InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat moet je eten tijdens de examens?

Wat moet je eten tijdens de examens?

Wat moet je eten tijdens de examens? Examen, OVSG-toets, tentamen of CITO-toets. Het maakt niet uit hoe ze heten, al die overhoringen brengen de nodige stress en vermoeidheid met zich mee. Om hier tegenin te gaan, kan je maar best gezond en gevarieerd eten. Sommige levensmiddelen stimuleren de hersenen echter meer dan andere. Wat moet je nu juist eten tijdens de examens?

Examens

Examen, tentamen, OVSG-toets of CITO-toets. Hoe ze nu juist heten en wanneer ze worden afgenomen, speelt niet echt een rol. Al deze overhoringen brengen stress en vermoeidheid mee voor diegenen die ze moeten afleggen. Naast veel bewegen, op tijd gaan slapen en rustig blijven, speelt ook de voeding die je naar binnen speelt tijdens deze periode een grote rol. Natuurlijk moet je altijd gezond eten maar sommige voedingsstoffen hebben nu eenmaal de eigenschap de hersenen meer te stimuleren dan andere. En die heb je dus extra nodig tijdens de examens!

Voeding die de hersenen stimuleert

Zonder in detail te treden over welke vitaminen, mineralen en proteïnen er nu juist in het eten zit en wat het effect is (we zijn nu eenmaal geen dokters of diëtisten), vind je hier een lijst met voedingsmiddelen die de hersenen stimuleren.
  • bessen allerhande: rode bessen, blauwe bessen, cranberries, acaibessen, frambozen, aardbeien, etc.
  • eieren: hiervan kan je er gerust vier à vijf per week eten, liefst gewoon gekookt
  • bladgroenten: spinazie, ruccola, sla, waterkers
  • groene groenten: paprika, bonen, erwten, avocado
  • mager rundvlees
  • lever
  • pure chocolade, hoe puurder hoe beter
  • zalm: zo'n driemaal per week. Kan ook gerookt voor op de boterham.
  • vette vis: forel, sardientjes, makreel, haring, tonijn
  • zeevruchten en schaaldieren
  • broccoli en alle koolsoorten (savooikool, bloemkool, groene kool, witte kool, Chinese kool, spruitjes, etc.)
  • kaneel en oregano
  • noten: vooral walnoten en cashewnoten
  • zaden: lijnzaad, sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten
  • volkoren graan: brood (tussen 13 en 21 jaar kan je gerust 5 sneden brood per dag opeten), pasta, rijst
  • yoghurt, kwark en karnemelk
  • veel water drinken
  • groene thee
  • druiven
  • tomaten, vooral gekookt
  • knoflook
  • appels, kiwi en pruimen
  • olijfolie en walnotenolie
  • koffie: zo'n twee kopjes per dag. Geeft een boost, dus kan ook net voor je naar een examen vertrekt. Oppassen als je niet gewoon bent om koffie te drinken. Kan op je darmen slaan en dan heb je natuurlijk een probleem! Liefst koffie zonder suiker.
  • voor wie al wat ouder is: een glaasje rode wijn
  • banaan: een banaan geeft korte energie. Je kan dus best een banaan eten voor je aan het examen begint

Ik ben toch geen konijn!

Als je de lijst hierboven ziet, ga je misschien denken dat dit het dieet van een koijn of een eekhoorn is. Het is gewoon een kwestie van combineren. Noten allerhande en granen bijvoorbeeld vind je gecombineerd in een lekker notenbrood. Als je het lust, kan je ze natuurlijk ook zomaar uit het vuistje eten. Eet je volkoren pasta met een zelfgemaakte tomatensaus met knoflook en oregano, dan heb je ook weer vier ingrediënten gecombineerd. Zalm en broccoli met als toetje een appel met kaneel. 's Morgens een yoghurt met granen en verse bessen, gevolgd door een gekookt eitje met een bruine boterham. Mager rundvlees met spinazie. Als toetje een kiwi of een appel. Tussendoor veel water drinken en nu en dan een kopje groene thee. Voor het examen een kop koffie, zonder suiker. Je kan eindeloos combineren en variëren. Zo kan je zeker twee à drie weken gezond eten zonder moeite.

Eet gevarieerd en regelmatig

Het is van groot belang om tijdens de examens regelmatig te eten. Vergeet vooral het ontbijt niet. Het is de belangrijkste maaltijd van de dag en geeft je terug energie na een nachtje slaap. Zonder eten naar een examen gaan is geen goed idee, omdat je dan zeker een dipje gaat krijgen tijdens het examen. Na het examen even ontspannen met een kopje thee. 's Middags ook even tijd nemen om te eten. Studeren en examens afleggen vergen heel wat energie, de reserves moeten dus tijdig aangevuld worden. Neem 's avonds ook pauze tijdens een licht maar vitaminenrijk avondmaal. De sfeer aan tafel moet ontspannen en gezellig zijn. Spreek over iets anders dan over de examens. Vertel moppen of anekdotes. Lachen is gezond, ook en vooral tijdens de examens. Een gezellig avondmaal laat je toe om even stoom af te blazen en je batterijen terug op te laden.

Wat moet je vooral laten tijdens de examens?

  • gefrituurd en gebakken voedsel (daarom is een gekookt eitje beter dan een gebakken)
  • vetten en suikers (daarom moet het pure chocolade zijn en geen melk- of witte chocolade). Van vetten en suikers word je loom en slaperig, om nog maar te zwijgen van de kilo's die je er mee vergaart.
  • snoep, fris- en energiedrank (te veel suikers)
  • ontbijt overslaan
  • diëten tijdens de examens

Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Cito-toets 2014: Data en informatieDe Cito-toets 2014: Data en informatieIn februari 2014 is het weer zover. Op zo'n 85% van de basisscholen buigen de leerlingen uit groep 8 zich over de Cito-t…
De Cito-toets oefenenDe Cito-toets oefenenDe Cito-toets in groep 8 bepaalt voor een groot deel naar welk niveau de kinderen zullen gaan op het voortgezet onderwij…
De Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieDe Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieIn april 2015 is het dan eindelijk zover. Dan wordt voor de eerste keer de Cito-toets nieuwe stijl afgenomen. Grootste v…
Vakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingVakbekwaamheid code 95 halen: basiskwalificatie & nascholingHoe haal je je vakbekwaamheid code 95 snel en goedkoop? Onder welke regeling val je gezien de datum waarop je je rijbewi…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…

Reageer op het artikel "Wat moet je eten tijdens de examens?"

Reactie

Somebody, 10-11-2015 08:18 #1
Ik vind het een beetje roekeloos om zo neer te zetten 'vetten beter laten… om nog maar te zwijgen over de kilo's die je er van aankomt' Je hebt gewoon een gezonde hoeveelheid vetten nodig, ook als je toetsen maakt. Natuurlijk moet je geen overvloed, maar dat kan je overal over zeggen. Vetten heb je juist nodig voor het goed functioneren van de hersenen, dus je mag hier juist geen tekort van hebben tijdens toets periodes. Verder is het ook zeker niet zo dat je aankomt van een goede hoeveelheid vetten.
S.A.

Infoteur: Mapa
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: School
Reacties: 1
Schrijf mee!