Alex (infoteur), 01-09-2008 #3
Quote uit uw artikel:
"Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hoeven ook niet te vasten maar moeten de dagen daarna inhalen. Om deze reden blijven de meeste vrouwen toch vasten, omdat het eenvoudiger is om te vasten wanneer iedereen dat doet, dan om alleen dagen in te halen."
Dit is in mijn optiek een goed voorbeeld van een bewuste keuze, die wordt beslist in het voordeel van de moeder ten koste van het kind. Dit is een goed voorbeeld ongeacht ramadan, geloofsovertuiging, cultuur of achtergrond. Dagelijks maken vele moeders van verschillende nationaliteiten en geloofsovertuiging bewust een keuze, waaruit blijkt dat de uitspraak "ik heb alles over voor mn kind" eigenlijk gewoon een leugen is.
* Indien de keuze moet worden gemaakt tussen een derde persoon of het eigen kind, zal het kind prioriteit verkrijgen. * Indien de keuze moet worden gemaakt tussen zichzelf (moeder) of het eigen kind, zal de moeder prioriteit verkrijgen, ten koste van het kind.
Daarom rennen er 's avonds zoveel verstoorde en agressieve kinderen op straat. Indien het kind als prioriteit wordt gesteld en de gezondheid voorop wordt gesteld, zal men bewust kiezen voor het eigen kind, ten koste van zichzelf en ten koste van andere 'verplichtingen'.
In dit artikel wordt een voorbeeld gegeven waarbij de gezondheid van een ongeboren kind in gevaar wordt gebracht, omdat het 'makkelijker' is tegelijk met anderen te vasten, in plaats van niet zwanger & alleen te vasten.
Zo wordt het gros van de kinderen tegenwoordig (niet) opgevoed en onhandelbaar: het is 'makkelijker' niet op te voeden en kinderen aandachtsloos de gang te laten gaan, dan met inzet, aandacht en liefde consequent te zijn en door opvoeding een toekomst met respect te bieden aan het eigen kind.
In Amsterdam West en ondiep is te zien dat ramadan prachtig ervaren wordt, maar prioriteiten niet correct zijn gesteld. De kinderen zijn hier in eerste instantie de dupe van, maar uiteindelijk is de samenleving het meest ernstig verstoord.
Met vriendelijke groet,
Alex
Reactie infoteur, 03-09-2008
Alex, er zijn inderdaad veel vrouwen die er voor kiezen om tijdens hun zwangerschap te vasten, maar dit geldt zeker niet voor iedereen. Daarbij is het ook een belangrijk verschil of Ramadan tijdens de zomer of de winter valt. Ikzelf heb gevast tijdens mijn zwangerschappen, maar die vielen beiden in de winter en dan is het echt geen probleem, korte dagen en niet warm. Nu ben ik echter opnieuw zwanger en heb ik er voor gekozen niet te vasten, omdat ik het niet verantwoord vind. Veel vrouwen maken die keuze. Zelf heb ik totaal niet het idee dat ik tijdens eerdere zwangerschappen door te vasten mijn kinderen in gevaar heb gebracht. Daarbij is er denk ik een groot verschil tussen vasten in een moslimland en vasten in een Westers land, hier is alles afgestemd op Ramadan en dat maakt het een stuk makkelijker.
Voor wat betreft de rest van je betoog over de opvoeding van kinderen of het gebrek daaraan, het stellen van prioriteiten, dat is iets wat elke ouder voor zichzelf moet bepalen. Persoonlijk denk ik dat de meeste ouders gewoon hun best doen, maar af en toe en steekje laten vallen. Ouders zijn tenslotte ook maar mensen.
Marieke, 19-02-2008
Tnx, heb er veel aan gehad!
Reactie infoteur, 19-02-2008
Hoi Marieke, fijn om te lezen. Er komen nog meer Islam-gerelateerde artikelen aan, dus hopelijk heb je daar ook wat aan.
Groetjes, Sasati
Elmas (infoteur), 02-11-2007 #2
Even ter aanvulling van de nacht, die volgens jou niet echt duidelijk was om welke nacht het gaat.
De heiligste nacht binnen de Islam "Lailat-ul-Qadr" is zo bijzonder omdat in deze nacht de eerste openbaring van de Koran aan de Profeet Mohammed (vzmh) plaatsvond. Het is de 27ste nacht in de islamitische vastenmaand. Het wordt dus altijd in de Vastenmaand herdacht en vindt altijd plaats op de 27ste nacht.
De letterlijke betekenis van Lailat-ul-Qadr is "de waardevolle nacht".
De "Lailat-ul-Qadr" wordt ook wel de 'Nacht van de Goddelijke Beschikking' of de "Nacht van de Beslissing" genoemd.
Reactie infoteur, 05-11-2007
Elmas, voor zover ik weet (dwz wat ik heb gelezen en mensen, oa sheikhs, heb gevraagd), is men er niet zeker van of het daadwerkelijk om de 27ste of een van de andere laatste nachten van Ramadan gaat (bijv. 25, 26, 28). Vandaar dat ik dit zo in mijn artikel heb aangegeven.