InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Sekten in Nederland

Sekten in Nederland

Sekten in Nederland Je hoort en ziet het steeds vaker, mensen die aangesloten zijn bij een sekte, soms afgesloten worden van de buitenwereld. Wat is een sekte nou precies? Hoe actief zijn ze ermee in Nederland? En welke sektes zijn er allemaal?

Wat is een sekte?

Sekte is een begrip dat overal anders opgevat kan worden, mensen geven er zelf vaak een eigen betekenis aan. Maar wat betekent het nou precies? Een sekte is een kleine afgescheiden groep, vaak met een eigen geloof en eigen regels waar men zich streng aan dient te houden. Letterlijk betekent het een gesloten religieuze groepering met een sterke leider. Een sekte is een hechte groep, die zich vaak afsluit van de buitenwereld. Ze zorgen ervoor dat je je welkom voelt, zodat je daarna getransformeerd wordt naar een lid van de sekte. Je bent opeens een nieuw persoon met een nieuwe familie erbij, je dient je te houden aan strenge regels, wordt vaak afgezonderd van de buitenwereld, krijgt misschien een andere levensstijl en religie en je dient de eventuele leider goed te volgen. Dit geldt natuurlijk niet voor alle sektes, het begrip is namelijk erg ruim op te vatten.

Vaak worden ze wel omschreven als gevaarlijk, maar natuurlijk niet allemaal. Dit komt mede door de gebeurtenis die plaatsvond op 18 november 1978 in Guyana. De leider van deze sekte was Jim Jones, die op jonge leeftijd altijd een echte kerkganger was. Tot Jim Jones op oudere leeftijd dacht dat hij zelf als Messiah kon spreken en hij dacht dat hij de zoon van god was. Hij sprak zijn mening overtuigend en eerlijk uit en kreeg hierdoor vele volgelingen die zich overgaven aan de orde van de zonnetempel. Jim Jones kreeg ongeveer 900 volgelingen zover dat ze allemaal zelfmoord hebben gepleegd. Deze massamoord vond plaats op 18 november 1978.

Hoe word je lid van een sekte?

Mensen snappen vaak niet waarom je lid zou worden van een sekte en waarom ze daar niet bij weggaan. Dit komt omdat je bij een sekte als familie wordt behandeld, je voelt je thuis door de andere leden. En weggaan? Daar zou je op dat moment niet eens aan denken, want de buitenwereld is niet veilig.

Je kunt je niet zomaar even ergens aanmelden om lid te worden van een sekte. Meestal rol je daar heel toevallig in en word je benaderd door sekteleden zelf. Deze merken als iemand zich niet gelukkig voelt of als iemand zich niet thuis voelt, deze mensen zijn snel te beïnvloeden en worden dus sneller benaderd dan mening ander mens.

Tegenwoordig informeren mensen wel sneller via internet over bepaalde sektes, omdat het begrip ook steeds bekender word in Nederland. Mensen die zich altijd eenzaam hebben gevoeld en nooit bij een groep hebben gehoord, zullen sneller lid willen worden van een sekte. Dit omdat je daar behandeld wordt als een gelijkwaardig persoon en vaak als een echt hecht familielid, er wordt van je gehouden en de sekteleden begrijpen je beter dan ieder ander mens, je krijgt antwoorden op vragen en hebt ineens een levensdoel. Maar meestal ligt het aan je karakter en je levensstijl of je er snel vatbaar voor bent of niet.

Maar ook dit allemaal verschilt natuurlijk per sekte.

Welke soorten sekten zijn er allemaal?

Ik zal een aantal bekende sektes omschrijven met een kleine uitleg.

Jehova’s Getuigen

Deze groepering is erg bekend in Nederland, iedereen kent ze wel. Ze komen altijd aan de deur om je te informeren over hun geloof en zo proberen ze meerdere volgelingen te krijgen. Ze leven het Christelijke geloof heel erg streng na en volgen alle regels die in de bijbel staan beschreven, ze geloven dat de bijbel Gods woord is.

