InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Verlegen of onzeker? Tips om meer zelfvertrouwen te krijgen

Verlegen of onzeker? Tips om meer zelfvertrouwen te krijgen

Verlegen of onzeker? Tips om meer zelfvertrouwen te krijgen Snel rood worden of helemaal dichtklappen in sociaal moeilijke situaties: het komt vrij vaak voor bij verlegen mensen. Dit kan te maken hebben met een schaamtegevoel of met een gebrek aan zelfvertrouwen, wat leidt tot onzekerheid als het aankomt op sociale contacten. Maar zelfvertrouwen is iets wat je kan aanleren door je in sociale situaties te oefenen. Het ontwikkelen van zelfvertrouwen is een dagelijkse training en vergt het loslaten van angst en onzekerheid. Hoe kan je je over je verlegenheid heen zetten en zeker worden van jezelf? En welke tips zijn nuttig om meer zelfvertrouwen te krijgen?

Meer zelfvertrouwen

Verlegen

Zelfvertrouwen is een eigenschap die je in sociale relaties goed van pas kan komen. Om bevredigende sociale relaties en een succesvol professioneel leven te hebben, is zelfvertrouwen zelfs onontbeerlijk. Verlegen of onzekere mensen hebben hier te weinig van, maar kunnen er wel aan werken. Snel rood worden of door de grond zakken van schaamte kan tot het verleden gaan behoren als je je zelfvertrouwen degelijk zal gaan ontwikkelen.

Oefening

Cruciaal hierbij is om te beseffen dat je zelfzeker kan worden, hoe moeilijk het ook kan zijn, én dat je er tegelijk voortdurend aan moet werken. Meer zelfvertrouwen krijgen en het blijven behouden is een eeuwigdurende oefening. Als je rekening houdt met enkele handige tips dan kan je die oefening succesvol uitvoeren, waarbij op lange termijn je verlegenheid en onzekerheid stilaan zullen verdwijnen.

Tip 1: Je eigen waarde

De basis van een sterk zelfvertrouwen ligt in je hoofd. Als je in je hoofd sterk staat, dan gaat het makkelijker worden om bij anderen sterk over te komen. Denk eraan dat je evenveel rechten hebt als een ander en dat er ook voor jouw een plaatsje is weggelegd op deze wereld. Bepaal voor jezelf wat je kwaliteiten en eigenschappen zijn en ga hierbij uit van je eigen waarde.

Tip 2: Angst loslaten

In sociale relaties, zowel op professioneel als privévlak, zijn woorden vaak cruciaal om een indruk van iemands zelfvertrouwen te krijgen. Als je passende woorden en heldere formuleringen gebruikt, kom je zelfverzekerder over en groeit je respect. Een handige tip is om in een discussie traag maar duidelijk te praten. Op die manier straal je rust uit en is de kans groter dat je serieus wordt genomen. Belangrijk is om je angst los te laten als je spreekt.

Tip 3: Houding en uiterlijk

Om zelfvertrouwen te krijgen is het absoluut uit den boze om je uiterlijke verschijning te verwaarlozen. Slordig gekleed gaan en een nonchalante houding aannemen is catastrofaal voor het krijgen van respect. Ook je zelfbeeld gaat er onbewust onder lijden. Je staat er soms versteld van hoe een fiere houding en stijlvolle kledij de indruk van de buitenwereld over je kan veranderen. Bij sociale contacten gaan mensen gaan automatisch meer respect voor je tonen als je je rug recht en goed gekleed gaat.

Tip 4: Fysieke conditie

Een lichaam in slechte conditie zal vanzelf zorgen voor een minder sterk charisma. Mensen voelen op de een of andere manier aan dat je niet in vorm bent, dat je te weinig geslapen hebt, te veel alcohol gedronken of te veel stress hebt. Zorg daarom voor een goede fysieke conditie: doe aan lichaamsbeweging en sport, en zorg ervoor dat je nachtrust stabiel is. Als je beter geslapen hebt, zal je geest ook helderder zijn en scherper voor de dag kunnen komen.

Tip 5: Gesprek beginnen

Wat jezelf én je medemensen aan het twijfelen kan brengen, is het fenomeen van de oncomfortabele stiltes in een gesprek. Als je uitgepraat bent en je niets meer weet te zeggen, dan gaat je gesprekspartner vanzelf denken dat je misschien niet zelfzeker bent of niet in hem of haar geïnteresseerd. Dit is absoluut te mijden: als je weet hoe je een conversatie kan beginnen én aan de gang houden, kom je vlotter over. Je zal jezelf ook beter voelen en dit is goed voor het zelfvertrouwen.

Tip 6: Oefenen en volhouden

Weet dat het ontwikkelen van zelfvertrouwen een dagelijkse oefening is; je bent er nooit helemaal mee klaar. Elke dag ontstaan er immers nieuwe sociale situaties waarin je jezelf moet bewijzen. Tegelijk is elke situatie ook een verrijking voor je levenservaring en ga je steeds meer nieuwe dingen ontdekken over jezelf. Als je eens een slechte periode hebt, besef dan dat je je moed weer bijeen moet rapen en verder te gaan met je training in zelfvertrouwen.

Tip 7: Vriendschappen en contacten

Precies om voortdurend met zelfvertrouwen bezig te zijn, is het van belang om continu met mensen in contact te komen. Bel je vrienden eens wat vaker op, organiseer eens een feestje en laat eens wat meer van je horen. Je zal merken dat je je beter zal voelen in groep en dat je ook sterker gaat overkomen. Ook het leggen van nieuwe sociale contacten kan verrijkend werken voor de verdere ontwikkeling van je zelfvertrouwen.

Verlegenheid workshop of cursus

Behalve het volgen van bovenstaande tips kan het ook nuttig zijn om een workshop te volgen om je verlegenheid te overwinnen. In een workshop of cursus kan je meer inzicht verkrijgen in het ontstaan en de oorzaken van je verlegenheid, waardoor je jezelf beter kan leren kennen. Zelfkennis is immers noodzakelijk om meer grip te krijgen op je persoonlijkheid, je emoties en je sociaal functioneren. In een dergelijke workshop worden bovendien tips gegeven om je sociale vaardigheden aan te scherpen, waardoor je je in relaties met anderen een stuk beter in je vel zal voelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunnikenOnzekerheid verberg je door niet aan je gezicht te frunnikenZo'n 40% van de mensen is vaak wel eens verlegen. De een erger dan de ander uiteraard. Soms is de verlegenheid een beper…
Hoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenHoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenIn het van Dale Handwoordenboek wordt verlegen omschreven als onzeker in zijn gedrag tegenover anderen, bedeesd, beschro…
Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenHumor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenKen jij ook dat gevoel dat je helemaal door de grond zakt als je rood wordt in een bepaalde situatie? Dan heb je waarsch…
Waarom is de mens verlegen?Iedereen is wel eens verlegen. Sommige mensen zijn het maar een klein beetje en alleen bij heel speciale gelegenheden, a…
Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Help ik ben verlegen: wat kan ik eraan doen?Soms gebeurt het dat je in een grote groep bent zoals bijvoorbeeld een vergadering op het werk en er wordt je plotseling…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/jezelf/direct_meer_zelfvertrouwen_8_manieren.html (geraadpleegd op 03/04/2016).

Reageer op het artikel "Verlegen of onzeker? Tips om meer zelfvertrouwen te krijgen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Verlegenheid
Schrijf mee!