InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Veel risico bij strenge vorst, zowel thuis als op de weg

Veel risico bij strenge vorst, zowel thuis als op de weg

Veel risico bij strenge vorst, zowel thuis als op de weg Tijdens vorstperioden moeten we op veel zaken extra alert zijn. Niet alleen ter wille van onze gezondheid en die van onze kinderen, maar ook ter voorkoming van materiële schade. Sneeuw, gladheid en extreme koude vereisen zowel binnenshuis als buitenshuis, essentiële voorzorgsmaatregelen willen we niet lichamelijk of financieel de dupe worden. Onderstaand een aantal nuttige tips, bijv. ter voorkoming van ernstige waterschade vanwege een bevroren waterleiding in uw woning.

Tips bij voorspelling van extreem winterweer

Als de weersvoorspelling luidt dat we met strenge vorst in combinatie met harde wind te maken krijgen, al dan niet gepaard gaande met winterse neerslag, is het belangrijk die meteorologische voorspellingen te blijven volgen totdat de dooi weer aantreedt. Alleen op die manier kunnen we voortdurend de juiste preventieve maatregelen nemen ter voorkoming van persoonlijke en materiële schade. Neem sowieso de verkeerswaarschuwingen via de media serieus. Ga bij winterse neerslag en gladheid alleen op pad als het niet anders kan. Wees ook in andere opzichten voorbereid.

Noodzakelijke kleding

buitenshuis
Diverse laagjes kleding houden je in de buitenlucht het beste warm. Een kunststof warmtehemd (sportzaak) met lange mouwen, zonodig een lange onderbroek aantrekken. En daar overheen winddichte kleding. Veel lichaamswarmte gaat via het hoofd verloren, dus een warme muts met sjaal is ook aan te bevelen. Uiteraard waterdichte schoenen met goed profiel.

binnenshuis
Dat lukt meestal wel, maar vergeet niet om regelmatig droge sokken aan te trekken als ze wat vochtig zijn vanwege transpiratie.

Eten en drinken

Het zal duidelijk zijn dat warme drank, soep je gemakkelijker op temperatuur houdt dan zomerse kost. En neem liever geen alcoholische versnaperingen. Daarbij kun je het misschien even warm krijgen, maar uiteindelijk word je er koud en rillerig van, omdat alcohol de bloedvaten verwijdt, waardoor je lichaam juist nog sneller haar warmte verliest.

Reizen

Als je met het openbaar vervoer of met de auto op reis gaat, is het logisch dat we een goed opgeladen telefoon meenemen. Zorg ook bij korte autoritten altijd voor extra kleding en/of dekens. Als je uren in de sneeuw komt vast te zitten is een slaapzak geen overbodige luxe. Zorg dat zon winters noodpakket ook voldoende water en voeding bevat, zoals een paar pakken krentenkoeken e.d. Want niets is zo vervelend om na een dag hard werken met lege maag, plotseling in een onverwachte langdurige file terecht te komen.

Onderkoelingsverschijnselen

Vooral kwetsbare groepen als ouderen en zwakken lopen een extra risico tijdens vorst met harde wind. Bij bevriezing van ledematen en andere vormen van onderkoeling geeft het Rode Kruis nuttige info via een EHBO-app, die gratis is te downloaden. Liefst voordat de vorst in valt.

Bescherm je woning

Woon je in een nieuw opgeleverde woning wees dan extra alert. Woon je als nieuwe bewoner in een oudere wijk, informeer dan bij de buren wat de typische risico's en dito mankementen zijn bij strenge vorst. Besef echter dat als jij in een hoekhuis woont met gevel op het noorden of oosten, dit verschilt met een geïsoleerde tussenwoning. Vooral als je met vorst een paar dagen niet thuis bent is het veilig de Cv-ketel op de vorststand af te stellen. Dat betekent dat het huis enigszins warm blijft (circa 8 graden), zonder dat je veel gas verstookt. Want het is natuurlijk zonde om dan de kamerthermostaat op een relatief hoge temperatuur van 15 graden af te stellen. Tenzij het noodzakelijk is om bevriezing te voorkomen.

Bevriezingsgevaar voor waterleiding

Water zet als enige vloeistof uit bij bevriezing, dit in tegenstelling tot veel andere materialen, die bij kou juist krimpen. Dat is een vernuftige uitvinding van moeder natuur, want door dat uitzetten is het soortelijk gewicht van ijs lager dan van water, waardoor het gaat drijven, zodat in de sloten en andere wateren het ijs gaat drijven op het water en daardoor het leven in de sloot bewaard blijft. Zou het ijs wel krimpen en dus een hoger soortelijk gewicht dan water krijgen, zou al het leven door het zinkende ijs vernietigd worden en dreven er op de Noordpool bovendien geen ijsbergen.

Een bevroren watermeter of waterleiding, kan door het uitzettende ijs scheuren en dus een grote schadepost worden en veel ongemak veroorzaken dat we moeten voorkomen. In geval van twijfel altijd de waterhoofdkraan dicht draaien en de binnenleidingen via het aftapkraantje bij de watermeter laten leeg lopen. Dat leeglopen lukt alleen indien we op een hoog punt in huis de tapkranen opendraaien. Niet vergeten die weer te sluiten!
Gerelateerde artikelen
Schade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenSchade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenHuurders en huiseigenaren moeten hun waterleiding- en verwarmingsbuizen bij dooiweer extra in de gaten houden. Bij stren…
Voorkom schade en overlast door bevroren waterleidingVoorkom schade en overlast door bevroren waterleidingBij vorst kan er schade in huis optreden door bevroren waterleidingen. Ook bij een geïsoleerde nieuwbouwwoning moeten we…
Bevroren waterleidingBevroren waterleidingBij aanhoudende vorst is al menige waterleiding of verwarmingsinstallatie bevroren. Huiseigenaren kunnen vorstschade en…
Dekt mijn verzekering waterschade?Door het springen van leidingen of door hevig regenval kunt u waterschade oplopen aan uw huis. In bepaalde gevallen valt…
Wat is een noodpakket?Wat is een noodpakket?Burgers worden geadviseerd om een noodpakket in huis te hebben, die in geval van nood gebruikt kan worden om een bepaald…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Veel risico bij strenge vorst, zowel thuis als op de weg"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 02-03-2017
Gepubliceerd: 07-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!