InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Cursus assertiviteit: waarom is assertief worden nuttig?

Cursus assertiviteit: waarom is assertief worden nuttig?

Cursus assertiviteit: waarom is assertief worden nuttig? Een cursus assertiviteit volgen is in meerdere opzichten nuttig. Niet alleen verlegen mensen die hun verlegenheid willen overwinnen schrijven zich in voor assertiviteitstraining. Ook mensen die eenvoudigweg mondiger en zelfverzekerder willen worden hebben baat bij een assertiviteitstraining. Als je onzeker bent in sociale situaties dan kan het goed zijn om te leren hoe je assertief kan worden. Zowel op persoonlijk, professioneel als relationeel vlak biedt het voordelen om sterk in je schoenen te staan. Je zal je beter in je vel voelen en je zelfvertrouwen zal groter worden. Wat zijn de voordelen van een cursus assertiviteit en waarom is het zo nuttig om assertief te worden?

Altijd onzeker?

In sociale situaties merk je altijd wel dat sommige mensen mondig zijn en andere verlegen. Voor de een lijkt het heel gewoon om zijn of haar gedachten publiekelijk te uiten, terwijl een ander daar enorm veel moeite mee heeft. Niet assertief zijn kan een echte hindernis betekenen in sociale relaties. Om die reden zoeken veel verlegen mensen heil in een cursus assertiviteit, om sterker in hun schoenen te staan op sociaal en relationeel vlak. Assertiever worden heeft voordelen op meerdere vlakken.

Meer zelfvertrouwen

Als je assertief wilt worden, dan ga je je er meer op moeten toeleggen om je angst te laten varen. Angst heeft een remmende invloed op sociaal vlak. Je gaat er een gewoonte van maken om op een correcte manier te zeggen wat je denkt en om op te komen voor je eigen belangen. Je zal leren nee zeggen en je zal je welbevinden niet laten afhangen van de mening van een ander. Hierdoor word je zelfverzekerder en bouw je zelfvertrouwen op.

Assertief worden op het werk

Het opbouwen van assertiviteit kan je alleen maar voordelen opleveren op de werkplek. Je gaat je verbale kwaliteiten verder ontwikkelen waardoor het voor anderen ook duidelijker wordt wat je wensen zijn. Hierdoor ontwikkel je een goede basis om je professionele vaardigheden volledig te benutten. Je zal meer charisma uitstralen op het werk, collega's zullen je meer respecteren en je baan zal ook leuker worden. Dit alles komt ook de collegialiteit ten goede.

Assertief in je relatie

Een assertief persoon zal in de eerste plaats uitgaan van zichzelf: hij zal zichzelf accepteren met alle goede en slechte kantjes die met zijn persoonlijkheid samengaan. Door jezelf te aanvaarden zoals je bent en je niet te willen voordoen als een ander - ideaal - persoon, zal ook je partner je aanvaarden. Als je durft neen te zeggen in bepaalde gevallen en je weet helder te formuleren waarom, zal je sneller op begrip kunnen rekenen van je partner. Dit kan leiden tot een meer open, en gelukkiger liefdesrelatie met je partner.

Stress en depressie vermijden

Zelfbeeld

Als je niet assertief bent, bestaat het gevaar dat je dingen tegen je zin gaat doen om een ander niet te kwetsen. Je stelt moeilijke dialogen uit omdat je angstig bent voor de reactie van de ander. Minder opkomen voor jezelf en steeds maar weer in de pas lopen zijn andere kenmerken van niet-assertieve mensen. Dit kan na verloop van tijd leiden tot gevoelens van frustratie, onzekerheid en kan een laag zelfbeeld opleveren. Wie jaren met dit probleem kampt kan zelfs chronische stress of depressie ontwikkelen. Vaak zegt men immers dat depressie in zichzelf gekeerde woede is.

Assertiviteitstraining

Het klaar en duidelijk verwoorden van je emoties kan het risico op mentale en fysieke gezondheidsproblemen verkleinen. Assertiever worden is dus een positieve beweging die je in gang zet, waarbij het ene voordeel inspeelt op het andere. Een cursus assertiviteit zal je uitgebreid de mogelijkheden verduidelijken om snel meer zelfvertrouwen te krijgen, jezelf beter te leren kennen en daar kracht uit te putten. Op die manier word je ook mentaal sterker en leer je om beter met stress om te gaan, en dit zowel in je persoonlijke (relatie, familie, vrienden) als professionele leven (werk).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo leer je assertief te zijn!Zo leer je assertief te zijn!Assertiviteit betekent opkomen voor jezelf, zonder de gevoelens van anderen uit het oog te verliezen. Assertief zijn zit…
Verlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenVerlegen of onzeker? Tips om verlegenheid te overwinnenAls je verlegen bent, kan dit erg vervelend zijn in het dagdagelijkse leven en in sociale situaties. Je kan rood worden,…
Assertiviteit: Nee willen en toch ja zeggenAssertiviteit: Nee willen en toch ja zeggenHoe komt het toch dat we zo vaak ja zeggen, terwijl we eigenlijk nee willen zeggen? Waarom weten we naderhand precies wa…
Verberg je onzekerheid door niet aan je gezicht te frunnikenVerberg je onzekerheid door niet aan je gezicht te frunnikenZo'n 40% van de mensen is vaak wel eens verlegen. De een erger dan de ander uiteraard. Soms is de verlegenheid een beper…
Hoe word ik assertief?Hoe word ik assertief?Sommige mensen lijken het van nature te bezitten: assertiviteit. Anderen zeggen regelmatig "sorry" terwijl ze dondersgoe…
Bronnen en referenties
  • http://www.springest.nl/artikelen/vijf-succesvolle-manieren-om-assertiever-te-zijn, bezocht op 09/08/2015.

Reageer op het artikel "Cursus assertiviteit: waarom is assertief worden nuttig?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Assertiever worden
Schrijf mee!