InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Hoe kan ik werk vinden

Hoe kan ik werk vinden

Hoe kan ik werk vinden De vraag ‘hoe kan ik werk vinden’ hoor je steeds vaker. Of je nu hoog of laag bent opgeleid, de spoeling op de arbeidsmarkt wordt als maar dunner. Het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), zeg maar het voormalige Arbeidsbureau, heeft waarschijnlijk ook al niets voor je. Je kunt op advertenties in kranten of in de huis-aan-huisbladen reageren, een open sollicitatiebrief schrijven, of je in laten schrijven bij een uitzendbureau. Maar de vraag is of het iets oplevert want de concurrentie is groot.

Werk vinden op marktplaatsen

Maar hoe vind je dan wel werk? Op internet zijn er steeds meer marktplaatsen voor werkzoekenden en werkgevers te vinden. Het grote voordeel is dat je een profiel met foto en een uitgebreide cv kunt plaatsen zodat die voor een werkgever direct toegankelijk is. Er kan gerichter gezocht worden naar mensen met bepaalde specialismen en vaardigheden. Daarom is het belangrijk om tijd en energie te steken in een goede cv. Waarin onderscheid jij je van anderen. Waar ben je het beste in. Wat zijn jouw competenties?

Hieronder worden drie van die arbeidsmarktplaatsen in het kort besproken.

Ikkan.nl

Deze website timmert nog maar kort aan de weg. Ikkan.nl is een typisch voorbeeld van een marktplaats waar iemand met andere talenten dan waarvoor die is opgeleid, een baan kan vinden. Er is een talentenvertaler te vinden op de website want het gaat om je competenties. Letterlijk is er te lezen: “Iedereen kan iets dat nuttig is op de arbeidsmarkt. Iets waar je vaak zelf geen oog voor hebt. Je kan meer dan je denkt.” En dat is vaak ook zo.

Iedereen

Of je nu hoog of laag bent opgeleid, autochtoon of allochtoon bent, werkgever, freelancer of werknemer, iedereen kan zich gratis inschrijven. Het is ook een heel leuke site. De moeite van het proberen waard.

LinkedIn

Voor de wat hoger opgeleiden is dit netwerk een ‘must’. De Engelstalige ‘community’ LinkedIn is een gratis sociaal netwerk dat gericht is op professionals op allerlei gebied. Je kunt als gebruiker een profiel aanmaken met informatie over opleiding en werkervaring.

Netwerk

De bedoeling is dat je via ‘connections’ met andere gebruikers een netwerk opbouwt. Je zoekt alle bekenden op die professioneel iets met jou te maken hebben of hebben gehad en linkt hen naar jou zodat jij ook zichtbaar kan worden op hun pagina. Het blijft altijd de keus van de ander of die dat wilt of niet. Voor jou geldt dat omgekeerd natuurlijk ook. LinkedIn kan je helpen met het geven van adviezen. Onder de bekenden kunnen ook ex-medestudenten zijn, familieleden of mensen uit je clubteam.

Vertrouwd

Op deze manier kunnen mensen via een zelfde connectie met elkaar in contact komen net als op een bijeenkomst, party of receptie. Het is vertrouwd omdat jij door anderen aan iemand wordt voorgesteld. Zo moet je dat zien. Zelf kun je weer anderen met elkaar in contact brengen. Je bouwt een echt netwerk op.

LinkedIn is ook enigszins te vergelijken met Hyves en MySpace. In september 2015 telt LinkedIn in Nederland 5,3 miljoen mensen met een profiel. LinkedIn staat op dat moment op de zevende plaats van de best bezochte websites in Nederland.

Freelance.nl

De website Freelance.nl is meer gericht op vraag en aanbod. De site is ingedeeld in relevante rubrieken waar je voor kunt inschrijven als werkgever of als freelancer, of allebei. Als freelancer kun je ook op zoek zijn naar iemand om samen die grote klus te klaren.

Pro

Je kunt je gratis aanmelden maar met een betaalde pro-status kun je een uitgebreid profiel aanmaken. Een abonnement kost ongeveer €40 op jaarbasis. Je kunt reageren met een standaardtekst op een oproep maar die ook aanpassen als dat beter aansluit op de vraag. Vraag en aanbod gaan snel op deze website omdat een oproep soms al binnen een uur gesloten wordt. Snel handelen is dus het devies.

Tot slot

Het gaat te ver om alle arbeidsmarktplaatsen in dit artikel te bespreken. Een aanvullend relevant lijstje is hieronder te vinden. Het is de moeite waard om ze eens nader te bestuderen. Op internet zijn er nog meer te vinden. Succes met het vinden van werk.
  • 123freelance.nl
  • Freelancetoday.nl
  • Jobradio.nl
  • Marktplaats.nl
  • Mediavacatures.nl
  • NationaleVacaturebank.nl
  • NuWerk.nl
  • ParttimeWerk.nl
  • Uitzendbureau.nl
  • Vacaturekrant.nl
  • Werk.nl
  • Xing.com
Gerelateerde artikelen
Passend werk bij ziekteWat houdt “passend werk” in? Is het mogelijk om passend werk te weigeren en welke consequenties heeft dit? Als u door ee…
Freelance werken met een WW-uitkeringFreelance werken met een WW-uitkeringWanneer je werkloos wordt en een WW-uitkering ontvangt wil je het liefst zo snel mogelijk weer aan de slag. Wellicht ver…
De zorgplicht van de werkgeverDe zorgplicht van de werkgeverEen werkgever heeft een zorgplicht. Die zorgplicht heeft als consequentie dat de werkgever bij een bedrijfsongeval aansp…
Freelance tekstschrijverFreelance tekstschrijverTekstschrijver is een gewild beroep. Veel tekstschrijvers werken op freelance basis. Het is namelijk moeilijk om een vas…
Outplacement: kosten, rechten & plichtenOutplacement is bedoeld voor werknemers die met ontslag zijn bedreigd. Zij komen vaak in aanmerking voor een outplacemen…
Bronnen en referenties
  • Recruiting Roundtable Nederland

Reageer op het artikel "Hoe kan ik werk vinden"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!