Scientology

Voor sommige mensen een onbekende groepering. Maar deze groepring word steeds bekender in Nederland, mede doordat ze vele bekende aanhangers hebben zoals: Tom cruise, Arnold Schwarzenegger en John Travolta. Ze zijn erg actief in Amerika en Duitsland en hebben wereldwijd ongeveer 7 miljoen leden. Ze gaan er vanuit dat de mens een onsterfelijke geest heeft, die een lichaam heeft en een verstand gebruikt om met het lichaam in de wereld te verkeren. Mensen worden in hun leven vaak negatief beïnvloed door bepaalde gebeurtenissen, die in het verstand worden opgeslagen. Volgens de Scientology zou hun deze negatieve invloeden kunnen uitwissen.

De Moonsekte

Deze sekte is niet erg bekend in Nederland en hebben in Nederland ook bijna geen volgelingen. Wel zijn ze veel in het nieuws geweest over bepaalde gebeurtenissen. Deze sekte word geleid door Sun Myung Moon en zijn vrouw. Volgelingen beschouwen hun als de "ware ouders" en hun huwelijk word gezien als het ware echtpaar, het nieuwe startpunt van deze wereld. Deze "ware ouders" bepalen ook met wie de volgelingen zullen trouwen, ze staan ook bekend om hun massa-huwelijken. Meneer Sun Myung Moon wil zowel economisch als politiek over deze wereld heersen.

Bhagwan

Bhagwan is een groepering die gebaseerd is op een aantal oosterse en spirituele geloven/invloeden, opgericht door Rajneesh Chandra Mohan in de jaren 70. De volgelingen worden ook wel Sannyasins genoemd. De Sannyasins lopen altijd in oranje/rode kleding en moeten iedere dag mediteren. Rajneesh moedigde zijn Sannyasins aan om het leven te omhelzen en vrij te experimenteren met seks. Dit is een van de vrijste sekten die er is.

De Zonen van het Heilige Licht van Apocalyptius of De Apocalypse

De naam zegt het al, deze sekte houdt zich voornamelijk bezig met het feit van het einde van de wereld. Deze sekte is opgericht door Jim Jackson oftewel de Heilige en heel erg goede apocalyptius . Ze weten niet de precieze datum wanneer dit zal plaatsvinden, maar ze zijn uitgekomen op de datum 12 maart 2028. Deze volgelingen zijn helemaal geobsedeerd over het feit dat de wereld zal vergaan en ze houden zich dus ook voornamelijk bezig met het bouwen van ondergrondse schuilbunkers, in de hoop om de Apocalyps levend door te maken en opnieuw leven te brengen op de wereld. Ze bevinden zich in een bunkercomplex in een afgelegen streek in de Amerikaanse staat Nevada.

Er zijn nog veel meer sektes in de wereld, zoals:
  • Children of god / The Familiy
  • Noorse broeders
  • Orde van de zonnetempel
  • people's temple
  • Branch Davidians

Dit zijn er een paar, maar er zijn nog veel meer sektes zoals deze.
© 2009 - 2017 Angelic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Warren Jeffs sekteIn Eldorado, in West- Texas vind je de ranch van de FLDS. De letters FLDS staan voor Fundamentalist church of Jezus Chri…
Recensie: Ik was pas dertienIk was pas dertien is het schokkende verhaal van de jonge Lea Laasner die in een sekte terecht komt en daar al snel in h…
Hoe Aum Shinrikyo zenuwgas produceerdeOp 20 maart 1995 heeft de Aum Shinrikyo (hoogste waarheid) sekte onder leiding van haar leider Shoko Asahara een terrori…
Religieuze geschiedenis Joden 39: Oorsprong christendomAnderhalve eeuw na de afronding van de Misjna nemen de Romeinen het christendom als staatsgodsdienst aan. Dit zal een en…
Horror films - Gevaarlijke sektenGevaarlijke sekten, satanische sekten, religieuze sekten. Sommigen van de volgende horror films over sekten zijn gebasee…

Reageer op het artikel "Sekten in Nederland"

Reacties

Els, 11-12-2016 10:26 #14
Kent er iemand een (sekte) groep genaamd "Huiskamer"…?

