Blunders bij het sollicitatiegesprek: ter lering en vermaak

Blunders bij het sollicitatiegesprek: ter lering en vermaak Solliciteren. Een belangrijk proces voor je toekomst. Ook een proces waarin veel goed én fout kan gaan. Robert Half, bemiddelaar in human resources, weet dat als geen ander. Dus zette Robert Half de ergste blunders die personeelsmanagers hebben geconstateerd op een rijtje. In een video, maar ook in het onderstaande artikel. Enerzijds is het bijna slapstick wat managers te horen krijgen, anderzijds waarschuwt Robert Half terecht: 'don't let this happen to you!' Youtube en co hebben al heel wat mensen geinspireerd. Nu volgt ook het bedrijfsleven. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En zo zit dat ook met.. solliciteren. Zeker als je het niet alleen hebt over wat er wél goed gaat, maar ook over hetgeen er even niet zo lekker verloopt. Nu wordt het wat moeilijk uiteraard om mensen die zich aan sollicitatieblunders 'bezondigen' voor de camera te krijgen. Maar organisaties in Human Resources ofwel personeelsmanagement zijn wel in staat om professionals voor de camera te krijgen die vertellen waar ze op afknappen bij een sollicitant. Daar zitten uiterst komische situaties tussen. Maar er zit ook een leerzame bron van kennis in.

Don't let this happen to you

Robert Half is zo'n organisatie, gespecialiseerd in Human Resources ofwel personeelsmanagement. Een van de activiteiten van Robert Half die helemaal 'anno nu' is, is het interviewen van Human Resource (HR) professionals over hun ervaringen met sollicitatiegesprekken. Het resultaat is door Robert Half geregistreerd via de video. Maar ook kun je hieruit een aantal tips voor een artikel als dit destilleren. Helemaal 'multimedia' dus. Uit de video's die Robert Half beschikbaar stelt op de eigen site zijn alvast een aantal leerzame blunders van sollicitanten te halen. Wat blijkt? Echt 'extreme' blunders zijn gelukkig nogal zeldzaam. Maar zelfs kleinere fouten kunnen ertoe leiden dat kandidaten een mindere indruk maken en uiteindelijk mogelijk de felbegeerde baan mislopen. Robert Halfs goede advies: don't let this happen to you!

Tips en de meest vermakelijke missers

De blunders die sollicitanten maken, zijn ter lering én vermaak. Fouten in sollicitatiegesprekken zijn vaak subtiel en nóg vaker onbewust. Wat zijn de gebieden waar je als sollicitant alert op moet zijn?

Sociale vaardigheden

De mens die het zakelijk goed doet, is een zakelijk type: nuchter en gefocust wanneer nodig. Maar de gewenste kandidaat is ook sociaal vaardig: collegiaal en met een beetje broodnodig innerlijke balans. Hoe het niet moet? Lees en huiver, want dit zijn enkele 'hoogtepunten' uit de videofragmenten.

Een kandidate werd gevraagd waarom ze haar huidige functie ging verlaten. Haar antwoord was: “Mijn manager is een zak. Alle managers zijn zakken.”

“Ik interviewde een kandidaat die tijdens het hele gesprek een toverbal in zijn mond hield.”

Eisen en wensen ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden

Als je bij de salarisonderhandelingen al zegt 'Kijk maar wat u mij waard vindt', oogst je geen goodwill maar argwaan. Want je moet wel weten wat je waard bent! Anderzijds wijst Robert Half er fijntjes op dat je niet te vroeg in het gesprek eisen moet gaan stellen aan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. De eerste kwestie is, wat de behoeften van de werkgever zijn en hoe je daaraan kunt voldoen. Zeker in deze harde arbeidsmarkt. Hoe het niet te doen? Hier de voorbeelden....

Iemand werd gevraagd wat hem motiveerde. De sollicitant zei: “Ik heb een groot huis, een grote auto en een grote schuld op mijn creditcard. Betaal me en ik ben gelukkig.”

