InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Goed doel: Vrienden van Jad Ezra – discrete hulp

Goed doel: Vrienden van Jad Ezra – discrete hulp

Goed doel: Vrienden van Jad Ezra – discrete hulp Sommige goede doelen werken in stilte. Ze maken geen reclame en laten hun stem niet in de media horen. Ze willen degenen die hulp nodig hebben zo discreet mogelijk helpen. Eén van die goede doelen is 'Vrienden van Jad Ezra' opgericht door Rabbijn Asher Freund (1910-2003). Hij heeft zijn hele leven met ongekende liefde en toewijding gegeven aan de zorg van armen en mentaal zieken. Zijn unieke werkwijze maakte hem internationaal beroemd en hij heeft vele volgelingen.

Wat doet Jad Ezra?

Jad Ezra (helpende hand) biedt hulp aan allen die financiële en of mentale hulp nodig hebben. Hoewel het een Joodse organisatie is geeft het iedereen steun ongeacht religieuze achtergrond. Omdat arme en mentaal zieke mensen zich vaak schamen biedt Jad Ezra zo discreet mogelijk steun. Dit is ook een typisch Joods voorschrift om mensen te steunen zonder bij hen schaamte gevoelens op te roepen.

Jad Ezra kent de volgende afdelingen: huurwoningen, catering & etenswaren, bezoeken aan de inrichtingen, Pesach voorzieningen, de bruidsschat, de soepkeuken (mensa), trouwzalen, rehabilitatie van mentaal zieken, de drukkerij, het rusthuis, de timmerman, het naai-atelier, gezondheid, beschermende woonomgeving (hulp daklozen), miron.

Catering & etenswaren

Zoals gezegd gebeurt de hulp aan armen en mentaal zieken geheel anoniem. Zo worden er wekelijks 2500 voedselpakketten anoniem afgeleverd bij arme families in Israël. Doel is om deze families niet in verlegenheid te brengen dat ze van hulp van buiten afhankelijk zijn. Daarnaast worden er 1500 maaltijden per dag geleverd aan armen, zieken en bejaarden die niet zelf kunnen koken.

Huurwoningen in Ramot (Jeruzalem)

In de wijk Ramot heeft Jad Ezra 60 appartementen die ze voor 50% van de marktprijs verhuren. Deze woningen zijn speciaal voor arme jonge gezinnen.

Pesach – voedselpakketten

Tijdens Pesach worden 11.300 voedselpakketten aan arme families in heel Israël geleverd. Tevens worden vanuit 10 distributiecentra voor een minimale prijs eten uitgedeeld aan arme families.

Soepkeuken/mensa

Omdat door de bezuinigingen in Israël de vraag naar levensmiddelen is gestegen serveert Jad Ezra twee maaltijden per dag in de mensa voor mensen die wel hun huis uit kunnen maar niet in staat zijn zelf te koken.

Ohr Jeruzalem

Ohr Jeruzalem is een muziek bandje bestaande uit vrijwilligers die elke maand in inrichtingen mentaal zieken en depressieve mensen opvrolijkt. Tevens regelt Ohr Jeruzalem contacten tussen patiënt en een gastfamilie voor vooral de Shabbat en feestdagen. Ook doet Ohr Jeruzalem aan rehabilitatie van mentaal zieken om hen zo te laten integreren in de maatschappij. Dit blijkt erg succesvol te zijn.

Ma'on Zivyah rusthuis voor moeder en baby

Het Ma'on Zivyah rusthuis is er speciaal voor vrouwen uit arme grote gezinnen. Ze kunnen er een paar dagen uitrusten terwijl professionele verpleegsters voor de baby's zorgen.

Naaiatelier voor mentaal zieke vrouwen

Een andere vorm van therapie is een naaiatelier voor mentaal zieke vrouwen die hier kunnen rehabiliteren.

Hulp voor daklozen en mentaal zieke patiënten

In het centrum van Jeruzalem zijn zeven appartementen beschikbaar voor mentaal zieke patiënten. Ze leren er zelfdiscipline en maximale onafhankelijkheid. Ook worden zoveel mogelijk daklozen opgenomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EZRA FoundationEZRA FoundationVelen onder ons kunnen het zich niet voorstellen, maar er zijn een hoop mensen die zelfs geen geld hebben om kleren te k…
De bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en JobDe bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en JobDe bijbel is geen makkelijk boek om zo maar te lezen. Interessant en de moeite waard is het zeker wel. Hieronder tref je…
George Ezra en zijn doorbraak in 2014George Ezra en zijn doorbraak in 2014George Ezra is een Britse zanger die als George Ezra Barnett wordt geboren op 7 juni 1993. Na het uitkomen van twee ep’s…
Bijbel (Tenach) - BoekrollenBijbel (Tenach) - BoekrollenIn deel II besprak ik de schriftelijke vastlegging en overlevering van de Bijbel. Men gebruikte hiervoor steen, metaal e…
Bronnen en referenties
  • Website 'Vrienden van Jad Ezra'

Reageer op het artikel "Goed doel: Vrienden van Jad Ezra – discrete hulp"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Goede doelen
Schrijf mee!