Nt, 31-05-2016 18:46 #13
Ik ben 24 jaar bij jehova getuigen aangesloten geweest. Het is een sekte. Iedere maand moet je rapport inleveren hoeveel uur je langs de deur loopt. Ieder twee weken verplicht tijdschrift de wachttoren enz kopen. Op het laatst heb je ontzettend veel boeken en tijdschriften dat je niet weet wat je er mee moet. Aan de deur kochten de huisbewoners het niet. Van hogerhand uit Brooklyn moest je de tijdschriften en boeken de huisbewoners het gratis aanbieden niet verkopen anders moet er belasting over betaald worden, maar zo komt de organisatie via de gelovige toch aan het geld. Er is veel depressie bij de getuigen, dat komt door 3 x in de week naar de koningkrijkszaal om de boeken en tijdschriften te bestuderen. Men komt niet toe aan zichzelf, of gewoon sociaal contact met de wereld zoals zij dat noemen, Boeken uit het gewone leven mag je niet lezen, o wee dan kan je verkeerde gedachten krijgen tegen de organisatie. De getuigen geven je aan als je iets doet wat niet in hun geloofs praktijk voorkomt. Het is een en al dwang. Als je een x niet in de koningkrijkszaal komt dan zitten ze gelijk op je huid. Bij iedere bijeenkomst worden de aanwezigen geteld en dat wordt doorgestuurd naar Emmen of Brooklyn. Als het bezoek achteruit loopt in de koningkrijkszaal dan komt ervin de zoveel tijd een districtopzichter en dan krijgen de ouderlingen en leken op hun donder en niet zo een beetje ook. Nog harder langs de deur tot je er hartkloppingen van krijgt. Gelukkig ben ik van deze dwang af. Wel uitgesloten omdat ik een eigen mening heb. Mijn geloof is daarna beter geworden door de bijbel op mijn manier te onderzoeken, en er is mij heel veel daardoor geopenbaard wat ik niet had verwacht.

Anne, 05-08-2015 23:30 #12
Ik ben opgegroeid in de sekte van godefrida hoogenraad-oberman, bekend nu als tjongeroog. Zijn er mensen die hier meer van weten?
Sinds ik eruit gestapt ben, heb ik het contact met mijn dochter, moeder en broer verloren doordat zij gehersenspoeld zijn.

Marsha, 03-07-2015 12:52 #11
Graag zou ik een gespreksgroep vinden met slachtoffers die ook familie kwijtgeraakt zijn aan de 'sekte: Worldwide Church of God'. Deze is in 1998 versplinterd (o.a. door oplichting) en nu zijn daar allerlei splintergroepen van die precies dezelfde, enge praktijken weer voeren. Mijn kinderen, hun vader (was eerste prooi) zijn zus, zijn helemaal 'begeesterd' en wijzen iedereen af, die in hun ogen 'zondig' zijn, als zij niet daarin meegaan. Echt eng… Mijn kinderen zijn zo gehersenspoeld en nu worden mijn kleinkinderen ook weer slachtoffer. Is er een praatgroep in de provincie Utrecht, waar ik ervaringen hierover kan uitwisselen?

Eric, 20-11-2014 03:28 #10
Het hangt er maar net vanaf of een sekte daadwerkelijk negatief of juist positief uitpakt. Als je als kind geboren en getogen bent bij de Jehova`s Getuigen, en je door fanatieke opvoeding jezelf snel hebt laten dopen, en later als iets wijzer volwassen zijnde aan een andere leven wilt beginnen. Tja dan raak je al je families en vrienden die je daar hebt opgebouwd kwijt. Je springt dan een gat in het diepe. Voor sommige mensen biedt een sekte een goede structuur in het leven, een ritme en een stimulans om geestelijk en lichamelijk gezond te zijn. Het zijn, integendeel van wat mensen denken, sociale factoren die een positieve werking kunnen verrichten.

