InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Vrijwilligerswerk in Nederland

Vrijwilligerswerk in Nederland

Vrijwilligerswerk in Nederland In Nederland doen heel veel mensen vrijwilligerswerk en het vrijwilligerswerk is in Nederland een belangrijke economische pijler. Een pijler waar de politiek steeds meer verantwoordelijkheid op wil afwentelen. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen wordt veel aan vrijwilligerswerk gedaan. De vrijwilliger staat aan de basis van de participatie maatschappij. Vrijwilligerswerk is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.

Onderzoek

Aan de Amerikaanse Johns Hopkins University is in samenwerking met de Verenigde Naties in 2013 een onderzoek gedaan naar vrijwilligers wereldwijd. Dit werd gecoördineerd door professor Lester Salamon, directeur van het Center for Civil Society Studies. Uit dit onderzoek bleek dat Nederlandse vrijwilligers in totaal een bijdrage van 4,7 % aan het bbp (bruto binnenlands product) bijeenbrachten. Dit indrukwekkend percentage is het hoogste van alle onderzochte landen. De tweede plaats werd ingenomen door Zweden met 4% en op de derde plaats volgde Tanzania met 3%. Op de allerlaatste plaats van alle onderzochte landen eindigde Slowakije met 0,04%. Ook Bulgarije en Griekenland scoren minder dan 0,1%.

Wat betekent dit een bbp van 4,7%

Dit wil zeggen dat het vrijwilligerswerk Nederland per jaar 26,6 miljard euro oplevert. Er zijn 5,6 miljoen Nederlanders vrijwilliger en zij leveren dit bedrag op. Zij dragen ook mee aan de welvaart in Nederland maar desondanks blijft vrijwilligerswerk een ondergewaardeerde bezigheid.

Hoeveel vrijwilligerswerk doen we dan?

Volgens een onderzoek van Movisie in 2015 is de grootste groep vrijwilligers tussen de 35 en 45 jaar. Mensen die volop in het leven staan en voldoende te doen hebben, maar ook mensen met kinderen die vaak vrijwilligerswerk doen wat aan kinderen gerelateerd is. Denk hierbij aan vrijwilligerswerk op school, de sportvereniging of bij activiteiten in de wijk die aan kinderen zijn gerelateerd.

Wanneer het vrijwilligerswerk niet kindgerelateerd is, valt op dat vooral ouderen, hoogopgeleiden en mensen met een kerkelijke achtergrond vaker vrijwilligerswerk doen. Ook blijkt dat in dorpen meer vrijwilligerswerk wordt verricht dan in steden. Vrijwilligers zijn over het algemeen mensen die goed kunnen organiseren en het zijn doeners. Vaak verrichten ze vrijwilligerswerk om een bijdrage te leveren aan de maatschappij en vanwege de voldoening die het geeft en/of vanwege de gezelligheid.

Voor iedereen

Vrijwilligerswerk is er in alle soorten en maten. Voor iedereen, jong of oud. Of je nu veel of weinig tijd te besteden hebt. Sport, de zorg, vrijwillige brandweer, klusjes, werk in de tuin, sociaal, politiek, er is altijd wel vrijwilligerswerk te vinden wat bij je past.
Voor langdurig werkelozen of voor arbeidsongeschikten kan vrijwilligerswerk helpen om weer structuur in hun leven te krijgen. Bovendien is het een goed gevoel om nuttig te zijn en vlak ook het sociale motief niet uit. Vrijwilligerswerk kan ook een uitdaging zijn. Het is maar net wat jij wil of wat jij zoekt.

Weet je nog steeds niet wel vrijwilligerswerk bij jou past maar wil je er wel mee beginnen? Loop dan eens binnen bij een vrijwilligersvacaturebank. Je ziet daar misschien wel iets voorbij komen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt maar wat wel bij je past. Vaak vind je daar ook mogelijkheden voor éénmalig vrijwilligerswerk. Ideaal wanneer je toch wat wil doen maar niet gebonden wil zijn.

Onthoud wel dat vrijwilligerswerk vrijwillig is maar niet vrijblijvend. Er wordt op je gerekend dus je kan niet zomaar zonder opgave van reden wegblijven.

Donaties

Wat donaties betreft zit Nederland in de middenmoot. Nog geen half procent van het bbp wordt opgebracht door giften en daarmee eindigen we op een veertiende plaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijwilligerswerk in Afrika, noodzaak of nieuw toerisme?Vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden neemt toe aan populariteit. Van middelbare schoolverlaters tot professionals ve…
Vrijwilligerswerk en maatschappelijke stagesTegenwoordig hoor je van steeds meer mensen dat ze, naast hun gewone werk, ook nog aan vrijwilligerswerk doen. Het wordt…
Vrijwilligerswerk goed voor de gezondheidVrijwilligerswerk goed voor de gezondheidVolgens onderzoek (2014 door Harbers MM, Hoeymans N) is vrijwilligerswerk niet alleen goed voor een ander en voor de eco…
VrijwilligerswerkVrijwilligerswerk is, in relatie met andere landen, zeer populair in Nederland. In 2010 bleken er zo'n één op de vijf va…
Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk!Niets om handen? Doe vrijwillig thuiswerk!Vrijwilligers zijn eigenlijk altijd en overal nodig. veel werkzaamheden moeten worden gedaan, zonder dat er een budget v…
Bronnen en referenties
  • https://www.movisie.nl/feiten-en-cijfers/feiten-cijfers-vrijwillige-inzet
  • http://www.goedenwel.nl/redactieartikel/welk-vrijwilligerswerk-past-bij-u
  • http://ccss.jhu.edu/publications-findings/?did=393

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk in Nederland"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 05-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Vrijwillige zorg
Schrijf mee!