Oplichting via pakketten aan de deur door nep-bezorgers

Oplichting via pakketten aan de deur door nep-bezorgers Oplichters zijn enorm vindingrijk en bedenken altijd nieuwe manieren om iemand geld afhandig te maken. Doordat er online veel wordt gewinkeld worden er ook veel pakketten aan de deur bezorgd. Door zich voor te doen als pakketbezorger zien oplichters hun kans schoon en proberen op deze manier mensen geld afhandig te maken. Soms via een kleine betaling aan de deur maar ook door pakketten af te leveren en deze later weer op te halen. Wees waakzaam en alert en zorg dat je niet ten prooi valt aan oplichters. Er zijn meerdere manieren waarop oplichters proberen jou aan de deur geld afhandig te maken. Door te leren herkennen hoe dit werkt kun je dit voorkomen.

Oplichting via betaling aan de deur

Er wordt bij jou thuis aangebeld en de bezorger voor de deur zegt een pakket voor jou te hebben. Op het moment dat jij het pakket van de bezorger wilt overnemen geeft de bezorger aan dat je nog even een klein bedrag moet voldoen.

Als reden voor de betaling geeft de bezorger bijvoorbeeld aan
  • dat in het pakket een presentje voor jou zit maar dat de afzender is vergeten de verzendkosten te betalen
  • dat hij of zij al eerder aan de deur is geweest maar dat er niet werd opengedaan en dat die extra keer aan de deur komen geld kost

Een andere vorm van oplichting waarbij je aan de deur een klein bedrag moet voldoen is die waarbij je eerst wordt gebeld en er wordt gezegd dat je binnenkort een pakket aangeboden krijgt maar dat daarvoor nog een klein bedrag openstaat. Je bent dan snel minder waakzaam omdat er immers is aangekondigd dat er een pakket geleverd zal worden.

Je denkt misschien: ik betaal dat kleine bedrag wel even maar dan zul je merken dat het niet mogelijk is het bedrag contant te betalen maar dat de enige mogelijkheid is dit via een pinbetaling te voldoen. De bezorger zal jouw bankpasje dan bij een betaalautomaat houden waarna jij je pincode moet intoetsen maar let op: dit is het moment waarop hij jouw pincode dus ziet en ook jouw bankpasje omwisselt met een vrijwel identiek uitziend nep-bankpasje. Jij krijgt dus een ander pasje terug. Voordat je dit in de gaten hebt (vaak pas wanneer je zelf weer een pinbetaling doet of als je rekeningoverzicht controleert) heeft de oplichter al geld van je rekening weten te ontfutselen.

Oplichting door bestelling op jouw (naam en) adres

Er zijn ook vormen van oplichting waarbij jouw adresgegevens en soms ook jouw naam gebruikt worden om een pakket op jouw adres te bestellen. Hoe gaat dat in zijn werk?
  • Er belt een pakketbezorger bij jou aan en die overhandigt jou een pakket. Even later wordt er echter aangebeld door een andere pakketbezorger die zegt dat het pakket niet voor jou bestemd was. Op het pakket staan soms jouw naam en adres maar het kan ook zo zijn dat jouw adres erop staat maar wel een andere naam.
  • Als je het pakket meegeeft aan de pakketbezorger dan ontvang je later toch een factuur van de afzender. Het pakket stond immers op jouw (naam en) adres.

Mocht je dus al een pakket aannemen terwijl je het niet hebt besteld, geef het dan in geen enkel geval weer mee aan de pakketbezorger maar neem contact op met de afzender of stuur het retour afzender. Zo voorkom je dat jij aansprakelijk wordt gesteld voor de aanschaf en de rekening gepresenteerd krijgt. Hetzelfde geldt ook voor pakketten die je voor je buren in ontvangst neemt. Als er een pakketbezorger komt om dat pakket weer mee ten nemen dan zullen je buren de rekening gepresenteerd krijgen. Niet doen dus. Houd het pakket bij je thuis en informeer je buren als zij het pakket bij je komen ophalen.

Hoe voorkom je oplichting aan de deur

Blijf alert als je de deur opent en houd de volgende zaken in je achterhoofd:
  • Neem nooit zomaar pakketten aan als je niets besteld hebt
  • Heb je wel iets besteld controleer dan altijd wie de afzender is
  • Betaal nooit zomaar een bedrag bij het aannemen van een pakket
  • Heb je besteld onder rembours en moet je wel betalen aan de deur: houd altijd zelf je pinpas vast en zorg dat je de pincode intoetst zonder dat de bezorger mee kan kijken. Wees waakzaam voor een melding van de bezorger dat er een storing is bij de pinbetaling. De bezorger zal dan het pinapparaat met je pas erin tot zich nemen en op dat moment je pinpas omwisselen voor een nep-pas
  • Controleer of de bezorger wel echt werkzaam is bij de bezorgdienst door om een legitimatie te vragen

Bron: Alexas Fotos, PixabayBron: Alexas Fotos, Pixabay
Als je twijfelt kun je het pakket te allen tijde weigeren en is het altijd mogelijk direct de politie te bellen via telefoonnummer: 0900-8844. Probeer uiterlijke kenmerken van de "bezorger" te onthouden en indien mogelijk het kenteken van het voertuig want daarmee kun je de politie een grote dienst bewijzen als het gaat om het opsporen van de oplichter.
© 2020 Writer-tm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Concurrentie TNT en postNLTNT is het grootste postbezorgings bedrijf van Nederland. Er zijn ook enkele kleinere bedrijven die ook een hoog percent…
Trap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deurTrap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deurDe kleine criminaliteit heeft grote gevolgen voor degene die er het slachtoffer van is. Ook als mensen zich ongevraagd a…
Jongeren vaker opgelichtJongeren vaker opgelichtJongere mensen tussen de achttien en vierendertig jaar zijn vaker slachtoffer van oplichting. De Wet oneerlijke handelsp…
GLS pakket versturen: tarieven en verzendoptiesEen pakket versturen binnen Nederland of Europa kan worden verzorgd door GLS, oftewel General Logistics Systems B.V. De…

Extinction Rebellion: organisatie en actualiteitenExtinction Rebellion: organisatie en actualiteitenExtinction Rebellion is een actiegroep van vrijwilligers die zich inzet om aandacht te vragen voor de actuele klimaatpro…
Omgekeerd inzamelen: een systeem voor afvalinzamelingOmgekeerd inzamelen: een systeem voor afvalinzamelingOmgekeerd inzamelen of omgekeerde afvalinzameling is een wijze van ophalen en verwerken van particulier afval. Waar bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GraphicMama-team, Pixabay
  • https://www.politie.nl/nieuws/2017/oktober/2/09-pakketbezorger-of-oplichter-aan-de-deur.html
  • https://www.internetkassa.nu/online-betaalmethodes/rembours/
  • https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/hoogbejaarde-man-98-opgelicht-door-nepbezorgers-van-postnl/
  • https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/opnieuw-pakketjesfraudeurs-actief/
  • https://www.politie.nl/themas/contact-0900-8844.html
  • https://www.hln.be/geld/consument/-oppassen-voor-sluwe-oplichtingstruc-met-pakketjes-die-je-niet-hebt-besteld~acaf5b4d/
  • Afbeelding bron 1: Alexas Fotos, Pixabay

Reageer op het artikel "Oplichting via pakketten aan de deur door nep-bezorgers"

Infoteur: Writer-tm
Gepubliceerd: 08-09-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!