InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Koning Albert II van België

Koning Albert II van België

Koning Albert II van België Koning Albert van België maakt op 3 juli 2013 zijn aftreden bekend. Hij maakt plaats voor zijn zoon Filip. Albert was bijna twintig jaar koning van de Belgen. Hij is getrouwd met Paola, die zo mooi werd bezongen door Adamao in zijn lied 'Dolce Paola'. Albert trad aan na het overlijden van zijn broer Boudewijn.

Koninklijk Paleis in Brussel

Albert

Koning Albert maakte op 3 juli 2013 zijn aftreden bekend op de Belgische radio en televisie. Op de Belgische nationale feestdag van 21 juli maakt hij plaats voor Filip, zijn zoon. Op die dag viert België dat Leopold van Saksen-Coburg-Gotha in 1831 als eerste koning de eed op de grondwet aflegde. Albert heet voluit Albert II van Saksen-Coburg-Gotha. De koning is in 2013 79 jaar en zijn gezondheid neemt af. Hij kan zijn ambt daardoor niet goed meer uitoefenen. Prins Filip is op het koningschap voorbereid. Hij kan rekenen op steun van zijn vrouw Mathilde.

Paola

Albert is getrouwd met Paola, in 1964 zo mooi bezongen door Adamo als Dolce Paola. Albert II is de zesde koning der Belgen. Op 9 augustus 1993 volgde hij zijn broer Boudewijn op. De oudere broer van Albert overleed dat jaar aan een hartstilstand. Boudewijn en zijn vrouw Fabiola bleven kinderloos, zodat de broer van de overleden koning op de troon kwam. Koningin Paola en Koning Albert veroverden de harten van de Belgen.

Oprechtheid

De abdicerende koning Albert heeft oprechte interesse in de Belgen en wordt geroemd om zijn:
  • oprechtheid;
  • humor;
  • moed;
  • inzicht;
  • harde werken;
  • zelfrelativering;
  • wars zijn van elk extremisme.

Gewoon

De koning wist een gewone hard werkende man te blijven, te midden van zijn volk. Albert werd op 6 juni 1934 geboren. Hij groeide op in de wetenschap dat zijn broer Boudewijn zijn vader op zou volgen. Abrupt wordt hij tot het ambt geroepen als Boudewijn plotseling sterft. Albert bleek de tegenpool van zijn broer. Hij is een levensgenieter, goedlachs en vlot. Zijn levensgenot resulteert in een dochter uit een buitenechtelijke affaire. Het trok een zware wissel op het huwelijk tussen Albert en Paola. Na zijn aantreden als koning weet hij tóch het vertrouwen van de Belgen te winnen.

Protocol

Koning Albert moet niets van regelzuchtige hovelingen hebben en hij laat regelmatig zien wars val protocol te zijn. Hij gaat bijvoorbeeld naast de chauffeur van de gepantserde limousine zitten in plaats van achterin. Een aantal keren heeft Albert zijn invloed aangewend om een impasse te doorbreken of om een vastgelopen zaak vlot te trekken. Hij riep in 1996 bijvoorbeeld de toenmalige premier op om daadkrachtig in te grijpen in de zaak rondom kinderverkrachter en –moordenaar Marc Dutroux. Ook deed hij in 2010 een emotionele oproep aan de Vlaamse en Waalse politici om een regering te vormen toen er maand na maand geen schot zat in de formatie. Pas na 540 dagen kwam er een regering en dat was mede door sturing van Albert. De koning is moe. Albert legt geen staatsbezoeken meer af, loopt met een stok en de jaren beginnen te tellen.

Vlaams

Het Belgische koningshuis heeft het niet gemakkelijk. De Vlamingen zien het als Franstalig instituut. De Walen hechten om die reden aan de koning. Koning Albert deed zijn aankondiging van abdicatie in het Vlaams.

Meisje

De eerste in de lijn van de troonsopvolging wordt na de abdicatie van Albert zijn kleindochter Elisabeth, de in 2013 elfjarige dochter van prins Filip en prinses Mathilde. Net als in Nederland is er in België na 21 juli een troonsopvolgster.

Lees verder

Gerelateerde links
Koninklijke bananasplit?, Koninklijk bezoek tante An, Torenlicht en Persbureau Ameland.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Koning Albert II van België"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Koning en koningin
Schrijf mee!