de geïntegreerde scheergel in het scheerhoofd van het systeem. De scheergel-kussentjes geven, na het natmaken ervan, een licht schuimend laagje af waardoor het mesje soepel over de huid glijdt. Een aparte scheergel is niet nodig, waardoor dit het gebruiksgemak verhoogt.
De concurrent; Wilkinson
De grootste concurrent van Gillette beperkt zich tot het welbekende merk Wilkinson Sword, welke voor de vrouw verschillende varianten van scheersystemen in zijn productlijn heeft, waaronder Wilkinson Sword Quattro, Wilkinson Sword Intuition en Wilkinson Sword Lady Protector. Met betrekking tot de wegwerpscheermesjes, heeft de consument bij Wilkinson de keuze uit Xtreme 3Beauty, Extra 2Beauty en Quattro for Women Disposable. Naast hun uitgebreide productlijn van scheermesjes, is er een bijpassende scheerschuimlijn van Wilkinson, bestaande uit Mousse, Gel, Active Gel en Bikini Gel.
Wilkinson Sword Lady Protector
Voor de dames begon het Wilkinson Sword-avontuur in 1994 bij het introduceren van de Wilkinson Sword Lady Protector, een snel, veilig en effectief scheersysteem met 2 scheermesjes, een aqua glide strip, comfortabele handgreep en een handig ophangsysteem voor in de douche. De Lady Protector is vooral bedoeld voor de jonge dames, in de leeftijd van 14-18 jaar. Vervolgens introduceerde Wilkinson in 2004 de Wilkinson Sword Intuition, een scheersysteem met 3 mesjes, welke zijn geïntegreerd in een crèmezeep die verrijkt is met vocht inbrengende bestanddelen en vitamine E. Een aparte scheergel of mousse is bij het gebruik van de Intuition dus niet nodig. Ook bij deze variant is een ophangsysteem voor in de douche aanwezig. De doelgroep die Wilkinson hiermee wil bereiken, is de zelfbewuste en goed verzorgde vrouw, die zich tijdbesparend maar toch veilig wil scheren.
Wilkinson Sword Quattro
Daarop volgde al snel in 2006 de welbekende Wilkinson Sword Quattro, het innovatieve scheersysteem met 4 ultradunne mesjes en een vitamine E-strip met aloë vera. Het scheersysteem wordt gepositioneerd als een stylish badkameraccessoire in de kleur “fabulous fuchsia pink”, waardoor je nooit meer het mesje van je man of vriend hoeft te gebruiken. Alle geavanceerde technologie die Wilkinson voor de mannenmesjes ontwikkelde en gebruikte, is in dit scheersysteem voor vrouwen tot zijn recht gekomen in een glamorous design voor dames.