InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > 3 originele manieren om verspilling tegen te gaan

3 originele manieren om verspilling tegen te gaan

3 originele manieren om verspilling tegen te gaan Je gooit jaarlijks gemiddeld 50 kilo eten weg. Best een verspilling. Er zijn echter initiatieven waar je gebruik van kunt maken om die hoeveelheid een stuk lager te krijgen. Je kunt zelf kijken welke manieren bij jouw levensstijl passen en zo een steentje bijdragen aan de vermindering van onnodig afval.

Food sharing of foodsharing

Foodsharing heeft twee bedoelingen: de eerste is verspilling tegengaan en de tweede is mensen bij elkaar brengen.

Hoe werkt het?

Online zet je neer in welke plaats je overgebleven eten aanbiedt en wat je precies in de aanbieding hebt. Je kunt complete maaltijden of kliekjes aanbieden, maar ook producten die je eigenlijk niet eet en toch in huis hebt. Vervolgens kan iemand anders je aanbieding bekijken en de producten of gerechten gratis bij je ophalen.

Voor wie is het geschikt?

In principe kan iedereen in heel Nederland meedoen. Woon je op een afgelegen plek, dan heb je de mogelijkheid om de speciale FoodsharingKasten op te zoeken en hier je producten achter te laten. De initiatiefnemers hopen ook producenten en handelaren bij het proces te betrekken, zodat je bijvoorbeeld producten die op het punt staan over datum te raken gratis af kunt halen omdat ze anders toch worden weggegooid.

Het scheelt ook een hoop sorteerwerk als je minder afval produceert / Bron: OpenClipart-Vectors, PixabayHet scheelt ook een hoop sorteerwerk als je minder afval produceert / Bron: OpenClipart-Vectors, Pixabay

Extra mogelijkheden

Eens in de zoveel tijd worden er no waste-diners of eat -ins georganiseerd door de vrijwilligers van Foodshare. Tegen een kleine vergoeding kun je vaak mee-eten.

De praktijk

Online zie je enkele producten staan die over datum zijn en verder overgebleven producten van kerstpakketten of etentjes.

In 2014 won het foodsharing-project de ASN innovatieprijs.

Koop in verpakkingsvrije supermarkten en winkels

In de zomer van 2014 opende in Antwerpen een Zero Waste shop. Hier neem je als klant je eigen flessen of tassen mee en kun je hier de producten in scheppen die je nodig hebt. Dit zijn onder meer pasta en rijst. Er kwamen sindsdien ook meer supermarkten als deze in Nederland.

Wat is het?

Er is veel verpakkingsmateriaal dat we kopen als we in de supermarkt winkelen. De verpakkingsvrije supermarkt gaat uit van het principe dat je zelf al veel verpakkingen thuis hebt die je opnieuw kunt vullen. Dit vullen doe je vervolgens in de supermarkt, zodat de producten daar niet meer verpakt hoeven te worden voor je ze meeneemt.

De eerste twee verpakkingsvrije winkels in Nederland werden gefinancierd door crowdfunding.

Waar kun je verpakkingsvrij kopen?

In Utrecht kun je terecht bij de Bag & Buy. In Groningen kun je terecht bij Opgeweckt Noord.

Hoe werkt het?

Bij de verpakkingswinkel ter wereld, in Antwerpen, worden bij binnenkomst de verpakkingen die je meeneemt eerst afgewogen. Je kunt hierbij denken aan glazen potten en flessen. Kom je bij de kassa, dan wordt je gevulde tas, pot of fles opnieuw gewogen en betaal je voor het eindgewicht van het product. Bijkomend voordeel is dat je op die manier zelf je porties in de hand houdt, terwijl je in een gewone winkel toch gebonden bent aan de inhoud van voorverpakt materiaal.

Wat kun je er kopen?

In een verpakkingsvrije of no waste supermarkt koop je onder meer suiker, chocola, koekjes, maar ook pasta, rijst en andere graanproducten. Deze worden in bakken gepresenteerd en kun je eruit scheppen in je eigen verpakking. Drinken kun je er ook kopen, zoals melk en sinaasappelsap. Eigenlijk kun je denken aan veel standaardlevensmiddelen die in de supermarkt te krijgen zijn. Het enige verschil is dat ze niet worden ingepakt. Zaken als zeep, olie, vitamines, en ook sauzen als ketchup kun je uit speciale bidons halen en zelf portioneren.

Je kunt ook oude verpakkingen gebruiken en deze opnieuw vullen. / Bron: Geralt, PixabayJe kunt ook oude verpakkingen gebruiken en deze opnieuw vullen. / Bron: Geralt, Pixabay

Slimmer omgaan met levensmiddelen en ander afval

Natuurlijk blijt het nog slimmer om helemaal geen afval te hebben. Hoe je hier zo dicht mogelijk bij in de buurt komt, kan op meerdere manieren.

Kritisch kopen

Heb je wel echt alles nodig wat je wilt kopen? Kun je kiezen voor hergebruikte verpakkingen? Vraag jezelf af hoe je nog slimmer in kunt kopen.

Hergebruiken

In plaats van kliekjes of etensresten in een plastic bakje te bewaren, kun je een oud pak drinken omspoelen, de bovenkant openknippen, en het daarin stoppen. In dezelfde gedachtegang kun je op zoek naar andere manieren om te hergebruiken wat je normaal weg zou gooien en/of waarvoor je anders een nieuwe verpakking of ander toekomstig afval voor zou moeten gebruiken.

Hoezo 50 kilo? - minder verspillen met het Voedingscentrum

In 2015 is er alleen nog een facebookpagina, maar wel eentje waar diverse tips worden uitgewisseld om minder afval te produceren. Hierbij kun je denken aan bepaalde open deuren, tips zoals eerder in dit artikel worden gegeven, maar ook originele recepten om van bijvoorbeeld oude/bruine appels nog wat lekkers te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
8 vormen van waste, Lean managementDe filosofie achter lean management is meer doen met weinig door te werken vanuit waarde. Werken vanuit de lean filosofi…
Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!In Nederland wordt veel voedsel verspild, in huishoudens komt het regelmatig voor dat eetbare voeding weggegooid wordt.…
Wat is een food court?Een Food Court is binnen Nederland nog een vrij onbekend concept. Voor de reizigers onder ons echter niet. Food courts n…
Voedselverspilling en Wastewatchers BVVoedselverspilling en Wastewatchers BVDe voedselmarkt is één van de meest ‘levendige’ markten in de wereld. Om goed en gezond te kunnen leven hebben vrouwen g…
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Bronnen en referenties
  • https://www.foodsharing.nl/
  • http://www.gva.be/cnt/aid1580923/supermarkt-zonder-plastic-verpakkingen-in-centrum-antwerpen
  • http://bagandbuy.nl/
  • http://voordewereldvanmorgen.nl/Nieuws/NieuwsType/Nieuwsbericht/Nieuws/Ook_in_Groningen_een_verpakkingsvrije_winkel
  • https://www.facebook.com/Hoezo50kilo
  • Afbeelding bron 1: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "3 originele manieren om verspilling tegen te gaan"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 26-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Duurzaam leven
Schrijf mee!