Ik zelf heb ook bijbelstudie gehad van de Jehova`s Getuigen, ging voor een lange periode naar de koninkrijkszalen en kon mij goed met hen vinden. Nog steeds zijn zij welkom voor mij. Ondanks dat, ben ik geen Jehova`s Getuigen geworden, omdat mijn geloof niet Abrahamistisch is. Wel heb ik belangrijke overeenkomsten met hen, gewoon omdat het geloven in het algemeenheid een menselijk intuïtieve (bijna instinctieve) fenomeen is. In die zin gaat het niet om sektes, doctrines en dogma`s, maar eerder hoe jij als mens in elkaar zit. Om een sekte te verbieden of er een wet tegen te verzinnen gaat regelrecht op in het feit dat deze tot stand gekomen wet juist zelf sektarisch is! Zolang men maar niet de humane wetten overtreed door middel van fysieke geweldpleging.

Luuk, 30-08-2014 13:52 #9
Ik wil graag even reageren op ++, maar ook iets toelichten in het algemeen: Jehovah's getuigen zijn wel degelijk een sekte. In mijn optiek een van de gevaarlijkste omdat de meeste leden ongemerkt steeds verder gehersenspoeld worden. Jehovah's getuigen kenmerken zich door een strakke topdown hiërarchie, tegenspraak of " een andere visie" hebben dan het besturende lichaam (de 8-koppige pauselijke bestuurders die zetelen in Brooklyn NY) is uit den boze en er is immer de altijd aanwezige dreiging om uit de gemeenschap gesloten te worden. Met name dat laatste heeft verstrekkende gevolgen aangezien de Jehovah's getuigen aangemoedigd worden (lees: geen strakke regel, maar als je je hier niet aan houdt kijkt men je binnen de gemeenschap argwanend aan) geen omgang met "wereldse mensen" (niet jg) te hebben. Dit is een absoluut kenmerk van een sekte.

Voor meer informatie verwijs ik eenieder graag door naar Sektesignaal. Dit is een organisatie die in opdracht van het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie onderzoek doet en gegevens verzamelen over sektes. Op de site van Sektesignaal staat een checklist onder "risicofactoren" waaraan sektes voldoen. In het geval van de Jehovah's getuigen voldoen deze aan ALLE risicofactoren.

Sachet de Jager, 04-07-2014 12:50 #8
Bij de het sekte-meldpunt, van de overheid, is men een heel dik dossier over de " Temple of Starlight" aan het samenstellen. Verschillende ex-leden en slachtoffers zijn inmiddels gehoord. Dat vergeet mevrouw Ina Custers te vermelden, in haar onderstaande berichtgeving.

Wie in google zoekt op " waterwerk 80" of " Ina Custers" zal zien dat deze sekte zich van meerdere namen bedient, op het intenet. Custers gebruik o.a ook als "The Axismundi Academy", " spirituele vaardigheden", Sense and Strengt", " Cerebration" en meer van zulke mooie namen. Dit om verschillende doelgroepen aan te trekken. Ook geeft zij vele lezingen in den lande, en een groot aantal van haar volgelingen zijn zeer actief aan het werven, op facebook, in verschillende facebook-groepen.

Er is trouwens geen enkele sekteleider die ooit zal bekennen dat de groep die hij/zij voorstaat een sekte betreft. Custers idem.
De ex-volgelingen die door haar handelswijze met de gebakken peren zitten en in feite het slachtoffer zijn worden door Ina Custers afgedaan als stalkers, wanneer zij hun beklach doen. Bij justitie ligt dan ook helemaal niets tegen haar zogenaamde belagers.

