InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA)

Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA)

Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA) De Stichting Collectieve Israël Actie (CIA) zamelt in Nederland geld in voor sociale en humanitaire doelen in Israël ten behoeve van Keren HaYesod in Jeruzalem. U kunt de projecten van Keren HaYesod steunen door geld te doneren aan CIA. U kunt zelf kiezen voor welk deelterrein of specifiek project het geschonken bedrag bedoeld is. CIA zorgt ervoor dat het geld bij Keren HaYesod terecht komt. Hieronder volgen een aantal projecten die CIA steunt.

Youth Futures

Youth Futures wil de grote sociale en educatieve achterstand van kansarme kinderen overbruggen. Zo kunnen zij zich ontwikkelen tot volwaardige burgers van Israël. Het programma is in 2005 gestart en er doen 6000 kinderen in 28 plaatsen aan mee. Zij worden door 400 begeleiders geholpen.

Het programma is een succes wat blijkt uit het feit dat vele kinderen naar het hoger onderwijs willen. Ook zijn ze meer gemotiveerd om in het Israëlische leger te dienen. Youth Futures organiseert ook activiteiten in de vakantieperiodes, zoals workshops en sportieve activiteiten.

Etgarim – samen leven, samen leren

Dit betreft digitale lesprogramma's voor overlevenden van de Holocaust (Sjoa), gewonde soldaten, chronisch zieke kinderen en kansarme jongeren. Doel is om deze mensen weerbaarder te maken door 'inventief te denken'. Gewonde soldaten leren om te gaan met hun capaciteiten die ze nog wel hebben. Sjoa-overlevenden worden geholpen met hun (emotionele) gebreken waarmee ouderdom gepaard gaat. Kansarme jongeren krijgen onderwijs. Ook nieuwe immigranten krijgen lesprogramma's.

Ayalim Associatie – Israëls nieuwe pioniers

Dit betreft de bouw van studentendorpen waarbij studenten een rolmodel spelen voor de plaatselijke jeugd. De 400 studenten in 8 dorpen verzorgen jaarlijks 175.000 uur vrijwilligerswerk.

Neta – IT onderwijs

Doel is om kansarme jongeren mee te laten profiteren van de snel groeiende hightech sector in Israël. Op dit moment (2011) worden in 23 gemeentes innovatief educatieve computertechnologie projecten uitgevoerd. De leerlingen volgen een 4-jarige naschoolse programma met een veel omvattende computertraining zodat ze als computertechnicus of webmaster aan de slag kunnen. Daarnaast leren de deelnemers sociale vaardigheden en gemeenschapswaarden. Ze moeten ook vrijwilligerswerk doen.

Lev Ha'ier – binnenstadsvernieuwing in Jeruzalem

Door de vele nieuwbouw in de buitenwijken van Jeruzalem raakte de binnenstad in het slop (armoede en misdaad). Dit wordt op 3 manieren aangepakt:
  1. Professionele kinderopvang.
  2. Onderwijs en recreatie voor Arabische kinderen.
  3. Activiteiten en steun voor ouderen.

Door geldgebrek dreigen veel projecten gestaakt te worden.

Renovatie en schuilkelders

Het gaat om renovatie van schuilkelders in Noord Israël en de omgeving van Gaza. Deze gebieden zijn regelmatig het doelwit van raketaanvallen.

Andere projecten

  • Eerste KH speeltuin in Israel
  • De eerste Nederlandse speeltuin
  • Solidair met Sderot
  • Jeugddorp Hadassah Neurim
  • Educatief Computerprogramma voor kinderen op de oncologieafdeling.
  • Amigour – Volkshuisvesting
  • Steun aan leerlingen in de vuurlinie
  • Falash Mura
  • Sociale en geografische periferie
  • Jeugddorpen: Geef achtergestelde bevolkingsgroepen een kans!
  • Aliyah en absorptie maken Israel sterk - breng hen thuis!
  • Versterking van de Negev en Galilea
  • Soldaten zonder ouders
  • Zichron Menachem
  • Meïr Panim actie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De beperkingen van het stakingsrechtIn Nederland komt het veelvuldig voor, soms tot ergernis van menig Nederlander: staken. Werknemers die een loonsverhogin…
Vrijbuiter en het vrijbuitersprobleemVrijbuiter en het vrijbuitersprobleemEen vrijbuiter is iemand die gebruik maakt van een collectief goed of dienst zonder hiervoor te betalen of te investeren…
Make-up acties bij Kruidvat en TrekpleisterMake-up acties bij Kruidvat en TrekpleisterMake-up is een vrij duur iets, al hoeft het niet duur te zijn. De bekende drogisterijen hebben een aantal keren per jaar…
Bronnen en referenties
  • Website CIA

Reageer op het artikel "Goed doel: Stichting Collectieve Israël Actie (CIA)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Goede doelen
Schrijf mee!