InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Planking en Balconing: Facebook rage, trend

Planking en Balconing: Facebook rage, trend

Ze bestonden al wat langer, maar werden via social media opeens populair: Planking en Balconing. En voor balconing niet in de laatste plaats om de vreselijke ongelukken die in het nieuws soms voorbij komen. In dit artikel meer informatie over deze rare fenomenen, rages, trends, of dergelijke omschrijvingen.

Planking

Planking is van origine een Zuid-Koreaans 'uitvindsel' maar het was Australië waar het een gigantische rage veroorzaakte. Ook de rest van de wereld volgde, mede door verspreiding via social media en doordat zich een dodelijk incident had voorgedaan.

Maar wat is Planking nou eigenlijk? Bij planking is het de bedoeling om zo stil mogelijk horizontaal te blijven liggen, als een plank dus, op vreemde, gekke, en soms zelfs gevaarlijke plaatsen, waarna je je laat fotograferen. Deze foto post je dan op Facebook of andere social media waarna ze worden verspreid. Er zijn op Facebook talloze pagina's te vinden van landen, steden, groepen mensen waarbij je je kunt aansluiten en je 'plank foto' mee kunt delen. Planking is over het algemeen onschuldig en vooral bedoelt om komische beelden te maken, tijdverdrijf, etc. maar zoals bij elke rage of fenomeen is het moeilijk vast te stellen wat nou het uiteindelijke doel is. Planking is dus onschuldig maar het ligt eraan op welke plaats je het doet.

Op internet zie je mensen 'planken' in de tuin, op een bankje, trap etc. maar er zijn ook mensen bij wie het niet gek genoeg kan en die klimmen in lantaarnpalen, op daken, openbare weg, treinrails etc. en dan is planken wel degelijk gevaarlijk. Er is dan ook al een incident bekend van een 20 jarige Australiër die om het leven kwam toen hij ging 'planken' op de richel van een balkon, zijn evenwicht verloor, en 7 etages naar beneden stortte. Men is bang dat dit soort incidenten zich zeker zullen herhalen.

Balconing

Dit fenomeen is ontstaan dichter bij huis: De Spaanse Costa's, Ibiza en Mallorca. Balconing wordt gedaan door de vele jongeren die de Spaanse Costa's jaarlijks overspoelen voor het vieren van hun welverdiende vakantie, en kan in principe het beste worden omschreven als het springen van je hotelkamer balkon naar het balkon van je buren of in de meeste gevallen het springen in het zwembad.
De rage is dit jaar ontstaan, 2011, en volgens plaatselijke bronnen zijn de incidenten al verdrievoudigd in vergelijking met voorgaande zomers. Regelmatig raken jongeren ernstig gewond, of ze komen zelfs te overlijden als ze te pletter vallen. En het buitensporige alcohol gebruik wakkert het probleem alleen maar aan. De Spaanse ambulances rijden af en aan. Met name onder de Britse jongeren is balconing populair, maar ook bij Duitsers en Spanjaarden.
Bij plaatselijke hotel eigenaren en de politie is balconing een doorn in het oog. Er wordt nu dan ook volop gewaarschuwd voor de gevaren maar deze worden veelal genegeerd.
© 2011 - 2017 Ledje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Planking en Balconing: Facebook rage, trend"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 08-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!