H&M: Het geheim van Hennes & Mauritz
Je kent het misschien wel: Je hebt net een nieuw kledingstuk gekocht en je bent in de veronderstelling dat dit toch echt een origineel item is, maar het volgende moment zie je de helft van de stad ermee lopen. Dat is vaak het geval wanneer je kleding bij H&M koopt. Wat maakt H&M nou zo mateloos populair? Kun je met kleding van H&M er toch origineel bijlopen? Heeft H&M te lijden onder de huidige economische crisis?
Hennes en Mauritz staat bekend om zijn modebewuste kleding met een scherpe prijs. Voor een klein prijs heb je de mogelijkheid je volledig in het nieuw te steken. Maar hoe kan dit concern zulke modebewuste kleding tegen zo’n scherpe prijs verkopen?
Productieproces
Een van de vele geheimen van het succes van
H&M is de snelheid waarmee de kledingstukken geproduceerd worden. Duurt het in een gewone kledingwinkel wel 6 tot 9 maanden voordat een nieuwe collectie in de winkels kan liggen, bij de
H&M is dat vaak niet meer dan 3 tot 6 weken.
H&M is tevens een multinational; dit betekent dat ze veel concerns in verschillende landen heeft. Het zal dan niet verbazen dat dit productieproces veelal in Aziatische landen plaatsvindt, waardoor de kleding goedkoop gemaakt kan worden. Toch hoeft men niet bang te zijn dat de kleding gemaakt wordt door middel van kinderarbeid of slechte arbeidsomstandigheden. In 2004 heeft
H&M namelijk een overeenkomst ondertekend waarmee het aangaf de rechten van de 60.000 werknemers te garanderen. Hiermee wil het de slechte omstandigheden waarmee werknemers in de textielindustrie te maken hebben verbeteren.
H&M neemt daarmee een duidelijk standpunt in tegen kinderarbeid en schending van de mensenrechten. Ook heeft het concern in 2007 een kledinglijn geintroduceerd van biologisch verbouwd katoen. De kleding is herkenbaar door een speciaal label. Door dit biologisch geteelde katoen heeft de
H&M een aandeel in de zogenaamde
'fair trade', waarbij voor de producten uit ontwikkelingslanden eerlijke prijzen betaald worden.
Online winkelen
Geen zin om uit je luie stoel te komen? Op je dooie gemakje kleding bekijken zonder hysterische vrouwen die nog net een kledingstuk uit je handen grissen? Geen zin in een enorme rij bij de kassa? Het hoeft allemaal niet meer sinds 2006, het jaar waarin
H&M hun
online webwinkel opende. De
webwinkel is onderhand al mateloos populair. Zo populair zelfs dat sommige kledingstukken al snel niet meer aan te slepen zijn, zoals dat gebeurde met de beperkte collecties van bekende ontwerpers zoals
Stella McCartney en
Fiorucci. Nadeel van het
online winkelen is dat de kleding niet gepast kan worden, en er een (relatief klein) bedrag aan verzendkosten moet worden betaald. Ook duurt het soms wat langer voordat de kleding geleverd kan worden.
Bekende ontwerpers
Goedkope designkleding van bekende ontwerpers. Het klinkt onmogelijk, maar niets is minder waar bij
H&M. Er wordt door de ontwerpers continu gekeken naar nieuwe trends. Inspiratie wordt gehaald uit films, muziek, bekende pop- en filmsterren en de catwalk.
H&M ‘maakt’ kleding hip: Er worden dingen verkocht waar de klant in eerste instantie nog wat huiverig voor is.
H&M introduceert geleidelijk deze nieuwe items, waardoor klanten aan het idee gewend raken en het op den duur geweldig vinden. Tevens maakt
H&M gebruikt van de diensten van bekende modeontwerpers: onder andere
Stella McCartney, Karl Lagerfeld, Elio Fiorucci, Robert Cavalli en
Viktor & Rolf ontwierpen kleding voor het bekende concern. De collectie was geen lange tijd beschoren, drommen mensen stonden voor openingstijd in de rij om een kledingstuk te bemachtigen. Bij de collectie van Cavalli was in sommige winkels alles in één uur uitverkocht.
Toch origineel zijn?
Wat kun je doen om met deze veelgekochte kleding toch origineel te blijven? Het antwoord is simpel; combineren en nog eens combineren.
H&M verkoopt namelijk talloze basic kledingstukken, die goed te combineren zijn met allerlei accessoires. Pimp je kledingstuk met een leuke broche of leuke ketting. Ook kan de kleding gecombineerd worden met andere merken, of met vintage kleding. Wil je echt origineel zijn en met een uniek kledingstuk rondlopen dan is H&M misschien niet de aangewezen winkel voor jou.
H&M en de economische crisis
Ook
H&M heeft het zwaar onder de huidige
economische crisis. Hiermee wordt goed duidelijk hoeveel invloed de
kredietcrisis op de prijzen in de winkel heeft. De huidige daling van de winst bedraagt zo’n 11 procent en is daarmee de grootste daling is zeven jaar tijd. Een van de oorzaken van deze winstdaling is dat er te lage prijzen werden gehanteerd. Hierdoor werd er nog nauwelijks winst gemaakt op een kledingstuk. Desondanks staat
H&M nog steeds in de top, ook de concurrenten hebben te lijden onder de crisis en dus blijft
H&M relatief scherpe prijzen hebben.