InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Veilig omgaan met social media (Facebook, Hyves, LinkedIn)

Veilig omgaan met social media (Facebook, Hyves, LinkedIn)

Veilig omgaan met social media (Facebook, Hyves, LinkedIn) Met de opkomst van het gebruik van sociale media als Twitter, Facebook, LinkedIn en Facebook de afgelopen jaren, komt ook steeds vaker de vraag of gebruik er van gevaren met zich meebrengt. De 'gevaren' en hoe er tegen te wapenen worden in dit artikel nader uitgelicht.

De Social Media

Er zijn veel verschillende website's waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. De meest gebruikte in Nederland en hun functie in het kort:

  • Facebook: Een persoonlijke pagina, waar mensen interesses, foto's, filmpjes en statussen met elkaar kunnen delen. Ook is er een groot aanbod aan apps; spelletjes of applicaties met de meest uiteenlopende onderwerpen. Sterk groeiend en internationaal, wordt door de meeste mensen voornamelijk gebruikt voor 'echte' vrienden' (meer dan Hyves).
  • Twitter: Louter 'microblogs'; korte berichtjes van maximaal 140 letters. De inhoud er van loopt erg uiteen. Waar de één vele 'tweets' per dag over zijn dagelijks privé-leven publiceert, houdt de ander het op minder en meer zakelijkere tweets. Wordt door de meesten gebruikt om sociale contacten met goede bekenden te onderhouden, maar ook om nieuws van bepaalde zaken te volgen of zakelijk actief te zijn.
  • LinkedIn: Evenals Facebook een persoonlijke pagina met informatie, echter puur gericht op zakelijke activiteiten. Profielen zijn vaak als soort CV en contacten zijn over het algemeen mensen met wie iemand in het werkende leven contact heeft of heeft gehad.
  • Hyves: Vergelijkbaar met Facebook, maar vooral in Nederland gebruikt. Sinds de opkomst van Facebook hard op zijn retour.

De 'gevaren' van social media

Hoe gevaarlijk het gebruik van social media nu echt is, is lastig te zeggen, want wat kan een ander nu echt met informatie op uw profiel? Dat is uiteraard sterk afhankelijk van wat u op uw profiel zet, maar heeft ook te maken met uw instellingen. Bedenk in ieder geval altijd goed wie uw profiel en statusupdates/tweets kan inzien en of die informatie voor hen bestemt is. Wie bijvoorbeeld op zijn 'onbeveiligde' Twitter account (waardoor tweets openbaar zijn) zijn baas met naam en toenaam zwart maakt, vraagt wel erg om problemen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het zwart maken van andere mensen of het bekennen van zaken die niet mogen of horen. Zelfs als u uw berichten heeft geblokkeerd, kan uw informatie via uw volgers bij mensen terecht komen, waarvan u dat misschien liever niet heeft.

Gaat u ergens solliciteren of is iemand om een andere reden in uw persoon geïnteresseerd, is de kans groot dat iemand uw naam opzoekt op Google. Profielen van social media komen daarbij vaak als eerste resultaat naar voren en zelfs als de inhoud er van niet zichtbaar is voor derden, kunnen zij vaak uw profielfoto wel zien. Anderzijds kunt u de vraag stellen of het erg is wat mensen van u te weten kunnen komen. Een actief sociaal leven, banen, vrijwilligerswerk of dergelijke maakt u als persoon waarschijnlijk niet minder interessant voor werkgevers, integendeel zelfs. Gevonden kunnen worden is dus misschien zelfs wel een pré en wàt men ziet vind, heeft u in zekere mate zelf in de hand.

Tips om je privacy op social media te waarborgen

  • Als u privézaken in statusupdates zet die niet voor derden geschikt zijn, bescherm deze dan op uw profiel (in de instellingen, alleen vrienden met toestemming kunnen het nog inzien (en in geval van Twitter ook huidige 'followers')).
  • U kunt uw Twitter profiel eenvoudig uit Google resultaten weg halen door niet uw exacte naam op te geven.
  • Zowel voor tweets als Facebook-berichten geldt dat ze niet meer te verwijderen zijn als ze eenmaal gedeeld/geretweet zijn, denk hier aan.
  • Accepteer niet lukraak iedereen als vriend/follower als u hen amper kent. De tijd van 'vrienden scoren' zoals dat in het verleden bij Hyves populair is, zijn grotendeels gedaan
  • Wie zowel zakelijk als privé gebruik wil maken van Twitter, kan daarvoor het beste 2 aparte accounts aan maken. Uw vrienden zijn waarschijnlijk niet bijzonder veel in al te zakelijke dingen geïnteresseerd en andersom
  • Bedenk bij het gebruik van Twitter met een onbeveiligd account, dat ieder woord gevonden kan worden door iedereen. Vooral plaatsnamen, clubnamen, personen of bedrijven zijn veel gezochte termen, terwijl u misschien wel niet wil dat juist betrokkenen het bericht onder ogen krijgen?

Tot slot; social media worden soms neergezet als een grote bedreiging voor ieders privacy, maar uiteindelijk heeft u alles zelf in de hand. Als u niks publiceert dat u of anderen in het nauw kan brengen, zit u over het algemeen wel goed. Bij verstandig gebruik kan het een mooie 'verrijking' zijn op uw sociale leven.
Gerelateerde artikelen
Welk social media netwerk gebruik je voor welk doel?Welk social media netwerk gebruik je voor welk doel?Social media zoals Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn winnen het aan populariteit en zijn bijna niet meer weg te denke…
Social media marketingSocial media marketingEr is steeds meer aandacht voor social media marketing. Dat is het maken van reclame voor een persoon, product op persoo…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
De kracht van social mediaDe kracht van social mediaVeel mensen zijn lid van een social network. Niet iedereen is hier even actief in, soms blijft het bij het aanmelden, en…

Reageer op het artikel "Veilig omgaan met social media (Facebook, Hyves, LinkedIn)"

Infoteur: Appelflap
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!