InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe word je vrolijker en hoe krijg je de slappe lach?

Hoe word je vrolijker en hoe krijg je de slappe lach?

Hoe word je vrolijker en hoe krijg je de slappe lach? Lachen is gezond. Maar wat als er voor je gevoel niks te lachen valt? Sommige problemen maken een mens in het dagelijks leven gewoon droevig en daar is niet altijd iets tegen te doen. Maar als er eigenlijk geen reden is om je triest te voelen en je bent het toch, dan kan je de volgende tips eens proberen.

Lachen, ook als er niets te lachen valt

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die veel lachen, vrolijker worden. Zodra de mondhoeken omhoog gaan blijkt er een stofje in onze hersenen aangemaakt te worden waardoor je vrolijker wordt. Trek je mondhoeken dus op, glimlach en kijk of het werkt. Nog een belangrijke tip als het aankomt op lachen: fake eens de slappe lach... Dat wil zeggen: doe alsof je de slappe lach hebt, dus lach luid (je acteert dan luid gelach) sla jezelf op de dijen van het (namaak) lachen en probeer allerlei soorten luid gelach na te bootsen. Wees melig op commando, doe alsof je je een breuk lacht. Als je het goed doet (zodat het net echt lijkt) is de kans zeer groot dat je 'namaak lachen' in echt lachen overgaat. Geen idee waarom, maar lachen is vreselijk lachwekkend.

Wat kan je nog meer doen om vrolijker te worden?

  • Verzamel wat energie en ga naar een lachfilm. Je kunt ook een lachfilm op DVD bekijken die je al eerder gezien hebt en waarvan je zeker weet dat je die film leuk vindt. Als je eenmaal lacht, word je vanzelf vrolijker. Het is nog leuker als je de film samen met anderen bekijkt.
  • Geluk in de liefde maakt mensen vrolijker, euforisch zelfs. Houd dus je ogen en oren open op zoek naar de ware liefde.
  • Uitgaan met een vriend of vriendin, of met een groepje, daar knapt een mens vaak van op. Ook als je alleen uitgaat en je ontmoet leuke mensen, kan je een stuk vrolijker worden.
  • Als je iemand op bezoek hebt en je bent ouder dan 18, kan een glaasje wijn of bier je soms een oneindig stuk vrolijker maken. Niet te veel alcohol drinken natuurlijk, want dan word je er alleen maar ziek van.
  • Moppen zijn misschien al zo oud als de mensheid zelf, maar het is nog altijd een goed middel om iemand aan het lachen te maken. Is er niemand in je omgeving die jou een mop kan vertellen, zoek dan naar moppen op het internet.
  • Mensen worden over het algemeen vrolijker van knuffelen en (als ze eenmaal volwassen zijn) ook van vrijen.
  • Goede muziek, maar dan wel een beetje vrolijke muziek, daar kan je humeur behoorlijk van opvijzelen.
  • Een feestje geven, daar word je vrolijk van.
  • Sporten heeft een positieve invloed op ons humeur.
  • Je doel bereiken geeft je het prettige gevoel dat je geslaagd bent, probeer dus kleine doelen te stellen die je kunt bereiken. Daar word je vrolijk van.
  • Veel mensen worden vrolijk als ze even gaan shoppen. Blijkbaar vinden we het prettig om onszelf te verwennen met iets nieuws.
  • Een huisdier helpt tegen eenzaamheid en kan je dus vrolijker maken.
  • Van iets lekkers eten kunnen we vrolijker worden. Uit eten gaan en iets lekkers drinken op een terras of in een café, kan ons ook heel vrolijk maken.
  • Chocola blijkt mensen vrolijker te maken, maar eet er niet te veel van.
  • Mensen moeten op een of andere manier vaak lachen om zweetvoeten, neuspeuteren, boeren en winden laten, verhalen over drollen, braaksel en om naakte medemensen.
  • Feestwinkels verkopen dingen waar sommige mensen vrolijker van worden.
  • Een goed gesprek over je problemen kan je opluchten en daarna voel je je vrolijker.
  • Zorg dat je traanbuizen niet verstopt raken en durf te huilen als je daar behoefte aan hebt, daarna kan je je namelijk een heel stuk vrolijker voelen.
  • Zoek regelmatig andere mensen op en probeer te voorkomen dat je te veel alleen bent. Pak eens de telefoon en bel iemand om iets af te spreken.

