InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bruiloft organiseren: de trouwjurk uitzoeken

Bruiloft organiseren: de trouwjurk uitzoeken

Bruiloft organiseren: de trouwjurk uitzoeken Het uitzoeken van de bruidsjurk is een spannende gebeurtenis. Meestal gaat de aanstaande bruid op stap met haar moeder en eventueel is ook de toekomstige schoonmoeder erbij. Met elkaar worden zoveel mogelijk bruidswinkels afgelopen en gekeken welke jurken er te koop aangeboden worden. En dan is het zaak om tussen het enorme aanbod 'de jurk' te vinden. De bruidsjurk of trouwjurk waar je altijd al van gedroomd hebt. Dat wordt vast heel moeilijk, maar misschien is er wel iets op maat te maken wat daar wel heel dicht bij komt. En laat je gewoon verrassen door het uitgebreide aanbod en pas alles wat je leuk lijkt!

Een trouwjurk uitzoeken

De trouwjurk van je dromen

Een heerlijk onderdeel van het organiseren van een bruiloft is natuurlijk het uitzoeken van de trouwjurk. Een leuke, maar ook wel weer moeilijke bezigheid. Als je altijd al voor ogen gehad hebt in welke jurk je zou willen trouwen, dan lijkt dit misschien een makkelijke klus. Als hij inderdaad ook zo helemaal kant-en-klaar in de winkel hangt, dan is de jurk zo aangeschaft. Maar dat is helaas meestal niet het geval. Je moet je richten op wat in de bruidswinkels wordt aangeboden. Nu is het natuurlijk wel zo, dat elke goede en gespecialiseerde bruidswinkel beschikt over een eigen atelier. Dus mogelijk dat met enkele kleine aanpassingen de jurk toch helemaal naar wens vermaakt kan worden.

Bron: Krvvitaliy, PixabayBron: Krvvitaliy, Pixabay

Trouwjurk nooit alleen uitzoeken

Ga nooit alleen naar een bruidswinkel. Neem iemand mee, waarvan je weet dat deze persoon eerlijk is en oprecht commentaar zal geven op de jurken die je past. Hier heb je gewoon veel meer aan dan aan het winkelpersoneel. Iemand die je kent, weet ook wat bij jou en je eigen smaak past. Weet waar je je lekker in zult voelen en is dus beter in staat om te beoordelen of de trouwjurk waar je oog op is gevallen geschikt voor je is of niet.

Bron: GloriaAgostina, PixabayBron: GloriaAgostina, Pixabay
Trouwen in het wit of toch een kleurtje?
Nog altijd trouwen de meeste bruiden in het wit of ivoor. Maar er zijn ook genoeg aanstaande bruidjes die dromen van een wat opvallendere trouwjurk. Onder hen is rood een heel geliefde kleur. Een rode trouwjapon heeft ook een heel bijzonder en spectaculair effect. Vooral oudere bruiden of bruiden die voor de tweede maal in het huwelijk treden, kiezen vaak voor een andere kleur dan wit of ivoor. Ook hoeft een trouwjurk voor deze categorie bruiden niet altijd lang te zijn.

Koop een trouwjurk niet te snel

Ook al zie je de voor jouw ideale trouwjurk hangen, beslis toch niet al te snel om hem daadwerkelijk te kopen. Vraag desnoods of de betreffende jurk even voor jou weggehangen kan worden. In de tussentijd kun je zelf nog een aantal andere bruidszaken bezoeken en rondkijken. Pas als je jezelf een beeld gevormd hebt van het aanbod aan trouwjurken, is het verstandig om tot een definitieve beslissing te komen en tot aankoop van een bruidsjapon over te gaan.

Bron: Lorraine1, PixabayBron: Lorraine1, Pixabay

Accessoires bij een trouwjurk

Wees rustig met accessoires

Maak er niet te veel van. Ook al zijn al die accessoires erg mooi, het kan al snel te druk worden en de aandacht te veel afleiden van de jurk. Een goede jurk heeft niet veel extra's meer nodig. Zoek het in een subtiele toevoeging.

Sluier, tiara, hoedje of hoofdtooi bij de trouwjurk

Afhankelijk van de wens van de bruid en het type bruidsjurk kan de kleding afgemaakt worden met diverse accessoires. Denk hierbij dan aan een (lange of korte) sluier, tiara, hoedje of een hoofdtooi. Een hoedje kan heel pittig staan. Hoofdtooien geven al snel een heel romantische uitstraling.

Sieraden bij de trouwjurk

Ook het dragen van sieraden kan maar beter tot een minimum beperkt worden. Een te opvallende ketting of armband leidt al snel af van de jurk. Kijk zeker uit met het toevoegen van kleuren. Dit maakt het geheel al snel veel te bont.

Bruidsschoenen

De meeste bruidswinkels hebben ook een bijpassende schoenencollectie. Een bruidsschoen is vaak van stof, afgewerkt met satijn in de kleur wit of ivoor. Klassieke modellen met een redelijke hak. Het is wel verstandig om de schoenen al ruim voor de grote dag regelmatig te dragen, zodat ze tijdens de bruiloft geen problemen meer kunnen geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trouwjurk kopen of huren: Wat kost een bruidsjurk?Trouwjurk kopen of huren: Wat kost een bruidsjurk?Wanneer de grote dag eraan komt, is er niets leukers dan te gaan shoppen voor de trouwjurk van je leven. Zodat je er str…
Een bruidsboeket makenEen bruidsboeket makenAls u gaat trouwen is het natuurlijk ook belangrijk om een bruidsboeket te hebben. Dit moet natuurlijk ook bij de rest v…
Hoe koop je de perfecte bruidsjapon?Hoe koop je de perfecte bruidsjapon?De perfecte bruidsjapon. Voor de een is dat een hele dure. Voor de ander is dat liefst een ongelooflijk goedkope. Bij we…
De bruid: Trouwjurk, bruidskapsel en bruidsboeketDe bruid: Trouwjurk, bruidskapsel en bruidsboeketOp een bruiloft is de bruid het middelpunt, alle ogen zijn op haar gericht. Het is daarom belangrijk om er goed uit te z…
Say Yes To The Dress (programma op TLC)Say Yes To The Dress (programma op TLC)TLC, een televisiezender gericht op (jonge) vrouwen, heeft veel reality programma’s over trouwen. Eén daarvan is Say Yes…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bruiloft organiseren: de trouwjurk uitzoeken"

Infoteur: Martina
Laatste update: 16-02-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Bruiloft organiseren
Schrijf mee!