InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De grootste vliegrampen

De grootste vliegrampen

De grootste vliegrampen Ondanks de kleine kans zijn er sinds het gebruik van het vliegtuig meerdere grote rampen gebeurd waarbij veel mensen om het leven zijn gekomen. Dit is een overzicht van de tien grootste vliegtuigrampen gezien het aantal mensen wat bij de vliegtuigramp om het leven is gekomen. De aanslagen van 9/11 zijn hierbij buiten beschouwing gelaten.

Artikelindeling


Tenerife (Spanje), 1977

Qua aantal dodelijke slachtoffers is de vliegtuigramp in Tenerife de grootste vliegtuigramp ooit. Het bizarre ongeluk gebeurde op het vliegveld zelf. Door een bommelding op de luchthaven van Gran Canaria waren de Pan American Boeing 747 en KLM Boeing allebei uitgeweken naar het vliegveld van Tenerife. Uiteindelijk bleek de bommelding loos alarm en mochten beide toestellen vertrekken. Door een miscommunicatie kwamen beide toestellen op dezelfde startbaan terecht. De KLM Boeing moest vanuit deze startbaan vertrekken, terwijl voor de Pan American Boeing 747 een andere startbaan gereserveerd was. Door de dikke mist en de afslagen die elkaar snel opvolgden, mistte de Pan American Boeing 747 haar afslag en kwam het vliegtuig op de startbaan van de KLM Boeing terecht. Toen de KLM Boeing op volle snelheid was, kwam de Pan American Boeing 747 in beeld. Beide toestellen probeerden een crash te voorkomen. De KLM Boeing probeerde snel op te stijgen om over het andere toestel heen te vliegen terwijl de Pan American Boeing 747 trachtte om van de startbaan af te rijden. Het mocht niet meer baten. De KLM Boeing kreeg niet genoeg hoogte, doorboorde de Pan American Boeing 747, schoot nog ruim 100 meter door om vervolgens in brand te vliegen. Alle inzittenden kwamen om het leven. Ook de Pan American Boeing 747 vloog in brand. Slechts 70 inzittenden overleefden de ramp, waarvan er later nog 9 alsnog in het ziekenhuis overleden. In totaal zijn 583 mensen bij de ramp om het leven gekomen.

Takamagahara (Japan) 1985

Deze vliegtuigramp gebeurde op 12 augustus 1985 in Japan. Een toestel met 524 inzittenden was op weg naar Osaka (na Tokio de grootste stad van Japan) toen er een probleem in de staart van het vliegtuig optrad. Door een defect aan de achterste drukschot ontstond er een explosie (door de snel gedaalde druk) waardoor de staart voor een groot deel werd beschadigd. Omdat alle hydraulische systemen bij elkaar komen in de staart van een vliegtuig was het vliegtuig onbestuurbaar geworden. De piloten merkten dat er iets mis was, maar wisten niet dat de staart volledig beschadigd was. Door de variëren met het vermogen konden de piloten het toestel nog enigszins sturen, maar het was onvoldoende om een crash te voorkomen. Het vliegtuig stortte neer tegen de berg Takamagahara. Vanwege de rook konden de reddingswerkzaamheden pas een dag later plaatsvinden. Er bleken nog vier mensen in leven te zijn. 520 mensen zijn bij de crash om het leven gekomen. Bij het onderzoek naar de oorzaak van de ramp bleek dat het toestel twee maanden voor de ramp een klein ongeluk had gehad. Door het te snel opstijgen was de staart tegen de grond gekomen en was hierbij licht beschadigd. Door een foutieve reparatie werd de kans op metaalmoeheid vergroot. De reparatie zou ongeveer bestand zijn tegen 10.000 vluchten. De vlucht naar Osake was de 12.391e vlucht.

Charkhi Dadri (India), 1996

De Boeing 747 van Saudi Arabian Airlines was op weg van New Delhi naar Dharan, terwijl de Iljoesjin II-76 van Air Kazakhstan op weg was naar New Delhi. In de lucht vond de botsing plaats boven Charkhi Dadri. Alle inzittenden kwamen om het leven. Op het moment van vertrek van de Boeing 747 kwam de lljoesjin II-76 aan op het vliegveld van New Delhi. De Iljoesjin II-76 kreeg de opdracht om te dalen naar 15.000 voet, wat werd bevestigd door de piloten, terwijl de Boeing 747 mocht stijgen naar 14.000 voet. Uiteindelijk bleek de Iljoesjin II-76 niet op 15.000, maar op 14.000 te vliegen. De twee vliegtuigen vlogen op dezelfde hoogte en er ontstond een frontale botsing in de lucht. Bij het ongeluk kwamen 349 mensen om het leven.

Ermenonville (Frankrijk), 1974

De ramp betrof een McDonnel Douglas DC-10 van Turkish Airlines, die op weg was van Istanbul naar Londen. Na een tussenstap in Parijs ging het toestel voor het laatste gedeelte verder naar Londen. Door het uitvallen van twee motoren werd het vliegtuig vrijwel onbestuurbaar. De piloten hadden onvoldoende tijd om een noodlanding uit te voeren. Het toestel stortte neer in een bos bij Ermenonville. De 346 inzitten kwamen allemaal om het leven. Het uitvallen van de motoren kwam door het opengaan van het vrachtluik. Door de druk die ontstond zakte een deel van de vloer in, waardoor de motoren (of de aansluitingen) beschadigd raakten en uitvielen.

