Een gewaardeerd geschenk kopen
Een geschenk of cadeau kopen lijkt niet moeilijk. Er zijn genoeg winkels en zelfs online vind je tal van cadeautips en geschenkideeën. Toch vallen sommigen zonder inspiratie. Dit is niet vreemd want een geschenk vinden voor iemand is een moeilijke opgave en vraagt inzet en bedenktijd. Bewust of onbewust kan het geven van een cadeau verschillende betekenissen hebben. Het zegt onder andere iets over onze eigen wensen en de wensen van de ontvanger. Wil je de persoon plezier doen, een emotie overbrengen of haar of hem iets vertellen? Onze geschenken zeggen iets over onszelf, zelfs wanneer ze ondoordacht gekozen zijn. Daarnaast moet je ook opletten voor de valkuilen die geschenken teweeg brengen. Weten waar we allemaal rekening mee moeten houden is al de eerste stap om een cadeau uit te kiezen.
Leg je budget vast
Denk eerst na over het budget die je wilt uitbesteden aan het geschenk. Dit kan je een houvast geven in je zoektocht naar het cadeau. Heb je een breed budget voorzien dan kan je een een kijkje nemen bij artikelen die hierbij aanleunen. Heb je het daarentegen minder breed voorzien dan kan je al een aantal winkels en sites schrappen uit het lijstje. Het budget die je wilt uitbesteden zal ook afhankelijk zijn van hoe goed je deze persoon kent en van wat je wilt bereiken met je geschenk.
Onderzoek heeft uitgewezen dat kostelijke cadeaus niet meer gewaardeerd zijn dan goedkopere cadeaus. Daarnaast komt nog dat hoe meer geld we uitgeven aan een geschenk, hoe meer voldoening we verwachten van degene die het ontvangen. Tenslotte een heel kostelijk geschenk geven, kan de ontvanger in een vervelende positie plaatsen, wetende dat hij nooit hetzelfde zal kunnen doen. De vrijgevigheid kan de gever bewust of onbewust in een dominante positie plaatsen en dit is niet altijd gewenst.
De aard van de gelegenheid
Afhankelijk van de gelegenheid zal je je keuze meer gaan bepalen in de ene of de andere richting. Je zal bijvoorbeeld geen fiets kopen bij de geboorte van een kind. Tegenwoordig zijn er tal van gelegenheden om een cadeautje te kopen. De meest voorkomende zijn de volgende:
- Geboorte en doop
- Verjaardagen
- Communies
- Huwelijken
- Pasen
- Sinterklaas
- Kerst-en nieuwjaar
- Sint-valentijn
Daarnaast kunnen nog tal van gelegenheden zoals een bedankje, souvenirtjes, verhuizingen enz. uitnodigen om iets te kopen.
De aard van het geschenk
De aard van het geschenk bepaalt mee de keuze. Moet het geschenk iets nuttig zijn voor de ontvanger? Iets voor zijn dagelijks leven of eerder voor zijn werk? Een souvenirtje? Een ongewoon of origineel geschenk? Moet het een symbolische of romantische betekenis hebben?
Cadeaulijst
Als de ontvanger het je gemakkelijker maakt door een cadeaulijstje op te stellen, is het raadzaam om iets uit de cadeaulijst te kopen. In 2011 werd een onderzoek uitgevoerd door de psycholoog Nicholas Epley waaruit bleek dat mensen meer waardering hadden voor geschenken afkomstig uit hun lijst dan andere cadeaus. In dit geval is het cadeau dus van tel en niet de intentie. Volgens een reeks studies uitgevoerd door Francesca Gino en Francis Flynn is de stelling "het is de intentie die telt", hoofdzakelijk bedoeld om ons goed te laten voelen maar maakt het de ontvanger niet gelukkiger.
Een cadeaubon of cadeau in de vorm van geld
Een cadeaubon of geld heeft hier ook zijn voor- en zijn nadelen. Dit kan gezien worden als een gebrek aan interesse of onverschilligheid betekenen voor de ontvanger. Dit soort geschenken worden vaak gegeven uit angst om teleur te stellen. Maar het kan ook praktisch zijn en geeft de ontvanger een vorm van keuzevrijheid. Dit soort cadeaus zijn ideaal als je de ontvangers niet goed kent want het laat veel mogelijkheden open liggen.
Een onbewust vergiftigd geschenk
Sommige cadeaus zijn heel goed bedoeld maar bezorgen de ontvangers meer last, frustraties of bekommernissen. Je krijgt bijvoorbeeld van je vrienden een kleine pup om je eenzaamheid te verzachten, terwijl je alleen woont in een appartement en voltijds gaat werken. Dergelijke geschenken kunnen een volledige beperking inhouden van je levensstijl. De gevers van het geschenk meenden het goed maar het geschenk zal door de ontvanger niet altijd met een gemeende dank aanvaard worden.
De band met de persoon
Afhankelijk van de aard en de band die je hebt met de persoon, vraagt het kiezen van een cadeau een heel andere invalshoek. Probeer te achterhalen wat deze persoon plezier zou doen. Wat heeft deze persoon nog tekort. Wat zijn zijn/haar hobby's, interessevelden, smaken, stijlen, karakter. Als je details nodig hebt, probeer er dan subtiel achter te komen. Al deze zaken kan je te weten komen door aandachtig te luisteren naar de persoon in kwestie en tips te bevragen in de omgeving. Afhankelijk of je deze persoon goed of niet goed kent en afhankelijk van zijn/haar karakter kan je gaan bepalen in hoever je een nuttig, gepersonaliseerde of betekenisvol geschenk kunt geven. In sommige gevallen zullen geschenken voor verschillende interpretaties vatbaar zijn, ook al is dit niet de bedoeling van de gever. Bijvoorbeeld iemand die een antirimpelcrème krijgt, kan ervan uitgaan dat ze er oud uitziet. Iemand die van haar collega parfum krijgt, kan er van uit gaan dat hij haar huidige parfum niet graag ruikt.
Een mooie verpakking
Besteed ook aandacht aan de verpakking. De buitenkant is bijna even belangrijk als de inhoud. Een mooi inpakpapiertje met eventueel een strikje en een lintje zorgen ervoor dat het cadeau meer gewaardeerd wordt. Daarnaast zorgt de verpakking dan ook voor het verrassingseffect, wat een geschenk zo speciaal maakt.