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen waar je vrolijker van kunt worden. Als mensen echt erg somber zijn, bestaan er ook medicijnen die in veel situaties helpen en die de somberheid kunnen wegnemen. Alle mensen zijn in hun leven wel eens somber, en soms duurt een dergelijk sombere periode langer dan een paar dagen. Ook al denk je dat somberheid nooit meer overgaat, in vrijwel alle gevallen gaat het wel over, ook al kan je je dat nauwelijks voorstellen. Somberheid duurt net als vrolijkheid of geluk, niet voor altijd. Het leven is nou eenmaal net als een rivier, het water staat hoog of laag en het stroomt maar een kant op. Tegen de stroom op zwemmen heeft weinig zin, dat put je uit. Gewoon mee stromen met de rivier totdat je weer aan land komt, is het beste. Ondertussen is het verstandig (en het vergt wel wat doorzettingsvermogen) om jezelf een beetje te helpen door dingen waar je vrolijker van kunt worden, uit te proberen. Het is belangrijk in het leven dat je een goede vriend voor jezelf kunt zijn.

To love oneself is the beginning of a lifelong romance.
Oscar Wilde.

Als het niet lukt om vrolijk te worden, wat dan?

Als het je niet lukt om vrolijker te worden en als je last hebt van somberheid, dan kan er sprake zijn van een depressie. Neem dan contact op met je huisarts. Die kan je helpen uitzoeken waar het door komt en wat er tegen te doen is.
Gerelateerde artikelen
Lachen is gezondLachen is gezondLachen geeft je een goed gevoel, breekt het ijs, versterkt het immuunsysteem. Er bestaan verschillende soorten lachen, v…
Vrienden maken: de kracht van een lachVrienden maken: de kracht van een lachHoe maak je een uitstekende eerste indruk op anderen? Hoe maak je een goede eerste indruk op toekomstige vrienden? Heeft…
Een hartelijke lach activeert het hele lichaamEen hartelijke lach activeert het hele lichaamIedereen kent de uitspraak:”Lachen is gezond”, maar waarom is lachen eigenlijk gezond? Een hartelijke lach heeft niet al…
Kinderfeestje - moppentrommelKinderfeestje - moppentrommelIeder kind kent er genoeg van; moppen. Van die ene overbekende mop over Jantje tot hele humoristische, of zelfs zelfbeda…
Lachtherapie: lachen is gezondLachtherapie: lachen is gezondLachen is leuk, het voelt goed en het is nog gezond ook. Lachen heeft positieve effecten op zowel ons lichaam als op onz…

Reageer op het artikel "Hoe word je vrolijker en hoe krijg je de slappe lach?"

Reactie

Bert, 29-08-2012 23:59 #1
Ik ben ook vaak somber. Ik ben bang om mijn ouders te verliezen. Ik heb al een vriend verloren. Ik pieker wat af en ik ben vaak duizelig. Mensen begrijpen mij niet. Hoe kan ik wat vrolijker worden? Groeten van Bert Reactie infoteur, 30-08-2012
Mogelijk word jouw somberheid veroorzaakt door angst. Angst om menen te verliezen. Dat menen je niet begrijpen komt omdat we niet allemaal hetzelfde denken, voelen, meemaken en reageren. Jij hebt een vriend verloren, misschien ben je je daardoor bewust hoe snel je iemand verliezen kunt. Dat geeft je misschien het gevoel dat niets zeker is in het leven, en dus maakt dat je bang en de angst is weer vermoeiend en deprimerend.
Inderdaad is niets zeker in het leven maar wat dat betreft zit iedereen in hetzelfde schuitje. Leven is echter wel gericht op de wil end e kracht om te leven en te overleven, dus aan de ene kant lijkt het allemaal kwetsbaar maar aan de andere kant is het leven ook heel sterk. Ook relaties kunnen heel sterk zijn. Nou ja, ik denk maar een beetje mee en misschien heb ik het helemaal niet bij het rechte eind. Maar als je angst hebt om te verliezen, of verlatingsangst hebt, dan is het echt goed om daar eens met iemand over te gaan praten die daar ervaring mee heeft. Je kan namelijk wel van dat vervelende gevoel afkomen, maar dan is praten met mensen met ervaring op het gebied van angst en somberheid, wel belangrijk. Begin dan bij je huisarts, dat is de eerste, en belangrijkste stap.

Als je dat niet wilt of nog niet wilt, dan kan het helpen om:
1. afleiding te zoeken bij mensen die jou vrolijk maken
2. praten over je angst met je ouders
3. meer in het moment gaan leven in plaats van steeds bedenken wat er eventueel in de toekomst allemaal voor erge dingen kunnen gebeuren
4. Zelfstandiger proberen te worden zodat je je eigen kracht leert kennen, en dat je ontdekt dat je als zelfstandige volwassenen niet zo afhankelijk bent van anderen om gelukkig te zijn
5. Pluk de dag, carpe diem… Dus: geniet van het moment in het hier en nu. Het verleden ligt immers achter ons, en de toekomst kennen we niet. We hebben (net als de dieren) slechts alleen het hier en nu

Infoteur: Kisses
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!