InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hoe kun je jouw relatie redden met handige zinnetjes?

Hoe kun je jouw relatie redden met handige zinnetjes?

Hoe kun je jouw relatie redden met handige zinnetjes? ‘Ik hou van je’ is een zinsnede wat geliefden vaak gebruiken, omdat we het menen. Maar de liefde in een relatie kan er weleens vanaf spoelen, waardoor het meer een kameraadschap is geworden. Je hebt een gezin en daar haal je de meeste vreugde nog uit. De relatie tussen beiden is inmiddels minder goed geworden en zij weet inmiddels ook wel dat ‘Ik hou van je’ weinig inhoud meer heeft. Het zijn de voortekenen van potentiële relatieproblemen, welke eveneens kunnen ontaarden in een scheiding. Op welke manier kun je de relatie redden via andere zinnetjes?

Relatie redden met zinnetjes

Vele redenen bekoelen een relatie

Verliefd zijn is prachtig en beide genieten er ontzettend veel van. Die sprankelende tijd wordt door vele stellen beslecht met het Ja woord, waardoor het stel elkaar tot de dood trouw blijft. Mooie woorden maar de realiteit is vaak anders. Veel relaties lopen op de klippen en gehuwden scheiden als het minder gaat. Voor de hand liggende redenen kunnen er aanleiding voor zijn zoals:
  • meer aandacht aan anderen schenken dan aan de partner;
  • het steeds vaker mondeling over elkaar heen struikelen of het compleet oneens zijn tot dagelijks ruziën;
  • het continu geïrriteerd voelen aan de ander;
  • men heeft er iets anders van verwacht dan dat het is geworden.

Vele redenen kunnen ervoor zorgen dat de relatie minder wordt. Bij elkaar blijven om de kinderen is dan ook een veel genoemde reden om niet uit elkaar te gaan. Maar een relatie hoeft niet stuk te gaan, omdat de relatie even iets minder gaat. Begrip voor elkaar, luisteren en praten zijn ontzettend belangrijk. Hoe kunnen bepaalde zinnetjes weer meer inhoud aan de relatie geven?

De waarde van 'ik hou van je' neemt af

Iedere dag de bevestiging geven dat je van hem of haar ontzettend houdt door ‘ik hou van je’ te zeggen, kan averechts werken. Iedereen weet dat de liefde met de tijd afneemt en ook de waarde van die woorden krijgt minder betekenis. Dat gezegd hebbende wil niet betekenen dat de relatie weer tip top in orde is, in tegendeel. Het strakke glazuur begint krakeelscheurtjes te vertonen en kan ontaarden in ernstige relationele problemen. Het kan zijn dat je met tegenzin naar huis gaat en je hebt telkens vervelende gesprekken. Hoe kun je een relatie redden, waarbij één en ander weer spannend wordt?

Gemeende complimentjes geven en relatie redden

Binnen iedere relatie zijn er kleine problemen en daar kunnen de juiste complimentjes hulp bij bieden. Wees oprecht in je opmerkingen en een complimentje op zijn tijd kan veel bereiken binnen een relatie. Dit geldt zowel voor de man als vrouw. Je komt als man van het werk thuis en verwacht een maaltijd op tafel. Toch werkt de vrouw ook en dus is een positieve opmerking zeker op zijn plaats. Het kan zelfs zijn dat de vrouw ook op de kinderen moet passen, terwijl de man werkt. Kleine positieve opmerkingen zorgen ervoor dat de vrouw opgewekt verder gaat. Ook de man heeft positieve opmerkingen nodig. Het zorgt ervoor dat de man door die kleine opmerkingen meer doet in het huishoudelijk werk. Ook kleine beloningen in de vorm van een klein cadeautje – zodat je aangeeft dat je aan hem of haar hebt gedacht – doet wonderen. Let wel dat het altijd op een gepast moment is en dat je het niet overdreven vaak doet, omdat je dan jezelf weer gaat ontkrachten.

Opgewonden zijn in meerdere vormen

‘Ik ben opgewonden’ hoeft niet alleen te betekenen dat je seksueel opgewonden bent. Het kan inhouden dat je zeer enthousiast bent over iets wat je partner gaat doen of ondernemen. Samen erop uittrekken waarbij je dermate optimistisch bent werkt goed op de gevoelens voor de partner. Heeft hij of zij iets speciaals geregeld dan is het van belang om “werkelijk” optimistisch te zijn. ‘Wat leuk dat je dit voor ons hebt geregeld’, ‘fijn dat je onze dag hebt herinnerd’ enzovoorts. Kleine zinnetjes met een waardevolle boodschap overbrengen strelen de trots of waardering van de partner. Een belangrijk zinnetje is toch wel ‘ik ben opgewonden’ als er bepaalde activiteiten zijn gepland. ‘Ik ben opgewonden’ (lees optimistisch, enthousiast, ik kijk er met veel plezier naar uit, enzovoorts) zorgt ervoor dat je een goede zin ter vervanging van ‘ik hou van je’ hebt gevonden. Het kan zelfs meer waarde hebben, omdat je er werkelijk naar uitkijkt. Het kan er eveneens voor zorgen dat een nieuwe wind door de relatie gaat, omdat je weer op een “normale of gezonde” manier met elkaar kunt communiceren. Een nieuwe start door even andere woorden te gebruiken. Zorg er ook voor dat de relatie spannend en vooral positief blijft, zodat jullie nog lang door kunnen gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/1310066/2011/08/26/De-drie-woorden-die-je-relatie-kunnen-redden.dhtml

Reageer op het artikel "Hoe kun je jouw relatie redden met handige zinnetjes?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Relatie
Schrijf mee!