InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Hikikimori; Japanse eenzame opsluiting

Hikikimori; Japanse eenzame opsluiting

Hikikimori is een Japans verschijnsel dat de wereld steeds meer zorgen baardt. Door Hikikimori worden al één miljoen japanse jongens vermist. Zij hebben zich eenzaam opgesloten en zijn depressief. Door de grote sociale druk vanuit de japanse maatschappij weten zij niet meer wat ze moeten doen en besluiten soms samen met andere Hikikimori's zelfmoord te plegen. Waarom doen deze jongeren dit en loopt de rest van de wereld ook gevaar?

Hikikimori, wat is dit?

Hikikimori is een nieuw verschijnsel dat doet denken aan moderne kluizenaars. Hikikimori betekend in het japans "eenzame opsluiting" en vroeger werd daarmee verwezen naar bejaarden japanners die naar het platteland verhuisden voor een vredig (rustig) bestaan. Nu is het bekend als een japans verschijnsel waarbij jongeren, met name jongens, zich opsluiten op de eigen kamer vaak in het ouderlijk huis.

Deze jongeren vermijden ieder contact met de buitenwereld, ook met de eigen familie. Ze slapen overdag en ’s nachts vermaken ze zich met muziek, stripboeken en vooral computer spellen en het internet. Ouders weten zich geen raad en kunnen niet meer doen dan eten voor de deur van jongen zetten. Er zijn al meer dan één miljoen gevallen van Hikikimori bekend in Japan. Via internet hebben ze soms wel contact met andere Hikikimori’s. Dit blijft in de meeste gevallen bij virtueel contact via de spellen of chatprogramma's. Wanneer men elkaar lijfelijk ontmoet is de reden daarvoor vaak dramatisch: de sociale druk van de Japanse maatschappij wordt dan vaak ontvlucht door gezamelijke zelfmoordacties.

Oorzaken Hikikimori

De oorzaak van het verschijnsel Hikikimori ligt in de harde Japanse maatschappij. Gezinnen bestaan vaak uit slechts één kind en daarvan wordt veel verwacht. De ouders hebben er veel voor over om te zorgen dat hun kind een goede opleiding afrond en vervolgens een goed baan vindt. De ouders werken daarom hard om dure examenscholen en elitescholen te kunnen betalen.

Op deze examenscholen leven de kinderen en wordt ze geleerd examenvragen te stampen, zodat ze examens van een andere (elite)school kunnen halen. ’s Ochtends om 6uur beginnen deze scholen met het maken van examenopgaven die later op de andere school getoetst worden. Leerlingen moeten de vragen steeds opnieuw maken tot dat ze een goed resultaat behalen. Dit kan tot diep in de nacht door gaan. Doordat de ouders zo hard werken om deze scholen te kunnen betalen, wordt als tegen prestatie de totale inzet van het kind verwacht. Daarnaast kun je je voorstellen dat de ouders en kinderen elkaar op deze manier weinig zien, waardoor de kinderen zich niet geliefd kunnen gaan voelen.
Wanneer op deze manier een diploma behaald wordt, staat daarna het werkende leven te wachten wat gemiddeld bestaat uit een werkweek van 80 uur.

Gaat het verschijnsel Hikikimori zich over de rest van de wereld verspreiden?

Hikikimori is is een verschijnsel dat tot nu toe enkel in Japan gesignaleerd wordt. Dat komt doordat de druk daar zo extreem hoog ligt. In Nederland zijn de schooldagen en werkweken een stuk korter, waardoor verwacht wordt dat het verschijnsel Hikikimori zich dan ook niet naar Nederland zal uitbereiden. Dat geldt ook voor de rest van de wereld.

Toch zullen sommige mensen vergelijkingen trekken met de jongeren hier in Nederland waarvan er ook steeds meer zijn die uren achtereen achter de computers zitten om on-line spellen te spelen. Hierbij moet men echter eerder denken aan een computerverslaving dan aan Hikikimori. Het verschil zit in de oorzaak tot het verschijnsel en de extreme grensen van het verschijnsel: dat jongens in Japan zich maanden tot jaren opsluiten zonder iemand te zien, dat is hier in Nederland toch echt niet voor te stellen.
Gerelateerde artikelen
Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Balls, kortweg Takoyaki genoemd, zijn één van de meest populaire fast food snacks van Japan. Het zijn gefrituur…
Tweede Wereldoorlog Japan: Generaal Hideki TojoGeneraal Hideki Tojo, ook wel bekend als Kamisori (het Scheermes), was tijdens de Tweede Wereldoorlog minster-president…
De Japanse Tuin op Landgoed ClingendaelDe Japanse Tuin op landgoed Clingendael in Den Haag is de enige Japanse tuin in Nederland van rond 1910 en daardoor van…
Japanse lariks, Larix kaempferiJapanse lariks, Larix kaempferiDe Japanse lariks, Larix kaempferi, of Japanse lork (soms geschreven als Japanse larix) is een naaldboom met éénjarige n…
Korokke – De Japanse kroketKorokke is een heel populaire snack in Japan. Het is de Japanse kroket, vergelijkbaar met wat ze in Frankrijk de “croque…

Reageer op het artikel "Hikikimori; Japanse eenzame opsluiting"

Reacties

Slashd, 13-04-2009 20:02 #4
De studielast in het het japanse basis, middelbare en hoger onderwijs is hoog in vergelijking met de rest v/d wereld, met veel nutteloos feiten stampwerk. De ouders van deze probleemkinderen zouden er het beste aan doen om ze in het buitenland te laten studeren ipv ze in het japanse school systeem gevangen te houden waarna ze de rest van hun leven een 80 urige werkweek tegen matig salaris met weinig vrijheid tegemoet gaan.

Mabe (infoteur), 02-02-2009 17:41 #3
Beste Ria,

voor zover bij mij bekend zijn er geen behandelingen tegen het verschijnsel Hikikimori. Zeker in België en de rest van Europa niet, aangezien dit verschijnsel (voor zover bekend) hier niet voor komt. Mocht je toch te maken hebben met een dergelijk geval, zou ik het in verband leggen met behandelingen tegen computerverslavingen (de uiting van Hikikimori) of gewone therapie sessies voor jongeren voor het vergroten van het zelfvertrouwen, of het verwerken van ervaringen (al ze het gevoel hebben dat de druk op hun schouders groot is).

Hopelijk heb ik u hiermee enigzins op weg kunnen helpen. Mocht u nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag!

Ria Segers, 02-02-2009 17:14 #2
Enig idee of hiervoor in België/Europa een behandeling bestaat? Bedankt!

Hikari (infoteur), 17-11-2008 12:07 #1
Ik lees met volle verbazing je artikel. Ik wist niet dat zoiets bestond eigenlijk.
En ik denk ook dat Japan de oogkleppen af moet doen en zich op dit probleem (en vooral de oorzaak ervan) moet storten en kijken of het niet eens anders kan… Reactie infoteur, 17-11-2008
Ik hoorde het begrip pas op de radio en was door mijn verbazing ook erg geïnteresseerd, vandaar het artikel. Het is inderdaad te hopen dat autoriteiten hier iets aan gaan doen. Ik hoop daarom ook dat het begrip bekender wordt, zodat er wellicht ook druk van buitenaf komt, maar helaas gaat daar dan vaak weer veel tijd in zitten en wie weet hoeveel depressieve japanners of erger dat met zich mee brengt… In ieder geval bedankt voor je reactie, altijd leuk!

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 4
Schrijf mee!