Kerman (Iran), 2003

Op 19 februari 2003 was een Iraans militair vliegtuig (type Iljoesjin) onderweg van Zahedan naar Kerman, een binnenlandse vlucht. In het vliegtuig zaten voornamelijk leden van de Revolutionaire Garde. Het toestel vloog boven het Kuhrud gebergte toen het weer zeer slecht werd. Het vliegtuig stortte in het gebergte neer. Alle 302 inzittenden kwamen om het leven.

Riyad (Saoedi Arabië), 1980

De Lockheed 1011-200 Tristar steeg op bij het vliegveld van Riyad. Vrijwel direct na de start vloog het toestel in brand. De piloot wist het toestel weer aan de grond te krijgen, maar alle inzittenden kwamen bij de noodlanding om het leven. De crash heeft aan 301 inzittenden het leven gekost. Uit onderzoek blijkt dat het vliegtuig in brand is gevlogen door een van de stoven die een passagier had meegenomen in het vliegtuig.

Habrove (Oekraïn), 2014

Voor Nederland is dit de ergste vliegtuigramp. De Boeing 777 van Malaysia Airlines was onderweg naar Kuala Lumpur. Boven Donetsk is het vliegtuig neergestort. Onderzoek wees uit het dat vliegtuig is neergeschoten. Ten tijde van de vlucht was er in het gebied een Pro-Russische opstand aan de gang. Vanwege deze opstand was het luchtruim boven Oekraïne tot 32.000 voet gesloten. Vlak voor het bereiken van het gebied steeg de Boeing 777 naar 33.000 voet. Diverse luchtmaatschappijen ontweken het luchtruim boven Oekraïne in zijn geheel vanwege de onveilige omstandigheden. Een aantal dagen voor de ramp is de Nederlandse ambassade gewezen op de gevaarlijke omstandigheden in het gebied. Tevens was duidelijk dat in het gebied apparatuur beschikbaar was die ook vliegtuigen boven een hoogte van 32.000 voet konden neerhalen. Uit onderzoek blijkt dat deze informatie onvoldoende bij de luchtvaartmaatschappijen IS terecht gekomen. 23 juli werd tot dag van Nationale Rouw uitgeroepen. De ramp kostte 298 mensen het leven, waarvan 193 de Nederlandse nationaliteit hadden.

Chicago (Amerika), 1979

Op 25 mei 1979 steeg de DC-10 van American Airlines op van de luchthaven in Chicago. Nog geen minuut later stortte het toestel neer in een woonwagenkamp nabij de luchthaven. Onderzoekers hadden het gevoel dat er al voor de start van het vliegtuig een mankement was. Zij stelden dat de piloten toch de keuze hebben gemaakt om op te stijgen. Direct na de start verloor het toestel een motor en een stuk van de vleugel. 271 inzittenden en 2 mensen in het woonwagenkamp overleden als gevolg van de crash.

Queens (Amerika), 2001

De Airbus A300-600 was op weg van Queens naar de Dominicaanse Republiek op 12 november 2001. Door een te grote druk brak de verticale stabilo af. In eerste instantie dacht men dat de druk was ontstaan door zogturbulentie (de turbulentie die ontstaat door een ander vliegtuig wat net ervoor is opgestegen), maar uit nadere onderzoeken werd geconcludeerd dat de piloot overmatig gebruik had gemaakt van het roer. Het toestel stortte kort na het opstijgen neer in Queens. Alle 260 inzittenden en 5 mensen op de grond kwamen om het leven. Omdat de ramp een paar maanden na de aanslagen in New York plaatsvonden, werd er in eerste instantie nog aan een terroristische aanslag gedacht.

Nagoya (Japan), 1994

Op 26 april stortte een Airbus A300 van China Airlines neer bij Nagoya tijdens de landing. Het toestel kende een voorspoedige vlucht, maar tijdens het landen was de automatische besturing uitgeschakeld, waardoor de piloten over moesten gaan op handmatige besturing. Op het moment dat de situatie onder controle leek, schakelden de piloten over op de automatische besturing, waarna de neus van het vliegtuig omhoog kwam. De staart raakte de grond en het toestel vatte vlam. 264 inzittenden kwamen om het leven. Zeven passagiers hebben de ramp overleefd.
© 2015 - 2019 Frank1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grootste vliegtuigramp ooit, 583 dodenGrootste vliegtuigramp ooit, 583 dodenOp 27 maart 1977 vond de grootste vliegtuigramp uit de geschiedenis plaats. De ramp voltrok zich op het Canarische eilan…
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…
Boeing 787, kenmerken en voordelenBoeing 787, kenmerken en voordelenDe Boeing 787 is het nieuwste verkeersvliegtuig van Boeing In Seatlle. Op 9 juli 2007 werd de Dreamliner voor het eerst…
Vliegramp Tenerife: oorzaken van de grootste vliegramp ooitVliegramp Tenerife: oorzaken van de grootste vliegramp ooitOp 27 maart 1977 vond de grootste ramp in de luchtvaartgeschiedenis plaats. Twee Boeings botsten op Tenerife op elkaar e…
VliegtuigfabrikantenVliegtuigfabrikantenBehalve Airbus en Fokker zijn er tientallen meer vliegtuig fabrikanten, de meeste met welke als zeer klein bedrijf begon…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vliegrampen

Reageer op het artikel "De grootste vliegrampen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Frank1982
Laatste update: 24-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!