InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Mensen beïnvloeden elkaar méér dan we denken

Mensen beïnvloeden elkaar méér dan we denken

Mensen beïnvloeden elkaar méér dan we denken Veel mensen zijn er trots op om te kunnen zeggen: och, ik laat me niet zo snel beïnvloeden. Nu zijn er zeker gradaties aan te geven in de mate waarin mensen gevoelig zijn voor beïnvloeding. Maar het is een feit dat we allen blootstaan aan beïnvloeding en dat is maar goed ook. Zonder elkaar te beïnvloeden zouden veranderingen niet mogelijk zijn en is de maatschappij een statisch geheel. Echter we dienen ons ervan bewust te zijn hoe het beïnvloeden van elkaar plaatsvindt en welke rol we hierin spelen.

Wat is beïnvloeden

Bij het woord beïnvloeden denken we aan invloed uitoefenen. Het kan zelfs zo zijn dat we te maken hebben met een duidelijke vorm waarbij iemand probeert de ander te veranderen. Onbewust zijn we méér bezig met het beïnvloeden van elkaar dan je zou denken. We geven informatie aan elkaar door en deze is meestal gekleurd door onze eigen mening. De ander zal deze mening toetsen aan zijn/haar eigen ideeën en als dit overeenkomt met de eigen mening of wensen dan kan het zijn dat er beïnvloeding plaatsvindt. Het idee wordt dan als het ware overgenomen.

Hoe beïnvloeden we elkaar

We kunnen elkaar beïnvloeden op verschillende manieren zoals door:
  • Imitatie
  • Herhaling
  • Manipuleren
  • Mening opdringen
  • De opvoeding

Imitatie

Vooral bij jonge kinderen zien we het gedrag van anderen imiteren. Dat is een natuurlijk spel waarin het kind beïnvloed wordt door degene die hij/zij imiteert. Dit gaat verder in de daaropvolgende jaren maar de beïnvloeding is dan niet meer zo duidelijk zichtbaar. Toch imiteren ook volwassen mensen elkaar. Denk aan de mode. Wanneer bepaalde kleding in de mode is zullen veel mensen snel volgen.

Herhaling

Een van de belangrijkste middelen die we allemaal gebruiken om anderen te beïnvloeden is herhalen. Regelmatig uiten we onze mening. De reclamewereld loopt voorop in het herhalen. Tijdens een avond televisiekijken zie je een aantal keren dezelfde reclame voorbijkomen. Mocht je een bepaald artikel nodig hebben dan zit het merk van deze reclame goed in je hoofd en hoopt men dat je dat product zult kopen. Men redeneert vanuit de gedachte dat iedere dag een druppeltje aan het einde toch een vol glas betekent. Maar we kunnen ons wel bedenken dat hetzelfde geldt voor minder aantrekkelijke dingen. Hierbij geldt dat iedere dag een druppeltje gif uiteindelijk ook de gifbeker vol maakt. Dit kan een gevaarlijk aspect zijn van de kracht van herhaling.

Manipuleren

Vaak is er sprake van manipuleren. Dat is een negatieve kant van beïnvloeden. Je gebruikt als het ware oneigenlijke argumenten om iemand te overtuigen van jouw ideeën. Je probeert de ander te over te halen en je gebruikt daarvoor niet de juiste middelen. Mensen voelen dit meestal wel haarscherp aan. In de reclamewereld probeert men heel bewust mensen te manipuleren.

Mening opdringen

Bepaalde geloofsovertuigingen of godsdiensten kunnen proberen om mensen hun mening op te dringen. Ook in de wereld van de reclame zien we vaak dat mensen een mening opgedrongen krijgen. Zo zijn jonge mensen erg toegankelijk om een mening te krijgen die gedeeld wordt door anderen. Voor jonge mensen is het erg belangrijk om binnen een groep gewaardeerd te worden en er zal dan ook veel aan gelegen zijn om identiek gedrag te vertonen. Dit uit zich niet alleen in een mening maar ook in materiële zaken zoals kleding en spraak. Jongeren de kans geven om een eigen mening te vormen is een van de belangrijkste pedagogische taken waar de samenleving een belangrijke rol in heeft.

