InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Omgaan met teleurstellingen

Omgaan met teleurstellingen

Het gevoel van teleurstellingen is een naar gevoel. Een opeenvolging van diverse teleurstellingen kan ervoor zorgen dat we ons neerslagtig voelen. Het leren omgaan met teleurstellingen kan dan ook veel leed voorkomen. Dit artikel gaat nader in op het omgaan met teleurstellingen. Iedereen wordt, vroeg of laat, geconfronteerd met teleurstellingen, ook wel een tegenslag genoemd. Het gevoel van een teleurstelling kan een uitzichtloos gevoel teweeg brengen. Het idee dat het toch allemaal geen zin meer heeft.

Een teleurstelling ontstaat doordat iets gebeurt wat niet aansluit bij je persoonlijke verwachtingen. Een teleurstelling kan mede ontstaan doordat wij te hoge of verkeerde verwachtingen stellen van iets of iemand of onszelf. Het gevolg is vaak dat we ons afgewezen voelen.

Gevolgen teleurstellingen

Een teleurstellend gevoel kent verschillende niveaus, van grote teleurstellingen zoals het niet kunnen kopen van je droomhuis tot kleine tegenslagen door de dag, zoals een afspraak die wordt afgezegd. Een teleurstelling leidt tot een machteloos gevoel en kan de dag of een periode uit het leven flink verpesten. Een opvolging van verschillende teleurstellingen kan uiteindelijk ervoor zorgen dat depressiviteit of een burn-out ontstaat. Het leren omgaan met teleurstellingen kan deze periode van neerslachtigheid flink verkorten. Het is dan ook leerzaam om met teleurstellingen te leren omgaan.

Praktische tips

  • Verwachtingen managen: Je ergens op verheugen kan een fijn gevoel zijn. Echter, hoe groter de verheuging hoe groter de teleurstelling kan zijn. Bepaal voor jezelf realistische verwachtingen en hoop niet op een wonder. Hoe realistischer je eigen verwachting, hoe kleiner de kans op een teleurstelling. Probeer dus te leven met minder verlangens, des te minder teleurstellingen leed.
  • Werk minder resultaatgericht: Als je sterk toewerkt aan één bepaald doel dan kan het tegenvallen als dat doel niet wordt behaald. De kunst is om minder te hechten aan uitkomsten.
  • Richt je op de toekomst: deze teleurstelling is niet het einde van de wereld. Hierna komen nieuwe kansen, door je teleurstelling te verwerken sta je open voor deze nieuwe kansen.

Hoe erg zijn teleurstellingen?

Teleurstellingen horen bij het leven, hoe lager je verwachtingen van het leven zijn, des te minder teleurstellende gevoelens ervaar je. Maar hoe erg is het om op sommige momenten teleurstelling te ervaren? Het ervaren van teleurstellingen kan levenslessen met zich mee brengen. Doordat het leven niet altijd zo loopt zoals je hoopt kan het juist ook mooie dingen met zich meebrengen die je niet had verwacht. Accepteer de teleurstelling, kijkt wat het je leert en sta open voor de andere mogelijkheden die het met zich mee brengt.

Ieder moment uit het leven kan mooi zijn, sta hiervoor open en zie de kansen voor nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Ervaar soms die teleurstelling, maar durf je eroverheen te zetten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/leven/omgaan-met-teleurstelling.html

Reageer op het artikel "Omgaan met teleurstellingen"

Reacties

Patricia, 11-09-2016 05:38 #2

Ik vind dit een pittige periode, het verleden haalt in, beslissingen zijn niet altijd de juiste geweest. Dank voor dit stukje info.

Ellen, 10-04-2014 22:02 #1
Van mijn vriend had ik in 2013 een prachtig cadeau gekregen. Een bekende kunstenares uit Amersfoort zou een portret maken van mijn twee, nu inmiddels overleden, katten. Na vier maanden konden wij het ophalen. Echter meteen bij binnenkomst zag ik dat een kat niet geheel aan de verwachting voldeed (ik herkende hem niet). Blijkbaar kon de kunstenares dit niet verkroppen, want de overdracht verliep uitermate onprettig. Ze dreigde zelfs dat we het portret ook mochten laten staan! Hadden we dat achteraf maar gedaan. Na twee dagen (binnen de wettelijke termijn van 7 dagen) hebben wij contact opgenomen met de kunstenares en aangegeven dat wij graag een paar kleine, maar wel essentiële, correcties wilden laten aanbrengen. De kunstenares ging hiermee akkoord, echter na haar zwangerschapsverlof (ze is halverwege maart 2014 bevallen van een zoon, na een volgens haar zeggen vervelende zwangerschapsperiode). Wij gingen hiermee akkoord en boden haar deze ruimte. Echter, ruim 3 weken later kregen wij een brief met allerlei niet toedoende argumenten, dat de kunstenares zich niet aan onze afspraak wilde houden. Ook het portret vernissen (contractueel vastgelegd) wilde ze niet meer. Mijn vriend en ik zijn gekwetst en teleurgesteld hierdoor. Wij doen pogingen om met haar in contact te komen, want voor het portret is een kleine 1000 euro betaald. Echter we worden compleet genegeerd, emailadressen geblokkeerd en haar man neemt telefonisch contact met mijn vriend op, om vervolgens op agressieve toon zijn verhaal te doen en de hoorn erop te gooien. Wij krijgen op geen enkele wijze de kans om tot een oplossing te komen. Het raakt ons emotioneel en financieel. De kunstenares heeft een uitstekende reputatie als dierenportret kunstenares, vanwaar deze handelswijze? Nu ligt het portret te verstoffen in de kast. De kunstenares zei dat ze ons toch niet tevreden kon stellen en het portret zo wel goed vond. Wij begrijpen er helemaal niets van. Hebben wij als opdrachtgever en betalende klant hier dan niets over te zeggen.Van mijn laatste kat heb ik 5 dagen voor de overdracht van het portret afscheid moeten nemen. Hij was bijna 20 jaar oud. Zal ik na 20 jaar niet weten hoe mijn lief poezebeest eruit ziet/zag? Hoe kunnen wij met deze enorme teleurstelling omgaan?

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 21-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!