InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Stichting Kinderen van Bulgarije

Stichting Kinderen van Bulgarije

Stichting Kinderen van Bulgarije Veel Nederlanders kennen Bulgarije van hun vakantie in Sunny Beach of hun stedentrip in Sofia. Zo op het eerste oog lijkt Bulgarije een weinig hulpbehoevend land. De Stichting Kinderen van Bulgarije laat ons een andere kant van dit Balkanland zien. Er zijn namelijk duizenden Bulgaarse kinderen die er slecht aan toe zijn.

Over de stichting

De Stichting Kinderen van Bulgarije, afgekort tot SKVB, bestaat uit een groep vrijwilligers met ervaring op het gebied van professionele hulpverlening aan kinderen. De stichting richt zich op Bulgaarse jeugdigen. Men zorgt voor een betere toekomst door deze kinderen bijvoorbeeld eten, kleding en onderwijs te bieden.

Het bestuur van de stichting ziet er als volgt uit:
  • Fred Westenberg: voorzitter
  • Carina Hulsof: penningmeester
  • Chris Thie: secretaris
  • Jeroen Kanis
  • Chris Dekker
  • Irina Gueorguieva
  • Willy Meurs

Bulgarije

Bulgarije is een Oost-Europees land dat voor de meesten onder ons nogal onbekend is. Tot 1990 werd Bulgarije geteisterd door het communisme. Het land is lid van de Europese Unie, maar behoort alsnog tot de armste landen van het continent. Door het EU-lidmaatschap heeft Bulgarije de wetgeving omtrent kinderen aangepast. In de praktijk worden deze wetten echter lang niet altijd nageleefd. Veel Bulgaarse kinderen groeien op in tehuizen waar de omstandigheden ellendig zijn.

Afgesloten projecten

De SKVB heeft al een aantal hele nuttige projecten weten op te zetten. Uiteraard met dank aan donateurs.

Op 16 september 2005 is er bijvoorbeeld een trainingscentrum voor jongeren geopend. In dit centrum worden jongeren getraind om zelfstandig te kunnen functioneren in de Bulgaarse samenleving. In het kindertehuis Nikola Vaptzarov is dankzij de SKVB een kapperstudio ingericht. Veel jongeren in het huis kunnen op deze manier een kappersopleiding volgen. Als zij op 18-jarige leeftijd het tehuis moeten verlaten, hebben zij een beroep waarmee ze hun leven kunnen opbouwen.

De stichting probeert niet alleen nieuwe ruimtes op te zetten. Ook geeft zij steun voor de renovatie van tehuizen. Kindertehuizen als Raina Gateva, Kliment Ohridsky, Hristo Botev, Vidrare Maxim Gorki, Ludogorie en Bulgarka werden opgeknapt dankzij de SKVB.

Huidige projecten

Natuurlijk heeft de SKVB nieuwe projecten op het oog. Voor deze projecten is de stichting hard op zoek naar fondsen en donateurs.

in samenwerking met Vision Protect LTD te Varna in Bulgarije, is de SKVB een project begonnen om kinderen met oogproblemen te helpen. Dit project wordt logischerwijs ook wel ‘Project :zicht voor kinderen’ genoemd. Momenteel is dit project in de afrondingsfase.

Zodra kinderen de leeftijd van 18 bereiken, moeten ze het kindertehuis waar ze leven, verlaten. Om de kansen van deze jongvolwassenen te vergroten, heeft een tehuis in het Bulgaarsa Dupnica een project opgezet. Het tehuis wil professionele docenten voor ruim een halfjaar aantrekken om kinderen op te leiden tot bijvoorbeeld kapper, nagelspecialist of sportmasseur. De Stichting Kinderen van Bulgarije geeft gehoor aan dit prachtige plan door te helpen met de kosten en de uitwerking.

De SKVB is van mening dat elk kind recht heeft op persoonlijke ontwikkeling. Dit wil ze bereiken door middel van kunst, sport en andere workshops. Deze projecten zullen opgezet worden in de Bulgaarse steden Varna en Berkovitsa.

Net zoals bij de afgeronde projecten het geval was, is de SKVB ook nu bezig met het renoveren van tehuizen. De stichting wenst het weeshuis St. Dimiter en de kindertehuizen Hristo Raikov en Dimitrov Parvonay te vernieuwen.

Ambassadeurs

De stichting heeft twee bekende ambassadeurs die bijdragen aan de naamsbekendheid en het realiseren van de doelstellingen.
Nikolai Michailov, de keeper van FC Twente, is één van deze ambassadeurs. Michailov is zelf van Bulgaarse afkomst en speelt dan ook voor het Bulgaarsa nationele elftal. Hij werd in 1988 geboren in de Bulgaarse hoofdstad Sofia. De andere ambassadeur is dansleraar Jan Postulart, bekend van het TV-programma Dancing with the Stars. Zowel Michailov als Postulart zijn enthousiaste ambassadeurs.

Steun Stichting Kinderen van Bulgarije!

Om haar projecten te kunnen verwezenlijken heeft de Stichting Kinderen van Bulgarije uw steun nodig. De stichting biedt u de mogelijkheid om zelf te bepalen aan welke activiteiten uw donatie zal worden besteed.

U kunt uw gift over maken op Gironummer 7273 t.n.v. Stichting Kinderen van Bulgarije, te Amsterdam. U kunt ook online doneren

Naast donateurs is de SKVB op zoek naar vrijwilligers die activiteiten willen organiseren. Voor meer informatie kunt u een kijkje nemen op www.kinderenvanbulgarije.nl/ of mailen naar info@kinderenvanbulgarije.nl
© 2011 - 2017 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de Bulgaarse levGeschiedenis van de Bulgaarse levDe Bulgaarse lev is de munteenheid van Bulgarije. De munt geldt als betaalmiddel in Bulgarije. De lev was in het verlede…
Goed doel: help de grote katten!Goed doel: help de grote katten!Tijgers sterven uit. Na drugshandel is de handel in illegale dieren de grootste wereldwijde handel. De grote katten hebb…
Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in BulgarijeBeleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in BulgarijeBulgarije is sinds haar toetreding tot de Europese Unie in 2007 een interessant land geworden voor de investeerder in va…
Een blik op ... Sofia, BulgarijeEen blik op ... Sofia, BulgarijeWaarom overweeg je eens geen stedentrip naar de hoofdstad van de Balkan, ... het Bulgaarse Sofia! Je kan er goedkoop gen…
Stichting dierenthuisStichting dierenthuis is een permanente opvang voor kansarme asiel dieren. Denk bijvoorbeeld aan zwaar mishandelde diere…
Bronnen en referenties
  • www.kinderenvanbulgarije.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Stichting Kinderen van Bulgarije"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!