Opvoeding

Vroeger was het gezag van de ouders onaantastbaar. Er moest gehandeld worden zoals de ouders dit wilden en tegenspraak was niet mogelijk. Discussie was dan ook uitgesloten en zo leerde je als kind niet om te argumenteren en je eigen mening te vormen. Hier is na de Tweede Wereldoorlog verandering in gekomen. De wereld is veranderd. Ouders en kinderen zijn méér en meer bereid om naar elkaar te luisteren en zich te laten beïnvloeden. Ook ouders leren van hun kinderen en tevens van de onderlinge contacten met andere ouders die weer een andere mening hebben. Mits men bereid is goed te luisteren en open te staan voor vernieuwing. Zo kunnen nieuwe gezichtspunten ontstaan. Soms is het heel interessant om voor jezelf eens na te gaan hoe je door beïnvloeding in de loop der jaren bent veranderd.

Veranderingen in de maatschappij

Veranderingen in de maatschappij zijn alleen mogelijk als mensen elkaar kunnen beïnvloeden. Ieder mens heeft een eigen referentiekader en komt vroeg of laat in contact met anderen die een andere achtergrond hebben. Door met elkaar van gedachten te wisselen ontstaat beïnvloeding en mogelijk nieuwe ideeën. Dit is alleen mogelijk in een open maatschappij waar mensen vrij met elkaar kunnen communiceren.

Meer mensen gaan reizen

Mensen gaan steeds meer op reis en leren andere culturen kennen. Door het contact met elkaar in een ander klimaat en met een andere cultuur kan het kleine vaderland een onderdeel van de wereld gaan vormen in je denkwereld. Daarom is het toe te juichen als er uitwisselingsprogramma's worden georganiseerd en jonge mensen een periode in een ander land kunnen gaan stage lopen of studeren. Je krijgt dan een ander mensbeeld wat de grenzen overstijgt en door de beïnvloeding die ontstaat krijg je een andere kijk op het leven.

Politiek probeert mening te beïnvloeden

In de politiek is het beïnvloeden van de kiezer een grote uitdaging. Soms ontstaat er een discrepantie tussen het behalen van zoveel mogelijk kiezers en datgene wat goed is voor het land. Dan is het van het grootste belang dat een politicus in staat is om uitleg te geven en mensen op een eerlijke manier te beïnvloeden en te overtuigen van zijn/haar standpunt. Het belang van de partij die zoveel mogelijk stemmen moet krijgen staat centraal en gelukkig zijn de meeste kiezers zich hier wel van bewust.

Social media

Via social media worden er veel meningen en opinies gedeeld. Mensen denken dat ze hier niet zo sterk door beïnvloed worden maar het tegendeel is waar. De wereld is veel toegankelijker geworden. We zijn onderdeel van een groter geheel en het nieuws uit de hele wereld stroomt bij je naar binnen. Veel zaken waar we vroeger geen kennis van hadden vragen nu dringend om een eigen mening. Tegenstellingen zijn groter geworden en het is soms moeilijk om een rustpunt te vinden om tot een eigen standpunt te komen. Daarbij moeten we niet denken dat we niet beïnvloed zijn geworden want door de veelheid aan informatie moeten we zelf onze gedachten vorm geven.
© 2015 - 2019 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…
Tips voor social mediaTegenwoordig zijn veel mensen lid van sociale netwerken ofwel social media. Bijvoorbeeld Hyves, Facebook en Twitter. Maa…
Social media als uitlaatklepmijn kijk opSocial media als uitlaatklepDat social media niet meer weg te denken is, is evident. Maar veel zaken ontwikkelen zich gaandeweg en dat geldt ook voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Mensen beïnvloeden elkaar méér dan we denken"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!