“De kandidaat vertelde me dat hij niet echt interesse in de baan had, maar hij vond het wel prettig dat de positie gepaard ging met een groot aantal vakantiedagen.”

Oprechtheid en eerlijkheid

Eerlijkheid en oprechtheid is belangrijk. Maar al vinden HR managers eerlijkheid een mooie zaak, wees ook weer niet al te open! Kleed het een beetje aardig in. Hoe niet?

De HR manager vroeg of er nog vragen waren over de positie. De sollicitant vroeg daarop: “Wat gebeurt er als ik ’s ochtends wakker wordt en ik heb geen zin om naar mijn werk te gaan?”

“Een kandidaat somde alle redenen op waarom ik hem niet moest aannemen.”

“De sollicitant zei dat hij liever voor onze concurrent zou werken.”

Nadat de kandidaat een compliment had gekregen over de keuze van zijn universiteit en de behaalde cijfers, zei de sollicitant: “Ik ben blij dat u het hebt opgemerkt, want ik heb niet echt aan die universiteit gestudeerd.”

“Nadat de kandidate binnen was gekomen voor een interview vroeg in de ochtend, vroeg ze of ze de telefoon mocht gebruiken. Ze belde haar werkgever om zich ziek te melden, terwijl ze een pseudo hoestbui kreeg.”

Kleding en stijl

Het is een open deur: van sollicitanten wordt een professionele kledingstijl verwacht. Niet dat de juiste kledij meteen de baan in je handen speelt, maar de verkeerde kleding kan wel net de doorslag geven bij afwijzing. Vanzelfsprekend? Lees verder en huiver... soms geloof je je ogen of oren niet!

“Iemand droeg het uniform van zijn vorige werkgever.”

“De dame arriveerde in een catsuit.”

“Een persoon kwam naar het interview gekleed in pyjama en slippers.”

Gouden sollicitatietips van Robert Halfs' personeelsprofessionals

  • Geen antwoorden geven van één woord, maar ook niet blijven kletsen. Geef voldoende informatie. Probeer ook niet om stiltes tijdens het gesprek te vullen met geklets.
  • Let op lichaamstaal. Het is niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je het zegt. Onderuit hangen, voortdurend heen en weer schuiven op je stoel, je armen kruisen of gespannen kijken, kan worden gelezen als geen interesse of nervositeit.
  • Combineer tact en diplomatie. Zelfs door jou terecht geachte kritiek op vorige werkgevers geeft altijd een verkeerde indruk. Ook een ironisch bedoelde opmerking kan verkeerd uitpakken. Kritiek uiten is als bungeejumpen. Als je twijfelt, niet doen.
  • Als je de indruk hebt dat een gesprek niet loopt, doe dan niet alsof je al afgewezen bent. Blijf kalm en ga door met het interview. Als je toont dat je je vlug herpakt, kan dat in je voordeel werken.

Over Robert Half International

Robert Half International, opgericht in 1948, is marktleider op het gebied van gespecialiseerde permanente en tijdelijke arbeidsbemiddeling. De groep telt meer dan 360 vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en de Azië-Pacific regio. In Nederland zijn de volgende divisies actief: Accountemps; specialist in het uitzenden en detacheren van boekhoudkundig en financieel personeel, Robert Half Finance & Accounting; specialist in de werving & selectie van financiële specialisten, Robert Half Management Resources; bemiddelt financiële interim professionals op strategisch, tactisch en operationeel niveau, Robert Half Financial Services Group; gespecialiseerd in het plaatsen van financiële en bancaire professionals en OfficeTeam; gespecialiseerd in het uitzenden van administratief, secretarieel en commercieel ondersteunend personeel. In Nederland is Robert Half gevestigd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. Zie voor meer informatie www.roberthalf.nl en www.officeteam-interim.nl.
© 2011 - 2021 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
10 tips voor een succesvol sollicitatiegesprek10 tips voor een succesvol sollicitatiegesprekSolliciteren voor een baan is niet gemakkelijk. Het schrijven van sollicitatiebrieven en opstellen van CV's kan een slop…
Solliciteren bij Albert Heijn, hoe werkt dat?Solliciteren bij Albert Heijn, hoe werkt dat?Albert Heijn is de grootste supermarktketen van Nederland en een populaire werkgever onder jongeren. Het werk in een sup…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…

