InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Emigreren: hoe kan je een sociaal netwerk opbouwen?

Emigreren: hoe kan je een sociaal netwerk opbouwen?

Emigreren: hoe kan je een sociaal netwerk opbouwen? Emigreren is niet een stap die je zomaar even zet. Je hebt er jarenlang over nagedacht en alle voordelen en nadelen afgewogen. Als je dan uiteindelijk beslist om naar het buitenland te verhuizen, blijkt soms dat je nog vele dingen over het hoofd hebt gezien. Een daarvan is bijvoorbeeld het ontbreken van sociale contacten in het nieuwe land. Hoe dan ook is het belangrijk om enkele betrouwbare mensen rond je te verzamelen in je nieuwe omgeving. Welke tips kunnen je helpen bij het opbouwen van een nieuw sociaal netwerk in je land van emigratie?

Verhuizen naar het buitenland

Wie zijn plannen om te emigreren tot uitvoering wil brengen neemt een zware beslissing. Emigreren betekent dat je je vertrouwde vaderland verlaat en inruilt voor een nieuwe omgeving. Hoezeer je je ook voorbereid hebt om alles te organiseren, toch zet je min of meer een stap in het onbekende en moet je op sociaal vlak van nul beginnen. Wat vaak onderschat wordt bij emigratie, is dat je een heel nieuw sociaal netwerk moet opbouwen. Hoe doe je dat het best?

Netwerken in land van emigratie

Contacten

Als je bent geëmigreerd, is het zaak om een goed sociaal netwerk rond jezelf en je gezin op te bouwen. Je kan immers niet beschikken over de contacten die je in je eigen land van jongs af aan hebt gehad. Je moet op alle niveaus van je leven weer geleidelijk aan nieuwe sociale contacten leggen, want voor bepaalde diensten of zorgen kan je nu eenmaal niet zonder gespecialiseerde personen.

Hulp en vragen

Het is immers belangrijk om in geval van noodsituaties op hulp te kunnen rekenen. Maar het hoeft niet altijd te gaan om noodsituaties; ook bij vragen die je hebt in verband met je nieuwe woonplaats is het aangenaam om iemand te kunnen aanspreken die antwoorden heeft. Op welke manier kan je te werk gaan om een degelijk sociaal netwerk met belangrijke mensen rond je te verzamelen? En wie maakt best deel uit van je nieuwe sociaal netwerk?

Emigreren: sociaal netwerk

Juridisch adviseur

In het buitenland een huis kopen is geen eenvoudige zaak, zeker niet omdat er in sommige landen bijzondere regels gelden voor buitenlanders die een eigendom willen kopen. Onder meer in deze kwesties is het belangrijk om over een betrouwbare advocaat te kunnen beschikken die je wegwijs maakt in de regeltjes en de verplichtingen van het land. Ook als het aankomt op contracten, overeenkomsten en wettelijke aansprakelijkheid is het goed om meteen te weten welke advocaat te bellen.

Buren

Iedereen kent het spreekwoord: "Een goede buur is beter dan een verre vriend". Zeker als buitenlander is het aangewezen om een goed contact te hebben met de mensen die het dichtst bij je in de buurt te vinden zijn. Als je praktische hulp nodig hebt is het altijd makkelijk om even bij de buren langs te gaan. Het kan gaan om kleine dingetjes zoals het lenen van gereedschap maar ook om noodgevallen.

Huisarts

Een huisarts die bekwaam is en dichtbij woont is van groot belang als je in een ander land gaat wonen. Soms heeft het betreffende land bepaalde kenmerken die nauwkeurige medische opvolging vergen, zoals bijvoorbeeld de makkelijke vatbaarheid voor spijsverteringsproblemen. Een degelijke arts die je begrijpt en toegankelijk is, komt goed van pas in het land van emigratie. Onderzoek ook steeds de bereikbaarheid van het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Klusjesman

In het land van emigratie is de kwaliteit van gebouwen, constructies en afwerking soms een stuk minder dan in Nederland of België. Dingen gaan wel eens sneller stuk dan we gewoon zijn waardoor technische hulp van een specialist gewenst is, denk maar aan een loodgieter of elektricien. Snel een klusjesman kunnen contacteren als de nood het hoogst is is dan ook erg nuttig.

Sociaal gezinsleven

In een land waar je niet gewoon bent te leven, beschik je sowieso over minder contacten. Probeer daarom voor ieder lid van het gezin toch een degelijk sociaal leven te organiseren, met vrienden, kennissen en beroepscontacten. Ook voor de kinderen is het belangrijk om vriendjes te hebben met wie ze kunnen praten, spelen en ervaringen uitwisselen. Het onderhouden van een uitgebreid sociaal netwerk is bovendien ook goed om de plaatselijke taal te leren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Emigreren, een grote stapEmigreren, een grote stapEmigreren is tegenwoordig een hot item, met duizenden tegelijk vertrekken mensen naar de bestemming van hun dromen. Vori…
Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?Wat zijn de voordelen van wonen in een zonnig land?Het slechte weer, de sinds 2008 aanhoudende economische crisis en de toenemende stress leiden ertoe dat het voor tal van…
Emigreren is meer dan verhuizen alleenVele Nederlanders dromen ervan, en jaarlijks wagen meer dan 100.000 landgenoten de sprong. Bij het emigreren moet u voor…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Emigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagEmigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagAls je gaat emigreren heeft dit consequenties voor je recht op sociale verzekeringen en kinderbijslag in Nederland. Het…

Reageer op het artikel "Emigreren: hoe kan je een sociaal netwerk opbouwen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Emigreren
Schrijf mee!