InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat kunt u doen met oude kleding?

Wat kunt u doen met oude kleding?

Vroeg of laat heeft iedereen kleding die aan vervanging toe zou zijn. Misschien is het kledingstuk te klein geworden of is het kapot gegaan. U zou kleding weg kunnen gooien, maar in de meeste gevallen is kleding nog prima voor andere of nieuwe doeleinden beschikbaar. Het kost wat meer moeite dan gewoon in de kliko voor de deur gooien, maar u krijgt er wel wat voor terug.

Weggeven aan een goed doel

Als de kleding nog heel is kunt u de kleding aan een goed doel geven. Uw schoenen kunt u ook aan het goede doel geven zolang ze niet kapot zijn en zolang het een paar is. Het weggeven van kleding aan een goed doel zal mogelijk ook zorgen voor een goed gevoel. In veel steden is er een Leger des Heils container te vinden. Het merendeel van de kleding gaat naar een sorteerbedrijf en het Leger des Heils krijgt hier geld voor. Het geld wordt onder andere gebruikt voor projecten met tienermoeders, jeugdzorg of arbeidsintegratie. Een deel van de kleding wordt opgeslagen voor mensen zonder geld of voor als er kleding nodig is in het buitenland, bijvoorbeeld na een ramp. Het Leger des Heils is slechts een van de vele organisaties die kleding hergebruiken voor een goed doel. Er zijn ook vele organisaties die kleding naar arme landen brengen zoals bijvoorbeeld zending over grenzen. U bent van uw oude kleding af en iemand anders kan er heel erg blij mee zijn.

Weggeven aan iemand die u kent

U kunt ook uw kleding weggeven aan iemand die u kent. Wellicht kent u iemand met dezelfde maten die wel wat kleding kan gebruiken of iemand die uw kleding gewoon hartstikke leuk vindt terwijl u de kleding niet meer goed past. Misschien kunt u zelfs met iemand van kledingstukken ruilen. Vooral voor kinderen kan het heel handig zijn om iemand te kennen die ook kinderen heeft. Kinderen groeien heel snel uit hun kleding waardoor u telkens met kleding die zo goed als nieuw is achter zal blijven. Dit terwijl andere mensen met kinderen ook constant weer nieuwe kleding moeten kopen. Wellicht kunnen de kinderen in de buurt zo wat voor elkaar betekenen. Zo heeft u weer wat nieuws in de kast en iemand anders ook.

Verkopen via internet

Er zijn verschillende websites op internet waar u advertenties kunt plaatsen. Zorg dat uw advertentie tussen al die andere advertenties een beetje opvalt. Maak voor elk kledingstuk een nieuwe advertentie en plaats er duidelijke foto's bij. Aangezien er een groot aanbod is kan het zijn dat de kleding lange tijd bij u blijft liggen. Vraag niet de hoofdprijs, maar wie weet brengt het u nog een leuk extraatje op.

Verkopen via een rommelmarkt

Als u liever niet via het internet verkoopt, maar als u er het liefst wel nog wat voor wilt hebben kunt u nog de rommelmarkt proberen. U kunt alles bewaren tot op Koningsdag, dan is er wel de meeste animo. Maar u kunt ook kijken of er niet een rommelmarkt of tweedehandsbeurs bij u in de buurt wordt georganiseerd. Zorg dat de kleding mooi schoon en overzichtelijk wordt gepresenteerd. Maak bijvoorbeeld gebruik van een kledingrek in plaats van een opgestapelde berg op uw marktkraampje. Zorg dat u van te voren weet wat u voor iets wilt hebben zodat u niet lang hoeft te twijfelen als iemand er om vraagt. Bied eventueel aan dat als het niet past mensen die dag nog terug kunnen komen met de kleding om hun geld terug te krijgen. Kleding kopen op een rommelmarkt blijft namelijk wel een risico.

Hergebruiken

U kunt oude kledingstukken ook zelf hergebruiken. Zelfs als de maat te klein is of het kledingstuk kapot is kunt u er nog wat creatiefs meedoen. Zo kunt u nog best een leuk matje maken van een gebreide trui, een tasje van een oud shirt of een stoffen strik ter decoratie in huis. Er zijn op internet vele tips te vinden om oude kledingstukken te vermaken tot iets nieuws. Geef uw oude kleding een nieuwe functie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kunt u doen met oude kleding?"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 04-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!