Als Ina Custers bij justitie aanklopt, zal het het zijn omdat ze zelf ter verantwoording is geroepen, door haar ex-volgelingen, over de nare gevolgen en het Temple of Starlight exitbeleid, waarmee Custers deze mensen nog jaren achtervolgd heeft, nadat ze uit deze sekte gestapt zijn. Dat is niet mis, ook wat er binnen de muren van deze sekte plaats heeft, daar ligt dus een dik dossier over.

Hoogste tijd dus, dat deze sekte vanuit overheidswege aangepakt gaat worden.

Ina Custers, 20-02-2013 13:18 #7
Ik wil reageren op de reactie van Karel de Jonge. De Hermetic Order of the Temple of Starlight, en ook Axis Mundi Academy zijn het tegendeel van een sekte. Wel zijn ze al jarenlang het slachtoffer van een lastercampagne. Wegens deze lastercampagne ligt er een dossier bij justitie.

Karel de Jonge, 10-10-2012 11:41 #6
De Hermetic Tempel of Starlight is ook een voorbeeld van een sekte met kwalijke praktijken. Deze sekte houdt zich bezig met magie en bewustzijnsgroei. Ina Custers van Bergen is de oprichtster van deze groepering die inmiddels acht jaar bestaat. Behalve onder de naam Temple of Starlight opereert de groepering ook onder de maan Axismundi Accademi. Alle kenmerken van een sekte zijn op deze groepering, die zichzelf een magische orde noemt, van toepassing. Wellicht is het interessant om The Temple of Starlight eens nader onder de loep te nemen.

++, 09-10-2011 22:40 #5
Ik wilde graag melden dat Jehovah's getuigen geen sekte zijn. Mensen denken dit vaak wel omdat ze een kleinere groep zijn en zich streng aan de maatstaven van de bijbel houden, maar dit is een erkend christelijk geloof en geen sekte.

Robert, 25-09-2009 15:54 #4
Manipulatie wordt gebruikt om leden binnen de sekte te houden, de teachings zijn er dus vaak op gebasserd dat de "buitenwereld, de hel is en de mensen in die buitenwereld de duivel, bij bk ook je eigen familie. Omdat je eigen familie ziet dat er iets "raars" met je aan de hand is, (andere gewoontes, andere kleding ander dieet) zijn zij de eerste die op je zullen reageren… Bij BK wordt je geleerd dat eerst je familie, dan je vrienden je vijand worden. Je mag dus niet meer naar ze luisteren. Vervolgens worden zij je "Bad company", en daar mag je ook niet meer mee omgaan.Kortom je wordt op een hele subtiele manier gemanipuleert.
Brahma Kumaris is een strikt millenarianistische (Einde tijds) nieuwe godsdienst gebaseerd op het mediumistiche "teaching" van een geestentiteit waarvan zij geloven dat het God is van alle godsdiensten is.?God die? uitsluitend door hun geest en mediums tegen de mensheid spreekt. Zijg geloven: dat 6.000.000.000 (+) mensen moeten sterven tijdens een dreigende en door hun wenselijke?totale vernietiging? van de aarde en sterven opdat 900.000 gelovige aanhangers van Brahma Kumari hun hemel op wereld zullen erven. De aanhangers worden ertoe gebracht om te geloven dat een hemelse koninklijke status kan worden bereikt door geld, vrije arbeid en totale overgave aan de leiding van Brahma Kumaris te schenken. De wereld moet door een kern oorlog en holocaust "worden gezuiverd?, en mediteren om de geleerden daartoe te inspireren en?moed? te geven. Alle andere continenten behalve India, zo voorspelt BKWSU zullen nadat de Regering van India de macht aan hen overhandigt, onder de oceanen verdwijnen.
Controversies: vanaf 1932 tot na 1950, beschouden de aanhangers hun miljonair financier Lekhraj Kripalani als god?Brahma? maar introduceerde een nieuwe God met de naam "Shiva", opnieuw geleend van Hindoeïsme. Dergelijk historische herzieningen, evenals een aantal mislukte voorspellingen van?de Vernietiging vanaf WO.II, worden geheim gehouden voor nieuwe aanhangers en herschreven. De leiding blijft financieel van de overgave van volgelingen profiteren. De god Shiva zegt dat hij?alle andere godsdiensten? komt vernietigen. Brahma Kumarism is, de ware godsdienst. Andere godsdiensten, worden de "weg van onwetendheid? genoemd, zijn gedeeltelijke onvolledige afspinsels van Brahma Kumaris. De leiders van BKWSU claimen, en moedigen hun aanhangers aan om te geloven zij de, deities worden die vandaag de dag door Hindoeïsme worden aanbeden en als engelen door Christendom zullen worden vereerd en aanbeden. Elke dag verschijnt voor volgelingen de Murli, dat zijn de woorden van God, gesproken door het medium Gulzar in India. Deze murli is niet openbaar. Dergelijke dingen die worden geschreven zijn: "For your own benefit forget all bodily relations. Do not have love for them. Only follow God's directions and not your own. Protect yourself from bad company and stay in the company of God… Blessing: "May you be a true Raj rishi with the attitude of disinterest who remains free from attachment to this tasteless world. A Raj rishi means one who has unlimited disinterest while having a kingdom. He doesn?t have the slightest attachment to his body or the old world of bodies because he knows that this old world is a tasteless world and it has no strength (nothing to offer). You have found the elevated world of Brahmins in this tasteless world and you therefore have unlimited disinterest in this world, that is, you do not have any attachment. When you don?t have attachment or subservience to anyone, you would then be said to be a Raj rishi and a tapaswi." www.brahmakumaris.info
Lees ook over sektes, en hoe je die kunt herkennen op www.factnet.com. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zullen we maar zeggen.

