InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Zonder werk, wat dan te doen

Zonder werk, wat dan te doen

Zonder werk, wat dan te doen Tegenwoordig mag je blij zijn als je een baan hebt, want je hoort niets anders dan dat het overal niet goed gaat. Omdat er veel gesproken wordt over de recessie, de crisis gaan consumenten steeds minder besteden. Hierdoor komen fabrikanten en tussenhandel en winkels in de problemen, en aanverwante branches. Maar nu zult u de pech hebben dat u wordt ontslagen. Zonder werk, wat dan te doen. Wat moet u doen en wat kunt u doen en wat voor mogelijkheden heeft u.

Baan kwijt, wat te doen?

Veel mensen die nu nog een baan hebben kunnen zomaar ineens te horen krijgen dat ze hun baan niet meer langer hebben. Waarschijnlijk vele tienduizenden mensen zullen hun baan verliezen. Maar wat moet u als het u onverhoopt overkomt. Er zijn veel regeltjes waar u zich aan moet houden om aanspraak te kunnen maken op een uitkering. Het is niet zomaar vanzelfsprekend dat u maar gelijk een uitkering krijgt. Maar als u ontslagen wordt heeft u de mogelijkhied om een WW-uitkering aan te vragen.

Er zijn wel verschillende eisen voor u in aanmerking komt;

  • U moet minstens 6 maanden een baan hebben gehad.
  • Hoe hoog uw uitkering zal zijn wordt bepaald aan de hand van de tijdsduur van werken in afgelopen tijd, uw arbeidsverleden.
  • Uw ontslag moet niet uw eigen schuld zijn.
  • Niet ouder dan 65 jaar.

Iedereen die verzekerd is heeft recht op een WW-uitkering. Ook mensen die werkzaam zijn in in de sociale werkvoorziening zijn in pricipe verzekerd. Het is belangrijk dat u zich zodra u daadwerkelijk zonder werk bent zo spoedig mogelijk inschrijft bij het UWV WERKBEDRIJF, eerst was dit het CWI. U kunt eerder inschrijven maar dan moet wel de datum bekend zijn van de eertste dag dat u ook daadwerkelijk ontslag krijgt. Anders op de eerst dag van uw werkeloosheid of binnen een week.

Het is niet noodzakelijk om daadwerkelijk ook naar het UWV WERKBEDRIJF toe te gaan, ze hebben ook een eigen website, www.UWV WERKBEDRIJF.NL en daar kunt u via de computer inschrijven. Soms komen mensen er niet uit of hebben geen computer voor deze groep mensen is het mogelijk om een formulier in te vullen op het UWV kantoor.

Voor het aanvragen van de WW-uitkering moet u tenminste het volgende bij u hebben;

  • Adresgegevens van alle werkgevers waar u gewerkt heeft.
  • Datum in dienst en datum uit dienst desbetreffende werkgevers.
  • Burger servicenummer (voorheen sofinr).
  • Bij het bezoeken van het UWV bent u veplicht zich te legitimeren met een paspoort of identiteitskaart, deze moet geldig zijn, niet toegestaan is een rijbewijs.

Het UWV WERKbedrijf kan u helpen met een reïntegratie advies, dit advies heeft betrekking op eventuele trainingen en/of opleidingen die uw kansen op een baan kunnen vergroten.

Hoe hoog is de uitkering

U krijgt de eerste 2 maanden 75 procent van uw laatst genoten salaris, dan wordt het 70 procent. Er zijn wel bovengrenzen vastgesteld waarover het percentage mag worden berekend, aan de hand van het hoogste betallde dagloon wordt dit vastgesteld, en waar het hoogste bedrag betaald is aan WW-premie. Per gewerkt jaar heeft u recht op 1 maand uitkering, met een duur van maximaal 38 maanden in zijn totaliteit (drie jaar en twee maanden).

De WW-uitkering wordt beeïndigd als;

  • Als u een baan gevonden heeft en weer gaat werken.
  • Als er een aanwijsbaar feit is dat bevestigd dat u onterecht een uitkering krijgt, ontslag door eigen schuld etc.
  • Als de maximale tijdsduur verstreken is waarin u recht heeft op uitkering
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een uitkering aanvragenEen uitkering aanvragenHet is niet leuk, maar het kan je overkomen. Je raakt werkeloos. Dat wil automatisch zeggen, dat je een aantal zorgen er…
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
Zo werkt de WW-uitkeringDoor de huidige crisis gaan steeds meer bedrijven failliet of vallen er gedwongen ontslagen. Maar wat nu als men als wer…
Waar hebt u recht op na ontslag?Na ontslag moet u in eerste instantie zorgen dat u een vervangende uitkering krijgt. In hoeverre u recht hebt op een WW-…

Reageer op het artikel "Zonder werk, wat dan te doen"

Reacties

Carol, 10-10-2010 00:52 #3
Ik maak momenteel gebruik van EU rechten als werknemer in London. Ik heb vernomen dat ik met ingang van 1 januari geen baan meer zal hebben omdat dit naar Bulgarije verplaatst wordt. Hoe kan ik me inschrijven als werkzoekende in Rotterdam? Welke rechten heb ik op basis van mijn werkgeschiedenis in het Verenigd Koninkrijk? Dank je wel.

Ckonemann (infoteur), 05-04-2009 16:49 #2
Hallo Rob zorg dat u ingeschreven staat bij uitzendburo's en verstuur zelf open sollicitaties naar basischolen en andere scholen en laat weten dat u beschikbaar bent voor judo lessenem/of beveiliging, wat betreft het oprichten van een stichting is het belangrijk dat u deskundig advies krijgt ik denk zelf dat u bij de Kamer van koophandel moet zijn voor een deskundig advies, over wat te doen en wat de wettelijke vereisten en regels zijn. Ik wens u veel succes, met vriendelijke groet carl.

Rob Bergsma, 22-03-2009 10:46 #1
Ik verlies mijn baan binnen 4 maanden, ik ben judoleraar/beveiliger, op dit moment werk ik nog bij een bedrijf die judolessen geeft op basisscholen, het liefst wil ik hiermee doorgaan en wil ik graag een stichting oprichten evt gecombineerd met beveiligingswerk. wat kan ik doen?

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 21-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 3
Schrijf mee!