Werken met plezier: wat kun je er zelf aan doen?Werken met plezier: wat kun je er zelf aan doen?Er zijn veel mensen die meer tijd door brengen met collega's dan met zijn of haar eigen partner. Velen van hen brengen h…
Motiveren van werknemersMotiveren van werknemersHier vind je tips om medewerkers te motiveren. Deze tips kosten geen extra geld en werken wel. Lees hier alles over het…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Robert Half International, permanente en tijdelijke arbeidsbemiddeling
Reacties

Blake, 29-11-2018
Hoewel ik mee kan gaan in het meeste van het hier geplaatste moet mij wel van het hart dat heel veel HRM mensen door zo strak in de leer te zitten heel veel goede mensen al direct aan kant zetten. Puur gewoon omdat men met oogkleppen op zit. Men heeft het voorgeprogrammeerde idee dat als een sollicitant maar zo handeld volgens het boekje dan is het goed. Uit de interactie tussen HRM en manager is vaak al duidelijk hoe de vork in de steel zit. Er bestaan geen standaard mensen maar alles moet wel volgens omkaderde regels en vastgestelde rituelen. Oprecht geïnteresseerde en geschikte kandidaten zijn bij voorbaat kansloos als ze zichtbaar niet aan vastgelegde conventies voldoen. Hoe goed zo ook misschien wel zijn. Het is vaak belangrijker dat je als sollicitant voldoen aan vastgelegde en verwachte rituelen dan dat je werkelijk wat kan betekenen voor een bedrijf. Ook geldt voor een hoop bedrijven dat diploma's en papieren belangrijker zijn dan wat iemand daadwerkelijk beheerst. Ook de economische periode waarin je solliciteert is belangrijk het ene moment is in de mode dat je gespecialiseerd bent en de andere keer breed georiënteerd en of geschoold. iemand met veel papieren word net zo makkelijk afgewezen als iemand met geen papieren als HRM of manager een slechte dag heeft. Bij mij heeft vaak geholpen blijf je zelf en ga niet onnodig lang in een gesprek zitten als je zelf al het niet ziet zitten.
Voorbeeld: ooit een keer boventallig geweest een herplaatst. De manager zei letterlijk "je bent mij door me strot geduwd" mijn antwoord "jullie mij ook". Ik heb 7 geweldige jaren gehad met deze manager en we hebben elkaar door en door leren waarderen gewoon door eerlijk te zijn. Eerlijkheid is door de meeste HRM mensen en managers een kwaliteit die verafschuwd wordt. Reactie infoteur, 10-12-2018
Dag en dank voor uw/je reactie. ik ben het ermee eens dat de arbeidsmarkt willekeurig in elkaar zit en, zoals alle marktmechanismes, de niet meetbare kanten van de zaak uit het oog dreigt te verliezen als de keuze aan sollicitanten maar ruim genoeg is. Maar of het met name de HR managers zijn die de waarheid niet graag hebben? Zolang een vacature voor een 'enthousiaste' medewerker om in een donkere kelder stoffige archieven te legen mogelijk is, vraagt men in elk geval het onmogelijke!
groeten,
Maria

Rebeccahoogers (infoteur), 13-09-2011 #2
Wat een leuk artikel! Tijdens een sollicitatiegesprek, dat ik bijwoonde in het kader van mijn P&O stage, heb ik eens thee over de tafel gegooid… Reactie infoteur, 13-09-2011
Hallo Rebeccca,

Dankjewel! En zo te lezen aan de blunders uit het artikel, kan het nog véél erger. Ik hoop dat je de baan dus toch nog hebt gekregen…
Groeten,
Maria

Mariawrites (540 artikelen)
Gepubliceerd: 13-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.