InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bacteriedodende handgel

Bacteriedodende handgel

Bacteriedodende handgel Er zijn vele soorten bacteriedodende handgel in de handel. Deze zorgen voor hygiënische verzorging van de handen zonder dat er water of zeep aan te pas komt. Ideaal voor onderweg, wanneer er geen mogelijk is tot handen wassen. Welke merken zijn er? Is dit een succes en kan je de handgel ook nog voor andere doeleinden gebruiken?

Gebruik van handgel

Wanneer je deze handgel gebruikt, doe je een klein beetje gel (ter grootte van een erwt) op de handen. Je wrijft de handen in en over elkaar om de gel te verspreiden. Zo maak je de handen schoon. Handig voor onderweg, tijdens een dagje uit met het hele gezin of een bezoekje aan de kinderboerderij of speeltuin. Kortom: overal waar je niet direct een kraan in de buurt hebt. De gel wordt geleverd in een tube of in een pompflacon. De tube is het handigst voor in je handtas of dashboardkastje.

Handgel dood bacteriën

De bacterie en virusdodende handgel doodt alle pathogene organismen, niet alleen bacteriën en virussen maar ook schimmels en gisten. Ook gevaarlijke bacteriën zoals de MRSA (ziekenhuisbacterie) worden gedood door de handgel. Volgens de KCT (Kinetische Challenge Test) doden de meeste handgels met alcohol binnen een minuut alle schadelijke bacteriestammen.

Merken handgel:

  • Herôme
  • Kenosept
  • Toly
  • Daklasept
  • Hygicare
  • Durable
  • ook Kruidvat en HEMA hebben hun eigen merk handgel.

Voetschimmel

Wanneer je erg gevoelig bent voor voetschimmel, is het geen gek idee om na een bezoek aan het zwembad, de voeten goed in te smeren met deze gel. De gel doodt namelijk ook de Trichophyton rubrum en Trichophyton mentagrophytes. Deze schimmelinfecties zijn verantwoordelijk voor voetschimmel en kalknagels. Sowieso is het geen gek idee om de voeten in te smeren met deze gel wanneer je op een locatie bent geweest waar meerdere mensen op blote voeten rondlopen. Denk aan een kleedkamer van een sportschool.

Is het goed om vaak je handen te wassen?

Het kan in ieder geval geen kwaad om geregeld je handen te wassen en volgens het ministerie van Volksgezondheid lopen mensen die vaak hun handen wassen minder kans om besmet te raken met het influenzavirus. Geadviseerd wordt om minimaal 6 keer per dag de handen te wassen en dan in ieder geval na ieder toiletbezoek en voor iedere maaltijd.

Ingrediënten van de handgel zijn over het algemeen: aqua, alcohol, propylene glycol, triisopropalonamine, PEG-60 almond, glycerines, acrylates/C10-30 alkyl acrylate crosspolymer, parfum. De handgel bevatten dus alcohol. Dit kan de huid uitdrogen, ondanks de glycerine die vaak ook aan de handgels is toegevoegd. Wanneer je snel een droge huid hebt, kan je het beste direct na de handgel een handcrème gebruiken om uitdroging te voorkomen. Er zijn tegenwoordig ook handgels op de markt zonder alcohol. Deze bevatten het ingrediënt Benzalconiumchloride. Dit kiemdodend middel helpt tegen vele bacteriën maar heeft een minder uitgebreide bacteriedodende werking dan de middelen met alcohol.

Niet laten slingeren

Om verkeerd gebruik van handgel te voorkomen is het wel handig om de tube niet te laten slingeren. Kinderen kunnen het middel per ongeluk opdrinken met alle gevolgen van dien. In Amerika zijn al diverse tieners opgenomen in het ziekenhuis nadat ze handgel hadden gedronken. Ze wilden op deze manier dronken worden (het middel bevat meer dan 60 % alcohol), maar belandde in plaats daarvan in het ziekenhuis.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep en desinfecterende handgelMexicaanse griep en desinfecterende handgelDe Mexicaanse griep is uitgegroeid tot een pandemie. We moeten ons erop voorbereiden dat deze griep ook in ons land hard…
Was je handen goedWas je handen goedWas jij je handen wel goed? Handen wassen wordt ons al van jongs af aan geleerd. Maar is handen wassen ook echt nuttig e…
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Strikt genomen is zwemmerseczeem is geen echt eczeem maar een schimmelinfectie, beter bekend als de zogenaamde voetschim…
Bronnen en referenties
  • Herôme Handgel verpakking
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/487/Drugs/article/detail/1428966/2012/04/25/Trend-bij-Amerikaanse-tieners-dronken-worden-door-handgel.dhtml