Tamar, 27-06-2009 17:39 #3
U vergeet de Brahma Kumaris. Doomsdaycult, maar verscholen achter de dekmantel van love en worldpeace.

Eenraaf, 16-06-2009 22:20 #2
De orde van Jim Jones was niet de zonnetempel maar People's Tempel. De orde van de Zonnetempel is een van oorsprong Belgische sekte die ook zelfmoord predikt.

Hikari (infoteur), 07-04-2009 09:54 #1
Hoi Angelic, Een zeer boeiend artikel, zeker het gedeelte over de scientology, aangezien een familielid van me aangesloten is bij deze secte. Misschien kan jij mij ergens antwoord op geven. Dit familielid heeft alle familiebanden gebroken, en heb haar al 15 jaar niet gezien. Is het normaal voor de Scientology om familiebanden te breken?

Alvast dank je wel voor je antwoord, Groet, Hikari Reactie infoteur, 08-04-2009
Hoi Hikari,
normaal gesproken sluiten veel mensen zich af van de buitenwereld en/of familie als ze zich aansluiten bij een sekte.

bij de scientology ligt het net iets anders. In sommige landen word het namelijk echt beschouwd als een godsdienst net zoals het christendom bijvoorbeeld. In nederland is er zelfs ook een scientology kerk, waar de leden heen kunnen. Er zijn verschillende meningen over deze sekte en de regels die nageleefd moeten worden, worden ook amper bekend gemaakt.

als iemand zich echt wil toewijden aan deze sekte/godsdienst dan kan het voorkomen dat ze alle familiebanden verbreken en alleen nog maar samenleven met mensen die ook aangesloten zijn bij deze sekte/godsdienst, maar je hoort dit niet vaak bij leden van scientology.

maar het is natuurlijk een feit dat leiders van bepaalde sektes erg manipulatief kunnen zijn en als het ware iemand een hersenspoeling kunnen laten ondergaan.

Infoteur: Angelic
Gepubliceerd: 07-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 14
Schrijf mee!