De geschiedenis van Duitsland

Duitsland was een groot en machtig land en heeft een rol gespeeld in velen belangrijke oorlogen. Duitsland werd echter pas later een echt groot land, eerder werd het gevormd uit kleine koninkrijken, later rond 1800 werd het echter als een groot geheel verenigd en was het groot genoeg om Europa te domineren. De macht van Duitsland was echter heel erg wisselend. Hier gaan we kijken naar het verloop van de geschiedenis van dit koninkrijk.

Duitsland in de Middeleeuwen

In het jaar 962 verenigde de leider Otto 1 de Duitse koninkrijken tot een groot geheel. Het rijk hield een behoorlijke tijd stand maar was niet heel sterk wat kwam doordat de lokale heersers steeds weer de volledige macht wilde hebben en flink uitbreiden. Toch werd Duitsland rijker en rijker totdat het rond de 15e eeuw de geldzaken van Europa in handen had,

Rond de 5 eeuw kwam het Christendom op in Duitsland maar het duurde erg lang voordat het grootste deel van de bevolking zich had bekeert tot het Christendom. Pas rond de 8e eeuw geloofde het grootste deel van de bevolking in het christendom. De noordelijke steden van Duitsland werkte erg goed samen op het gebied van handel waardoor het land veel geld verdiende. In Duitsland kwam de wel bekende Rennaissance al vroeg op, rond de 15e eeuw, hierbij kwam er minder nadruk op het geloof en meer op het leven zelf. Ook kwam er een nieuwe soort kunst.

Duitsland in de dertigjarige oorlog

In het jaar 1618 brak er een grote opstand uit tegen het bewind van de katholieken. Zo kwamen de katholieken en protestanten tegenover te staan. Veel andere naties kozen echter de protestanten omdat ze zo dachten Duitsland te verzwakken, Dit was echter niet de enige godsdienstige oorlog in Duitsland. Eerder in het jaar 1524 maakte veel boeren al gebruik van de vete tussen de godsdiensten en begonnen een opstand met als doel een hogere rang in de sociale ladder.

Ontstaan van keizerlijk Duitsland

Het ontstaan van een groot Duits keizerrijk kwam steeds in meer mensen op na het falen van Napoleon in 1815. Het zou echter nog velen jaren duren tot er echt wat van kwam. In het jaar 1862 kwam Bismarck aan de macht en hij besloot om een groot Duitsland te stichten. Ook wilde hij veel meer koloniën dan er al waren. Duitsland groeide flink onder zijn bewind en na zijn dood werd deze taak over genomen door de heren Willen 1 en later Willem 2. Zij stichtte vooral veel koloniën in o.a. Afrika, uiteindelijk heeft dit echter als een van de oorzaken van de eerste wereld oorlog die duurde van 1914 tot 1918.

Duitsland wordt Sociaal Democratisch

Na het verlies in de eerste wereldoorlog moest Duitsland velen herstel betalingen betalen. Ze moesten een getal met maar liefst 15 nullen betalen en dat kon natuurlijk nooit. En dat terwijl er na de oorlog al zoveel vernietigd was geweest. Hierdoor kon Hitler gemakkelijk aan de macht komen wat hij deed met zijn goede charisma. De meeste geloofde hem en als dat niet zo was dan werden ze vermoord. Uiteindelijk veroorzaakte dit de 2e wereldoorlog totdat Hitler zelfmoord pleegde en Duitsland zich overgaf in 1945.