Reageer op het artikel "Bacteriedodende handgel"

Reacties

Yolanda, 13-02-2016 10:50 #6
Ik gebruik graag desinfecterende handgel. Heb het thuis ook op het toilet staan. Hygiënisch en handig in het gebruik. Nu lees ik toch weer dat handgel schadelijk is en zelfs niet werk? Wat is nu waar? Reactie infoteur, 16-02-2016
Ik heb dit ook gelezen en ben hier nogal verbaast over. Desinfecterende handgel wordt zelfs in ziekenhuizen gebruikt en wanneer dit niet goed zou zijn voor de gezondheid, zouden zij (neem ik aan) de eerste zijn die hiervan op de hoogte zijn. Aangezien het desbetreffende artikel geen enkele bron of onderzoek aanhaalt, valt dit ook niet te verifiëren. Ik houd de informatie hierover in ieder geval goed in de gaten en zodra er meer bekend is en dit tot gevolg heeft dat het artikel niet meer klopt, zal ik het ook zeker aanpassen.

D., 28-10-2015 09:30 #5
Voor een optimale werking van een desinfecterend middel is een ethanol concentratie van 60%-90% nodig. Hierbij worden de meeste bacteriën, schimmels en sommige virussen gedood. Het heeft echter geen effect op de sporen van sommige bacteriën. En nog even voor de volledigheid: de MRSA bacterie is géén virus.

Tio, 13-05-2014 16:58 #4
Toen de Mexicaanse griep in omloop was hadden ze op de toonbank van de supermarkt ook bacterievrije handgel om te voorkomen dat mensen besmet raakten na het aanraken van supermarktkarren en andere dingen. Een bacterie of virus is zo verspreid.

Tio, 09-04-2014 14:33 #3
In de supermarkt deelden ze ook antibacteriële gel uit. Daar konden mensen hun handen insmeren met antibacteriële gel. Want ze komen allemaal met hun handen aan de boodschappenkar of de hengsels van een boodschappenmandje en daar kunnen bacteriën opzitten waar je griep van kunt krijgen. Bijv. toen met de Mexicaanse griep hadden supermarkten de antibacteriële gel op hun toonbank staan en hier konden mensen zich mee insmeren nadat ze een boodschappenkar hadden vastgehouden. Ik denk dat het wel scheelt en dat het bacteriedodend is want ik had een oppervlakkig snijwondje en nadat ik die antibacteriële gel had ingesmeerd beet het enigszins, dus ik denk wel zeker dat het meer doet dat water en zeep alleen. Vooral als je geen zeep en water bij de hand hebt en je wilt je handen ontsmetten van bacteriën is dit de methode om dat te doen.

Tessa Demuynck, 10-12-2013 21:56 #2
Infoteur,

Ik heb een wetenschappelijke richting gedaan en in het labo hebben we getest of handen wassen helpt bij het doden van bacteriën. Als u alleen uw handen wast met stromend water, dan worden er helemaal geen bacteriën verwijderd, ze worden alleen los gemaakt van uw hand. Als u uw handen afdroogt, en met zeep gewassen heeft, dan worden ze wel verwijderd. Met antibacteriële gel gaan ze werkelijk dood. Reactie infoteur, 11-12-2013
Dank u voor uw reactie. Ik ben blij dat u onderzoek aantoont dat antibacteriële gel bacteriën werkelijk dood. Mijn antwoord indertijd was vanwege nieuwsberichten dat handen schoonmaken met de gel zonder ze te wassen weinig effectief was. Hoe staat het volgens uw onderzoek daarmee? Wat is het effect wanneer je de gel gebruikt en de handen hierna laat opdrogen, zonder water en handdoeken te gebruiken?

Willem Hoogeveen, 29-04-2013 19:43 #1
Uit laatste testen blijkt dat de gel de bacterie over de hand verspreid en niet dood. In hoeverre is de gel nog te vertrouwen als desinfecterend? Reactie infoteur, 01-05-2013
Desinfecterende handgel dood wel bacteriën, maar lang niet alle bacteriën. Volgens onderzoek is het gebruik van desinfecterende handgel net zo effectief als het wassen van je handen met alleen maar water. Stromend water verwijderd namelijk de bacteriën, ze stromen samen met het water door het afvoerputje. Handen wassen met zeep blijft het meest hygiënisch, maar wanneer er geen kraan voor handen is, is desinfecterende handgel een alternatief.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!