InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Hoe relatief is tijd?

Hoe relatief is tijd?

Hoe relatief is tijd? “Tijd is geld”, “alle tijd van de wereld hebben” of juist “ opschieten, ik heb niet alle tijd”. Tijd is ingebed in ons gestel, onze gemeenschap en alles heeft met tijd te maken. We dragen ook bijna allemaal een horloge. Maar wat is tijd nu eigenlijk?

Getallen

Wij meten de tijd voortdurend, meest gangbare tijdseenheden;
  • eeuw
  • jaar
  • maand
  • week
  • dag
  • uur
  • minuut
  • seconde

Het betreft hier getallen waarbij we onderling hebben afgesproken dat ze iets betekenen. Zo hebben we dat ook met o.a. gewicht gedaan.

Onderverdeling van tijd

Tijd is een absoluut getal en toch spreken we ook wel eens van o.a. “gevoelstijd” (iets is heel snel gegaan, weinig op het werk te doen dus ging de tijd langzaam). De Amerikaanse antropoloog Edward T. Hall maakte de opsplitsing in tijd;
  • technische tijd (zoals o.a. astronomen die hanteren)
  • formele tijd (zoals in 1e alinea omschreven)
  • informele tijd (gevoelstijd, zie voorbeelden in deze alinea)

Invloed van tijd op ons bestaan

In feite is alles op tijd gebaseerd en dat is ook wel logisch, want je hebt maar “een bepaalde tijd” op aarde. Maar ook bij de religies kom je weliswaar weer terug, maar dan om bijv. fouten uit een vorig leven goed te maken. Je gaat hier ook een ontwikkeling door en komt uiteindelijk in het ultieme ….. en is er dan de eeuwigheid? Niet uit te drukken in tijd. Maar tot dan is “tijd” gewoon “tijd” en heb je iedere keer een bepaalde tijd om iets te realiseren.

Je salaris wordt ook betaald op basis van de tijd die je voor je werkgever werkt en de verdeling van privetijd voor gezin, hobby, opleiding etc. is allemaal gebaseerd op de “beschikbare tijd”.

Kan het ook anders?

Natuurlijk kan het anders, maar dan moet je een ander levenspatroon hanteren en niet de beschikbare tijd dusdanig invullen dat je alles op minuut en uur moet doen. Je loopt dan hopeloos vast met hetgeen je wilt doen.
De tijd loslaten is nog steeds naar je werk gaan, maar dan kan het zijn dat een sportactiviteit niet door kan gaan, want je speelde langer met de kinderen of je bent onverwachts bij je partner aangeschoven om naar een mooie film te kijken.

In onze westerse maatschappij is dit niet gemakkelijk, maar als je het echt wilt dan kan het.

Het is wennen, want je bent geneigd om naar je horloge te kijken om iets te gaan doen, iets af te sluiten, iemand op te halen etc. Maar het kan ook bevrijdend werken, s avonds geen afspraken maken, maar iemand bellen als je die avond zin hebt om te gaan sporten of de fiets te pakken als je een tochtje wilt gaan maken.
Het beknellende gevoel van dingen plannen (soms weken vooruit) neemt af naar mate je ook soms niets in je agenda zet en het van het moment af laat hangen.

Kunnen we zonder tijd?

De maatschappij waarin we leven is gebaseerd op tijd en tijd wegdenken behoort niet tot de mogelijkheden. De tijd en het plannen enigszins loslaten is wel een mogelijkheid. Al begin je maar met 1 of 2 avonden in de week niets te plannen en het af te laten hangen van het moment. Het is ook goed voor je lichaam, vermindert stress en dat kan weer leiden tot een langer leven … en per saldo heb je mogelijk dan nog meer tijd.

Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zomertijd en Wintertijd (de komende jaren)Twee keer in het jaar wordt de klok in heel Europa een uur verzet. In de zomer gaat de klok een uur vooruit, het is imme…
Tijd (aaneenschakeling van momenten)Tijd is een aaneenschakeling van momenten. Het kan met verschillende instrumenten zoals horloges, klokken en zonnewijzer…
Het verschil tussen kwarts- en een automatisch horlogesHet horloge; een item wat veel mensen bezitten. Voor iedereen betekent het iets anders; een mode-item, een statussymbool…
Trainingsschema 10 km hardlopenTrainingsschema 10 km hardlopen10 kilometer hardlopen is voor veel beginnende hardlopers een pittige, maar haalbare uitdaging. Afhankelijk van je basis…
De betekenis van AM en PMDe betekenis van AM en PMNiet alleen de betekenis van AM en PM wordt verklaard, ook wordt ingegaan op de herkomst van bedoelde afkortingen. Teven…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe relatief is tijd?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 03-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Levensfilosofie
Schrijf mee!