Duitsland na de oorlog

Eerst werd Duitsland bezet door diverse landen waaronder Engeland, In 1949 werd het land opgesplitst in 2 delen met aan de ene kant communisten en aan de andere kant kapitalisten. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 werd Duitsland weer een welvarend land en is het niet meer nauw betrokken geweest bij oorlogen.
© 2008 - 2020 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De eenwording van DuitslandDe eenwording van DuitslandRond het jaar 1800 bestond het huidige Duitsland nog uit veel kleine staatjes. Bismarck, de minister-president van Pruis…
Emigreren naar DuitslandVeel Nederlanders willen naar Duitsland emigreren. Maar wat moet er allemaal geregeld worden om naar Duitsland te kunnen…
Verzamelen: kopen en verkopen van Duitse muntenVerzamelen: kopen en verkopen van Duitse muntenVeel Nederlandse verzamelaars handelen druk in Duitse munten. Dit komt omdat er een grote diversiteit is aan oude Duitse…
EK voetbal 1996In 1996 is het een feestje voor de UEFA, het EK wordt dit jaar voor de 10e keer gehouden, Engeland is gastland. Er zijn…
Barack Obama als president van Amerikamijn kijk opBarack Obama als president van AmerikaDe staten hadden hun stemmen uitgebracht en rond 23.00 uur (Amerikaanse tijd) gaf CNN in 2008 de overwinning aan Obama o…

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Duitsland"

Reacties

Rakker126 (infoteur), 14-03-2009 12:17 #3
Zodtah --> zodat pardon

Rakker126 (infoteur), 14-03-2009 12:16 #2
Hallo Nemesis,

Ten eerste bedankt voor je reactie. Het was dan ook zeker mijn bedoeling om de geschiedenis globaal te vertellen en er geen boek van te maken zodtah het doer iedereen te begrijpen is. Het anachronisme is niet helemaal juist aangezien ik over de Duitse koninkrijken praat, het was destijds dus nog geen eenheid. Dat van de val van het ijzeren gordijn klopte inderdaad, ik zat er perongeluk een jaartje naast, bedankt voor de verbetering! De verdeling tussen de twee helften past naar mijn mening niet zo goed in een geschiedenis artikel, anders kan je ook gaan praten over de haat van sommige mensen jegens Duitsland i.v.m. WO2 maar dit heeft opzich weinig met de geschiedenis te maken.

Volgens mij weet jij hier een boel vanaf en kan je er zo een artikel over publiceren. Het lijkt me dan ook leuk als je een artikel schrijft over Fiche Heerder en Goethre aangezien je die zo belangrijk vindt.

Ik denk dat jouw artikel dan eerder voor de mensen zijn die er echt alles over willen weten en mijn artikel wat globaler is, op die manier wordt het publiek weer goed verdeeld en vindt iedereen wat hij wil.

Bedankt voor je reactie en ik hoop dat ik jouw vragen naar behoren heb beantwoord!

mvg.

Alex

Nemesis (infoteur), 13-03-2009 23:08 #1
Ik moet hier toch even op reageren.
Je beschrijft nogal schetsend de geschiedenis van Duitsland, waarbij je een chronologische volgorde hanteert, maar toch Otto I vooraf laat gaan aan de 5de eeuw na Christus. Daarnaast moet ik, als historicus, opmerken dat je met geen enkele redenering komt voor de vraag waarom Duitsland uit zoveel Bundesländer bestaat; iets wat duidelijk in de geschiedenis is gegroeid in de strijd om vrijheid van godsdienst en de strijd om soevereiniteit van adel tegen vorst en vorsten onderling.
Wat ik ook moeilijk kan begrijpen, is dat jij over een Duitsland spreekt vér voordat er een Duitsland bestaat. Een geweldig anachronisme dat mijns inziens niet te verdedigen valt. Wat ik ook niet begrijp, is dat in dit stuk namen als Fichte, Herder en Goethe missen, die een zeer belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de nationale eenwording, evenals mensen als Ranke.

Daarbij vind ik de eindopmerking hoogst stuitend. Zelfs op dit moment bestaat Duitsland nog altijd uit twee delen. De voormalig West-Duitsers kunnen niet overweg met de Oost-Duitsers en vice versa. Daarnaast zijn de levensomstandigheden in Oost-Duitsland beduidend slechter dan in West-Duitsland.

Vreemde misser is ook dat jouw Berlijnse Muur een jaar later is gevallen dan in de rest van de wereld. Reactie infoteur, 14-03-2009
Ik heb je reactie beantwoord

Infoteur: Rakker126
Laatste update: 14-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 3
Schrijf mee!